CODUL AERIAN
ORDONANTA
GUVERNULUI Nr. 29/1997*)
privind
Codul aerian
*) Republicată în temeiul art. III din
Legea nr. 130 din 21 iulie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 355 din 31 iulie 2000, dându-se articolelor si alineatelor
numerotarea corespunzătoare.
Ordonanta Guvernului nr. 29 din 22 august 1997 a
fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26
august 1997 si a fost aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 130/2000.
CAPITOLUL
I
Prevederi
generale
SECTIUNEA
I
Domeniul
de aplicare
Art. 1 .
- (1) Prevederile prezentului Cod aerian se aplică tuturor activitătilor
aeronautice civile, precum si tuturor persoanelor fizice sau juridice care
desfăsoară activitătile aeronautice civile respective în spatiul aerian
national si pe teritoriul României.
(2)
România are suveranitate deplină si exclusivă asupra spatiului aerian national,
care face obiectul proprietătii publice.
Art. 2. -
Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul si în spatiul aerian national este
reglementată prin prezentul Cod aerian, prin actele normative interne din
domeniu, precum si în conformitate cu prevederile Conventiei privind aviatia
civilă internatională, semnată la Chicago, ale altor conventii si acorduri
internationale la care România este parte.
SECTIUNEA
a II-a
Termeni
si definitii
Art. 3. -
În sensul prezentului Cod aerian, termenii si definitiile utilizate au
următorul înteles:
3.1. accident
- eveniment legat de operarea unei aeronave, care se produce între momentul
în care o persoană se îmbarcă la bordul acesteia cu intentia de a efectua un
zbor si momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate, si în
cursul căruia:
a) o
persoană este rănită grav sau mortal datorită faptului că se găseste:
- în
aeronavă;
- în
contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat în aeronavă;
- în
contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu părtile care se
detasează din aceasta;
- expusă direct
aspiratiei sau suflului motoarelor ori elicelor;
b) aeronava suferă deteriorări, avarii
sau cedări structurale, care alterează caracteristicile de rezistentă
structurală sau performantele de zbor, necesită o reparatie importantă care nu
poate fi făcută în mod normal cu mijloacele existente la bord sau necesită
înlocuirea elementelor deteriorate;
c)
aeronava a fost distrusă;
d)
aeronava, a dispărut sau este total inaccesibilă. Aeronava este considerată
dispărută atunci când căutările s-au încheiat oficial si epava nu a fost
localizată.
Se exclud
din categoria accidentelor următoarele situatii:
- la lit.
a), decesul la bordul aeronavelor, provenit dintr-o cauză naturală; rănirea
gravă sau decesul oricărei persoane aflate la bord, ca urmare a unei tentative
de sinucidere sau a neglijentei proprii; rănirile cauzate pasagerilor
clandestini care se ascund în afara zonelor care sunt în mod normal accesibile
pasagerilor si echipajului;
- la lit.
b), când deteriorarea este limitată la accesoriile motorului sau când este
vorba despre deteriorări limitate la elice, la extremitătile aripii, la antene,
pneuri, frâne, carenaje sau mici perforatii în învelis si care nu periclitează
siguranta în zbor sau la sol a aeronavei;
3.2. act
de interventie ilicită - act produs în mod ilicit, cu intentie, constând
în:
a)
violentă împotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave la sol
si în zbor, dacă acel act poate să pericliteze siguranta aeronavei respective;
b)
distrugere a unei aeronave în serviciu sau provocare de avarii unei astfel de
aeronave, care o fac indisponibilă pentru zbor sau care îi pot periclita
siguranta în zbor;
c) amplasare sau favorizare a amplasării prin orice mijloace a unui dispozitiv sau a unei substante care poate distruge o aeronavă aflată în serviciu sau îi poate provoca avarii care să o facă indisponibilă pentru zbor ori care îi poate periclita siguranta în zbor;
d)
distrugere sau avariere a mijloacelor de navigatie aeriană sau de interventie
în functionarea lor, dacă un asemenea act poate periclita siguranta aeronavelor
în zbor;
e)
comunicare intentionată a unor informatii false, punând astfel în pericol
siguranta unei aeronave în zbor;
f)
folosirea ilegală a oricărui dispozitiv, substantă sau armă pentru:
-
producerea unui act de violentă împotriva uneia sau mai multor persoane, care
provoacă rănirea gravă sau moartea acestora, pe un aeroport care deserveste
aviatia civilă;
-
distrugerea sau avarierea gravă a facilitătilor care apartin aviatiei civile
sau a aeronavelor care nu sunt în serviciu, dar se află pe acel aeroport, ori
pentru întreruperea serviciilor aeroportului, dacă un asemenea act pune în
pericol sau poate periclita siguranta aeroportului;
3.3. activităti
aeronautice civile - totalitatea activitătilor legate de proiectarea,
constructia, atestarea, reparatia, întretinerea si operarea aeronavelor civile,
a aerodromurilor si a altor obiective de infrastructura aeronauticii civile, de
dirijarea si controlul traficului aerian, de informarea aeronautică si
meteorologică a operatorilor aerieni, de pregătirea si perfectionarea
personalului aeronautic civil, precum si a activitătilor aeronautice civile
conexe acestora;
3.4. activităti
aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct
la asigurarea desfăsurării activitătilor aeronautice civile;
3.5. administrator
al aerodromului - persoana fizică sau juridică care conduce si gestionează
un aerodrom aflat în proprietatea publică sau în proprietatea privată a unor
persoane fizice ori juridice;
3.6. aerodrom
- suprafata delimitată pe pământ sau pe apă, care cuprinde, eventual,
clădiri, instalatii si materiale, destinată să fie utilizată, în totalitate sau
în parte, pentru sosirea, plecarea si manevrarea la sol a aeronavelor.
Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeste heliport;
3.7. aeronavă
- aparatul care se poate mentine în atmosferă cu ajutorul altor reactii ale
aerului decât cele asupra suprafetei pământului;
3.8. aeronave
de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de
politie;
3.9. aeroport
- aerodromul deschis pentru operatiuni comerciale de transport aerian;
3.10. aeroport
international - aeroportul nominalizat ca aeroport de intrare si de
plecare, destinat traficului international al aeronavelor, si în care sunt
asigurate facilitătile de control pentru trecerea frontierei de stat, pentru
controlul vamal, de sănătate publică, pentru controlul veterinar si
fitosanitar, precum si pentru alte facilităti similare;
3.11 agent
aeronautic civil - orice persoană fizică sau juridică autorizată să
desfăsoare activităti aeronautice civile;
3.12. anchetă
administrativă - activitatea concretă de identificare, de strângere si de
analiză a informatiilor pentru determinarea cauzelor, emiterea concluziilor si,
pe baza lor, stabilirea unor recomandări privind siguranta zborurilor, precum
si formularea unor propuneri si recomandări de îmbunătătire a activitătilor în
vederea prevenirii accidentelor si incidentelor de aviatie;
3.13. autorizare
- confirmare oficială dată printr-un document eliberat în conformitate cu
prevederile reglementărilor aeronautice române prin care se atestă capacitatea
detinătorului de a desfăsura activitătile aeronautice civile mentionate în
acest document;
3.14. autorizatie
de operator aerian - documentul care atestă autorizarea unui operator
aerian să efectueze activităti de lucru aerian sau de aviatie generală;
3.15. certificat
de operator aerian - documentul care atestă capacitatea unui operator
aerian de a efectua activităti de transport aerian civil;
3.16. certificat
de navigabilitate - documentul individual, aflat obligatoriu la bordul
fiecărei aeronave, prin care se atestă navigabilitatea acesteia;
3.17. drept
de trafic - dreptul unui operator aerian autorizat de a transporta pasageri,
bagaje, mărfuri si/sau postă pe o rută aeriană care deserveste două sau mai
multe aeroporturi interne ori internationale;
3.18. facilităti
- totalitatea serviciilor si baza materială asociată acestora, asigurate pe un
aerodrom în legătură cu intrarea si iesirea aeronavelor, persoanelor,
bagajelor, mărfurilor si altele asemenea, în traficul aerian intern si
international;
3.19. incident
- un eveniment, altul decât un accident, asociat cu utilizarea unei
aeronave care afectează sau ar putea afecta siguranta exploatării;
3.20. licentiere
- confirmarea oficială dată printr-un document eliberat de Ministerul
Transporturilor*), prin care se acordă detinătorului dreptul de a exercita
activitătile aeronavelor civile mentionate în acest document;
*) Conform Hotărârii nr. 3/2001
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei preia toate
drepturilor si obligatiile Ministerului Transporturilor.
3.21. licentă
de lucru în perimetrul infrastructurii aeroportuare - document individual
prin care se acordă unui agent economic dreptul de a desfăsura activităti în
perimetrul infrastructurii aeroportuare;
3.22. licentă
de transport aerian - document individual prin care unui operator aerian
autorizat i se acordă dreptul de a efectua operatiuni de transport aerian
public, în conditiile prevăzute în licentă;
3.23. misiune
- activitatea unui membru al echipajului din momentul în care acesta intră
în serviciu, după o perioadă de odihnă corespunzătoare, dar înaintea începerii
unui zbor sau a unei serii de zboruri, până în momentul în care acel membru al
echipajului iese din serviciu după încheierea acelui zbor sau a seriei de
zboruri;
3.24. navigabilitate
- caracteristica aeronavei pregătite pentru zbor, constând în conformarea
acesteia la reglementările de admisibilitate la zbor;
3.25. operarea
aeronavei - folosirea aeronavei pentru scopuri de navigatie aeriană, care
include navigarea aeronavei. Orice persoană fizică sau juridică care efectuează
operatiuni cu aeronave, inclusiv în calitate de proprietar sau detinător, cu
sau fără drept legal de comandă asupra aeronavei, va fi considerată angajată în
operarea aeronavei în întelesul prezentului Cod aerian;
3.26. operator
aerian - persoană fizică sau juridică autorizată si/sau licentiată,
angajată în operarea aeronavelor;
3.27. pilot
comandant - pilotul responsabil cu comanda si siguranta aeronavei pe durata
zborului;
3.28. plan
de zbor - ansamblu de informatii specifice unui zbor planificat sau unei portiuni
din acesta, transmise organelor care asigură serviciile de navigatie aeriană;
3.29. reglementări
aeronautice - norme, proceduri sau standarde specifice activitătilor
aeronautice civile;
3.30. securitatea
aeronautică - ansamblu de măsuri, resurse materiale si forte umane,
coordonate, mobilizate si utilizate în scopul protectiei aeronauticii civile
împotriva actelor de interventie ilicită;
3.31. serviciu
de navigatie aeriană - termen generic ce include serviciile de trafic
aerian, serviciul de telecomunicatii aeronautice, serviciile pentru asigurarea
asisteniei meteorologice a navigatiei aeriene, serviciile de căutare si
salvare, precum si serviciile de informare aeronautică. Aceste servicii sunt
asigurate în timpul tuturor fazelor de operare: apropiere, aerodrom si rută;
3.32. servitute
aeronautică - conditii, restrictii, obligatii, impuse sau recomandate de
prevederile reglementărilor aeronautice nationale si/sau internationale în
interesul sigurantei zborului aeronautic;
3.33. siguranta
zborului - capacitate a activitătii aeronautice constând în evitarea
afectării sănătătii sau pierderii de vieti omenesti, precum si a producerii de
pagube materiale;
3.34. tehnică
aeronautică - tehnica folosită în aeronautică, care intră sub incidenta
normelor privind siguranta zborului;
3.35. trafic
aerian - ansamblu de aeronave aflate în zbor la un moment dat, într-un
spatiu aerian determinat, si, respectiv, de aeronave care se află în suprafata
de manevră a unui aerodrom;
3.36. transportator
aerian - operator aerian autorizat, detinător al unei licente de transport
aerian, în termen de valabilitate;
3.37. zonă
de sigurantă - zonă adiacentă unui aerodrom, indiferent de proprietar,
definită în scopul de a limita înăltimea obstacolelor si de a preveni efectele negative
de orice natură, directe si/sau indirecte, asupra operării aeronavelor si
ansamblului activitătilor aeronautice - în interesul sigurantei zborurilor
aeronavelor si securitătii aeronautice;
3.38. zonă
de protectie - zona adiacentă amplasamentelor mijloacelor de navigatie
aeriană si meteorologice, indiferent de proprietar, delimitată în scopul de a
preveni interferentele negative de orice natură, directe si/sau indirecte,
asupra performantelor operationale ale acestor echipamente în interesul sigurantei
zborului aeronavelor;
3.39. zbor
V.F.R. - zbor efectuat după regulile zborului la vedere.
CAPITOLUL
II
Administrarea
aviatiei civile în România
Art. 4. -
Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al
administratiei publice centrale si de autoritate de stat în domeniul aviatiei
civile, are următoarele atributii specifice:
a) elaborează
strategia de dezvoltare a aviatiei civile, în conformitate cu politica
economică a Guvernului si cu planurile de dezvoltare a transporturilor;
b) emite, în conformitate cu strategia de dezvoltare, precum si cu reglementările si recomandările organizatiilor internationale de aviatie civilă la care România este parte contractantă, reglementări specifice care stau la baza desfăsurării serviciilor de transport aerian si a exploatării infrastructurii aferente, precum si a celorlalte activităti aeronautice civile;
c)
reprezintă Guvernul, în domeniul aviatiei civile, în organismele internationale
specifice si în relatiile bilaterale cu alte state;
d) asigură
administrarea proprietătii publice a statului din domeniul aviatiei civile;
e) emite
reglementări obligatorii de autorizare si/sau de licentiere a agentilor
aeronautici si a operatorilor civili pentru efectuarea activitătilor
aeronautice civile, eliberează prelungeste valabilitatea, validează,
echivalează, suspendă si retrage documentele de autorizare si/sau de licentiere
a agentilor aeronautici si a operatorilor civili;
f) emite
reglementări aeronautice obligatorii privind siguranta traficului în transporturile
aeriene si supraveghează respectarea acestora;
g) emite
reglementări aeronautice obligatorii pentru efectuarea transporturilor aeriene
de mărfuri periculoase;
h)
asigură reglementarea si organizarea circulaiiei aeronavelor civile în spatiul
aerian national, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului
Apărării Nationale;
i)
coordonează sistemul de securitate în domeniul aviatiei civile;
j)
anchetează incidentele si accidentele din domeniul aviatiei civile;
k)
organizează si exercită activitătile de registru, de inspectie si de control în
aviatia civilă;
l)
asigură certificarea tehnicii de aviatie civilă;
m) emite
reglementări aeronautice obligatorii privind atestarea, certificarea,
licentierea si brevetarea personalului aeronautic civil, organizează examene si
emite atestate, certificate, licente si brevete pentru această categorie de
personal;
n)
gestionează frecventele de telecomunicatii alocate aviatiei civile;
o)
asigură organizarea si functionarea serviciilor civile de navigatie aeriană în
spatiul aerian al României; aprobă survolarea teritoriului national al
României, organizat potrivit art. 10, precum si decolarea si aterizarea
aeronavelor civile de pe si pe aeroporturile situate pe teritoriul României, în
conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice specifice;
p)
autorizează efectuarea de lucrări în zonele de sigurantă si de protectie a
infrastructurilor de transport aerian civil;
r)
asigură, împreună cu organele specializate ale ministerelor abilitate prin lege,
asistenta operatiunilor de căutare si de salvare a aeronavelor civile implicate
în accidente;
s) emite
reglementări pentru uniformizarea definitiilor si a abrevierilor utilizate în
aviatia civilă, în conformitate cu legislatia internatională;
t) autorizează
functionarea aerodromurilor civile;
u)
organizează activitatea pentru constituirea fondului propriu, de date
statistice din domeniul aviatiei civile;
v) aprobă
tarifele de utilizare a infrastructurilor de transport aerian de interes public
national;
x)
asigură cadrul legislativ si reglementările necesare pentru dezvoltarea unui
mediu concurential normal în domeniul transporturilor aeriene;
y) aprobă
tarifele de examinare a personalului aeronautic civil în vederea obtinerii
atestatelor, certificatetor, brevetelor si licentelor;
z) aprobă
tarifele percepute de către societătile comerciale, institutiile publice si
organismele tehnice specializate, ca urmare a prestării activitătilor pentru
care le-au fost delegate competente în conformitate cu prevederile prezentei
legi.
Art. 5. -
(1) Ministerul Transporturilor asigură, direct sau prin delegare de competentă
unor organisme tehnice specializate, institutii publice sau, după caz,
societăti comerciale autorizate, elaborarea si punerea în aplicare a reglementărilor
aeronautice corespunzătoare, pregătirea si perfectionarea profesională, precum
si atestarea personalului aeronautic civil, certificarea tehnicii de aviatie
civilă, înmatricularea aeronavelor civile, inspectia si controlul acestora,
controlul acestora, controlul, inspectia, supravegherea si autorizarea
agentilor aeronautici civili, dirijarea si controlul traficului aerian în
spatiul aerian national, protectia navigatiei aeriene, anchetarea incidentelor
si a accidentelor de aviatie civilă, precum si controlul tehnic si inspectia de
sigurantă a zborului si de securitate aeronautică pentru transportul aerian.
(2)
Organismele tehnice specializate, institutiile publice si societătile
comerciale prevăzute la alin. (1) vor fi finantate integral din tarife si
comisioane obtinute din prestatiile respective.
(3)
Delegarea de competente organismelor tehnice specializate sau societătilor
comerciale autorizate, mentionate la alin. (1), precum si autorizarea sau
licentierea agentilor aeronautici civili în conformitate cu prevederile
prezentului Cod aerian se fac cu perceperea unor taxe sau tarife.
(4)
Delegarea de competente se poate realiza în domenii de strictă specialitate,
pentru care Ministerul Transporturilor trebuie să aibă compartimente de
specialitate.
CAPITOLUL
III
Spatiul
aerian national
SECTIUNEA
I
Art. 6. -
(1) Spatiul aerian national reprezintă coloana de aer situată deasupra
teritoriului de suveranitate at României, până la limita inferioară a spatiului
extraatmosferic.
(2) În
spatiul aerian national se desfăsoară atât trafic aerian civil, cât si trafic
aerian militar.
Art. 7. -
Spatiul aerian national cuprinde:
a)
spatiul de trafic aerian ce reprezintă portiunea din spatiul aerian national
unde se permite activitatea aeronautică, precum si terenurile destinate
decolărilor si aterizărilor, indiferent de apartenenta si de natura activitătii
de zbor;
b) zonele
rezervate reprezentând portiunile din spatiul aerian national, destinate
activitătilor aeronautice de scoală, dă sport aeronautic, de încercare si de
omologare a aeronavelor, de natură utilitară si altele similare;
c) zonele
reglementate constituite din zone periculoase, zone restrictionate sau zone
interzise, precum si căile aeriene conditionale si zonele de activitate comună
la granită.
Art. 8. -
Sunt asimilate, din punct de vedere al navigatiei aeriene, cu spatiul aerian
national:
a)
spatiul aerian de deasupra zonei internationale a Mării Negre, alocat de
Organizatia Aviatiei Civile Internationale (O.A.C.I.) în baza acordurilor regionale
de navigatie aeriană;
b)
spatiul aerian al altor tări, stabilit prin acorduri si conventii
internationale, cu delegarea permanentă sau pe termen limitat, în scopul
asigurării serviciilor de trafic aerian, si numai pe durata delegării.
Art. 9. -
Clasificarea spatiului aerian national din punct de vedere al asigurării
serviciilor de trafic aerian se stabileste în conformitate cu standardele
elaborate de organizatiile internationale de aviatie civilă la care România
este parte contractantă.
Art. 10. -
În timp de pace Ministerul Transporturilor, împreună cu Ministerul Apărării
Nationale, organizează spatiul aerian national si stabileste principiile si
regulile de folosire a acestuia pentru activitătile aeronautice civile sau
militare, după caz.
SECTIUNEA
a II-a
Traficul
aerian
Art. 11.
- (1) Reglementările în domeniul traficului aerian în spatiul aerian national
se aplică zborurilor tuturor aeronavelor, indiferent de categoria si de
nationalitatea acestora.
(2)
Aeronavele de stat sunt supuse prevederilor alin. (1) atunci când zborul lor se
efectuează în spatiul aerian national repartizat aviatiei civile.
Art. 12.
- În spatiul aerian national repartizat aviatiei civile traficul aerian este
permis după cum urmează:
a)
aeronavelor civile, în baza unei aprobări corespunzătoare acordate în
conformitate cu prevederile reglementărilor aeronautice specifice;
b)
aeronavelor de stat românesti, în conformitate cu reglementările specifice;
c)
aeronavelor militare străine, inclusiv celor care transportă trupe, armament,
tehnică de luptă, materiale militare, materiale periculoase si orice alte
tipuri de încărcătură, care, prin natura lor, pot afecta siguranta natională,
conform aprobării de survol acordate de Ministerul Transporturilor, cu avizul
Ministerului Apărării Nationale.
Art. 13.
- (1) Toate aeronavele civile care survolează teritoriul României au obligatia
achitării unor tarife pentru utilizarea instalatiilor si serviciilor de
navigatie aeriană.
(2)
Tarifele prevăzute la alin. (1) sunt nediscriminatorii pentru aceleasi
categorii de zboruri, indiferent de nationalitatea operatorilor aerieni si a
statului de înmatriculare.
(3) Sunt
scutite de la plata tarifelor prevăzute la alin. (1) următoarele categorii de
zboruri:
a)
zborurile V.F.R.;
b)
zborurile militare efectuate de aeronave militare românesti, iar în cazul
aeronavelor militare străine, pe bază de reciprocitate;
c)
zborurile efectuate exclusiv pentru transportul în misiune oficială al
monarhilor domnitori si al familiilor lor apropiate, al sefilor de stat, al
sefilor de guvern si al ministrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor
fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzător pe planul de zbor;
d)
zborurile de căutare si salvare autorizate de un organ competent SAR;
e)
zborurile terminate la aerodromul de la care aeronava a decolat si în timpul
cărora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediară;
f)
zborurile efectuate de aeronave a căror masă maximă certificată la decolare
este strict mai mică de două tone;
g)
zborurile-scoală executate exclusiv în cadrul examinărilor în vederea obtinerii
licentei sau a unei calificări pentru echipajul de comandă si, pentru aceasta,
este confirmată prin mentiunea corespunzătoare pe planul de zbor;
h) zborurile
efectuate exclusiv în scopul verificării sau testării echipamentelor folosite
sau care se intentionează să fie folosite ca mijloace de sol pentru navigatia
aeriană, precum si pentru zborurile de verificare a aeronavelor ce urmează să
execute zboruri conform lit. c);
i) alte
categorii de aeronave prevăzute de lege.
(4) Pot
fi scutite, total sau partial, de plata tarifelor prevăzute la alin. (1) si
alte categorii de aeronave sau de zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
Aterizarea
si decolarea aeronavelor civile
Art. 14.
- Decolarea si aterizarea aeronavelor civile se efectuează numai pe
aerodromurile autorizate.
Art. 15.
- Este interzis ca aeronavele civile să decoleze sau să aterizeze pe alte
aerodromuri civile decât cele autorizate, cu exceptia cazurilor de fortă
majoră, a aeronavelor folosite pentru practicarea unor sporturi aeronautice, a
aeronavelor care aterizează din dispozitia Ministerului Transporturilor si/sau
a Ministerului Apărării Nationale, precum si a altor aeronave pentru care se
stabilesc derogări de la prevederile acestui articol prin reglementări
specifice emise de Ministerul Transporturilor.
SECTIUNEA
a IV-a
Art. 16.
- Faptele si actele juridice petrecute la bordul aeronavelor civile
înmatriculate în România, precum si statutul juridic al încărcăturii aflate la
bordul acestora, în timpul unui zbor international, dincolo de granitele
României, sunt reglementate de legislatia română, dacă prin acordurile si
conventiile internationale la care România este parte contractantă nu s-a
stabilit altfel.
CAPITOLUL
IV
Nationalitatea
si drepturile asupra aeronavelor civile
Nationalitatea
si înmatricularea aeronavelor civile
Art. 17.
- (1) Aeronavele civile române pot zbura în spatiul aerian national numai dacă
sunt înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile,
tinut de Ministerul Transporturilor.
(2) Fac
exceptie de la prevederile alin. (1) aeronavele civile stabilite prin
reglementări aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
(3)
Aeronavele de stat românesti pot efectua operatiuni aeriene civile si fără a fi
înmatriculate în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, dacă
îndeplinesc cerintele de navigabilitate pentru astfel de zboruri si sunt
identificate de către ministerul care are jurisdictia asupra acestora, în
conformitate cu reglementările special emise în acest scop de către institutia
respecfivă.
(4)
Operatorii aerieni români pot executa operatiuni aeriene civile cu aeronave
înmatriculate în alt stat, pentru perioade limitate de timp, după ce au obtinut
dreptul de folosintă în temeiul unui contract de închiriere pe o durată
determinată, cu respectarea reglementărilor emise în acest sens de Ministerul
Transporturilor.
Art. 18.
- (1) O aeronavă civilă poate fi înmatriculată în Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile, numai dacă:
a) posedă
un certificat de tip valid, emis sau echivalat de Ministerul Transporturilor;
b) posedă
un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de Ministerul
Transporturilor;
c)
satisface cerintele reglementărilor nationale privind nivelul de zgomot si de
emisii toxice;
d) nu
este înregistrată în alt stat si satisface una dintre următoarele situatii:
-
apartine unei persoane fizice sau juridice române ori unui cetătean străin cu
domiciliul sau resedinta în România sau unei persoane juridice străine,
constituită în mod legal, care desfăsoară activităti economice în conformitate
cu legislatia română, iar aeronava civilă respectivă îsi are baza si este
utilizată, în principal, în România;
-
apartine unei persoane fizice sau juridice a unui stat străin cu care România a
încheiat o conventie prin care cele două state îsi acordă reciproc tratamentul
national în ceea ce priveste regimul de înmatriculare a aeronavelor civile;
-
apartine Guvernului sau statului român.
(2)
Certificatul de înmatriculare emis de Ministerul Transporturilor va contine
datele de identificare a aeronavei civile, însemnul de nationalitate si marca
de ordine, care vor fi inscriptionate în mod vizibil pe aeronava civilă, cât si
datele de identificare a detinătorului si/sau a proprietarului.
Art. 19.
- (1) Prin înmatricularea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor
civile, aeronava respectivă capătă nationalitatea română.
(2)
Înmatricularea unei aeronave civile în Registrul unic de înmatriculare a
aeronavelor civile si certificatul de înmatriculare nu constituie dovada
detinerii legale sau a proprietătii asupra aeronavei civile în nici o actiune
juridică în care detinerea sau proprietatea aeronavei respective este în
litigiu.
Art. 20.
- Metodologia înmatriculării în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor
civile, precum si prevederile privind emiterea, suspendarea sau revocarea
certificatului de înmatriculare sunt continute în reglementări aeronautice
specifice, emise de Ministerul Transporturilor.
Drepturile
asupra aeronavelor civile
Art. 21.
- Sunt recunoscute, fără discriminare, persoanelor fizice sau juridice, române
sau străine, următoarele drepturi reale asupra aeronavelor civile:
a)
dreptul de proprietate;
b)
dreptul de folosintă în temeiul unui contract de închiriere încheiat pe o
durată determinată, caz în care locatarul capătă si calitatea de detinător;
c)
dreptul detinătorului legal de a dobândi proprietatea prin cumpărare, caz în
care cumpărătorul capătă calitatea de proprietar;
d)
dreptul de a ipoteca ori de a greva aeronava civilă sau componente ale acesteia
cu orice drept real asemănător, constituit ca garantie a plătii unei datorii,
cu conditia ca un asemenea drept să fie constituit conform legii statului de
înmatriculare si transcris în registrul de sarcini al statului de înmatriculare
a aeronavei civile.
Art. 22.
- (1) Actele de proprietate sau de transmitere a proprietătii, de constituire
de ipoteci sau a altor drepturi reale care privesc o aeronavă civilă sunt
reglementate de legislatia natională si se înscriu în Registrul unic de
înmatriculare a aeronavelor civile.
(2)
Înscrierea în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile nu este
constitutivă de drepturi si are ca efect numai opozabilitatea fată de terti a
dreptului înscris.
CAPITOLUL
V
Aerodromurile
civile
Art. 23. -
Aerodromurile civile pot fi proprietate publică sau proprietate privată a
persoanelor fizice ori juridice, după caz, iar din punct de vedere operational
pot fi deschise sau închise circulatiei aeriene publice.
Art. 24.
- Înfiintarea, functionarea si dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse
reglementărilor aeronautice specifiee, emise de Ministerul Transporturilor cu
avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerintele tehnice,
operationale si procedurale.
Art. 25.
- Aerodromurile civile pot fi administrate de persoane juridice române sau de
persoane fizice cu domiciliul permanent în România.
Art. 26.
- (1) Toate aerodromurile deschise pentru operarea aeronavelor civile trebuie
să fie autorizate de Ministerul Transporturilor din punct de vedere al
îndeplinirii cerintelor tehnice, operationale, de sigurantă a zborului, de
securitate aeronautică si de protectie a mediului, potrivit reglementărilor
aeronautice interne în vigoare si acordurilor sau conventiilor internationale
la care România este parte.
(2)
Ministerul Transporturilor va tine un registru de evidentă a tuturor
aerodromurilor civile autorizate din România.
Art. 27.
- Toate aeronavele civile care execută zboruri internationale cu
originea/destinatia România sunt obligate să decoleze si să aterizeze pe un
aeroport deschis traficului aerian international.
Art. 28.
- Administratorii aerodromurilor civile au obligatia de a asigura toate
conditiile necesare pentru aterizarea si decolarea în sigurantă a aeronavelor,
protectia si serviciile necesare aeronavelor la sol, precum si pentru lupta
împotriva incendiilor, iar în aeroporturi, ordinea, securitatea si protectia
împotriva actelor ilicite, precum si, după caz, existenta facilitătilor de
vamă, granită, ambulantă, fitosanitare, sanitar-veterinare si sanitar-umane.
Art. 29.
- (1) Agentii economici si, după caz, organele specifice ale autoritătii de
stat, care desfăsoară activităti pe aerodromuri civile, au obligatia de a
respecta normele stabilite, în temeiul prezentului Cod aerian si al reglementărilor
aeronautice, de către administratorii acestora în interesul public si al
dezvoltării transporturilor aeriene.
(2) Toate
activitătile care se derulează în perimetrul unui aerodrom civil se desfăsoară
sub unica si directa coordonare a administratorului aerodromului.
(3)
Agentii economici care desfăsoară activităti în perimetrul infrastructurii
aeroportuare trebuie să detină o licentă de lucru în acest perimetru, eliberată
de Ministerul Transporturilor.
Art. 30.
- Instalatiile si echipamentele aeroportuare, inclusiv cele radioelectrice si
meteorologice, precum si serviciile de navigatie aeriană sunt accesibile, fără
discriminare, tuturor aeronavelor civile.
Art. 31.
- (1) Tarifele, taxele si redeventele stabilite pentru utilizarea facilitătilor
aeroportuare prevăzute la art. 30 se aplică nediscriminatoriu, indiferent de
nationalitatea aeronavei civile, si se publică în conformitate cu
reglementările internationale de aviatie.
(2)
Ministerul Transporturilor emite reglementări specifice privind principiile
generale de stabilire si aplicare a tarifelor mentionate în alin. (1).
(3) Sunt
scutite de la plata tarifelor, taxelor si redeventelor prevăzute la alin. (1)
următoarele categorii de aeronave:
a)
aeronavele de stat românesti;
b)
aeronavele de stat străine, pentru care există acorduri bilaterale în acest
sens, la cererea institutiei românesti interesate;
c)
aeronavele civile românesti, care execută misiuni oficiale, prezidentiale sau
guvernamentale, iar în cazul celor străine, pe bază de reciprocitate;
d)
aeronavele care apartin Organizaiiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii si
Semilunii Rosii;
e)
aeronavele civile care efectuează misiuni de căutare si de salvare sau
transportă personal si materiale în cadrul acestor misiuni;
f)
aeronavele care efectuează misiuni umanitare si de ajutorare urgentă;
g)
aeronavele care sunt nevoite să aterizeze datorită unor cauze tehnice, din
cauza conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de fortă
majoră;
h)
aeronavele care aterizează din dispozitia Ministerului Transporturilor si/sau a
Ministerului Apărării Nationale;
i) alte
categorii de aeronave prevăzute de lege.
(4) Pot
fi scutite, total sau partial, de la plata tarifelor prevăzute la alin. (1) si
alte categorii de aeronave sau zboruri, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor.
CAPITOLUL
VI
Personalul
aeronautic civil
SECTIUNEA
l
Prevederi
generale
Art. 32.
- În aeronautica civilă functionează personal aeronautic civil, precum si alte
categorii de personal.
Art. 33. -
(1) Personalul aeronautic civil cuprinde:
-
personal aeronautic civil navigant;
-
personal aeronautic civil nenavigant.
(2)
Personalul aeronautic civil trebuie să fie titularul unui atestat, brevet sau
certificat corespunzător.
Art. 34.
- (1) Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a)
personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor
civile: piloti, navigatori, mecanici si/sau ingineri de bord si operatori
radionaviganti;
b)
personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile, calificat
pentru tipul sau categoria respectivă de aeronavă civilă, care, neparticipând
la conducerea acestora, exercită la bord servicii cu privire la pasageri,
mărfuri sau aparatură specială a aeronavelor în zbor, activităti de control tehnic,
la sol si în zbor, în vederea constatării stării de navigabilitate, precum si
activităti de verificare în zbor a functionării echipamentelor de protectie a
navigatiei aeriene.
(2) Orice
altă persoană aflată la bordul unei aeronave civile este considerată pasager si
nu are calitatea de personal aeronautic civil navigant.
Art. 35.
- Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde personalul- tehnic calificat,
care lucrează direct la planificarea si pregătirea operatională a zborurilor la
proiectarea, construirea, controlul, omologarea, certificarea, pregătirea,
exploatarea, întretinerea si repararea tehnicii aeronautice, precum si
personalul care desfăsoară activităti de control si dirijare a zborurilor.
SECTIUNEA
a II-a
Comandantul
si echipajul aeronavei civile
Art. 36.
- (1) Echipajul aeronavei civile este constituit din personal cu calificare
corespunzătoare, care desfăsoară activităti la bord în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(2)
Echipajul se află în subordinea comandantului de aeronavă civilă, care este
desemnat, de către operatorul aerian, pentru fiecare zbor.
Art. 37.
- (1) Functia de comandant de aeronavă civilă este îndeplinită de pilotul
comandant, calificat pentru categoria, clasa si tipul aeronavei civile
respective si având licenta în termen de valabilitate.
(2)
Calitatea de comandant de aeronavă civilă începe din momentul încredintării
misiunii si se păstrează până la terminarea acesteia.
(3)
Comandantul aeronavei civile care remorchează alte aeronave este comandantul acestora
până la declansarea lor.
Art. 38.
- (1) Comandantul de aeronavă civilă răspunde de pregătirea si executarea în
sigurantă a fiecărui zbor si, în acest scop, el este obligat să respecte
reglementările aeronautice si documentele tehnice, în vigoare.
(2)
Comandantul de aeronavă civilă trebuie să refuze decolarea, dacă constată
nereguli cu ocazia îndeplinirii sarcinilor prevăzute în prezentul articol.
Art. 39.
- (1) În timpul misiunii comandantul de aeronavă civilă răspunde fată de
entitatea care i-a încrediniat misiunea, de executarea ei în bune conditii, de
stricta respectare a dispozitiilor prezentului Cod aerian, privitoare la
zboruri, si a reglementărilor de circulatie aeriană, de comportare si
disciplină a echipajului în zbor si la sol, precum si de folosirea si păstrarea
aeronavei civile în bune conditii de zbor.
(2) În
timpul zborului comandantul de aeronavă civilă nu poate să îsi delege
responsabilitătile. Dacă însă comandantul de aeronavă civilă este împiedicat,
din orice cauză, în cursul zborului sau la sol, să îsi îndeplinească functia
si, în lipsa desemnării prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui,
functia de comandant de aeronavă civilă va fi exercitată de ceilalti membri ai
echipajului de conducere, în ordinea stabilită de reglementările specifice în
vigoare.
Art. 40.
- (1) Comandantul unei aeronave civile aflate în zbor are jurisdictie asupra
întregului personal aeronautic civil aflat la bord.
(2)
Dispozitiile date de comandantul de aeronavă civilă în timpul zborului, în
scopul asigurării sigurantei zborului, sunt obligatorii pentru toate persoanele
aflate la bord.
(3)
Comandantul de aeronavă civilă poate debarca orice membru al echipajului si
orice pasager la o escală intermediară, pentru motive determinate de siguranta
zborului si de păstrarea ordinii în aeronava civilă.
(4) În
caz de primejdie, comandantul de aeronavă civilă este dator să ia toate
măsurile pentru salvarea pasagerilor, a echipajului si a încărcăturii. De
asemenea, pentru salvarea aeronavei civile, el poate ordona delestarea ei.
(5)
Comandantul unei aeronave civile îsi mentine, în cazul unui accident de zbor,
toate îndatoririle sale, până în momentul când organul în drept îl eliberează
de misiunea pe care o îndeplineste cu această aeronavă.
Art. 41.
- La sol comandantul de aeronavă civilă are obligatia să întreprindă
demersurile necesare, în cazul unei retineri a aeronavei sale sau în cazul unor
măsuri similare luate cu privire la echipaj, pasageri sau încărcătură.
Art. 42.
- În lipsa unei împuterniciri speciale, comandantul de aeronavă civilă nu are
voie să înstrăineze, sub nici o formă, aeronava, părti din aeronavă sau orice
alte bunuri din inventarul ei.
Art. 43.
- (1) Prin derogare de la prevederile art. 37 se poate desemna în functia de
comandant de aeronavă civilă si o altă persoană autorizată decât pilotul
comandant.
(2)
Obligatiile si răspunderile pentru executarea misiunii se împart între
comandantul de aeronavă civilă si pilotul comandant, după cum urmează:
- pilotul
comandant, de la decolarea si până la aterizarea aeronavei civile, este
însărcinat si răspunde de conducerea tehnică si de siguranta aeronavei în zbor,
putând lua orice măsuri pentru realizarea sigurantei zborului;
-
comandantul de aeronavă este însărcinat si răspunde, în conformitate cu
dispozitiile prezentului cod aerian, de executarea misiunii în bune conditii,
pentru toate celelalte operatiuni care nu privesc conducerea propriu-zisă si
siguranta aeronavei în zbor.
CAPITOLUL
VII
Operatiuni
aeriene civile
SECTIUNEA
I
Art. 44.
- Operatiunile aeriene civile care pot fi efectuate pe teritoriul României se
clasifică astfel:
a)
operatiuni de transport aerian public;
b)
operatiuni de aviatie generală;
c)
operatiuni de lucru aerian.
SECTIUNEA
a II-a
Operatiuni
de transport aerian public
Art. 45.
- Operatiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri,
bagaje, mărfuri si postă, executate pe baze comerciale de către operatori
aerieni care posedă certificat de operator aerian si licentă de transport
aerian, prin curse regulate sau neregulate. Transporturife aeriene
internationale de pasageri, bagaje, mărfuri si postă sunt supuse acordurilor si
conventiilor intemationale în domeniul transporturilor aeriene la care România
este parte.
Art. 46.
- (1) Transporturile aeriene publice se execută pe bază de contract de
transport, încheiat între operatorul aerian si pasager sau expeditorul de marfă
si/sau postă.
(2) Prin
contractul de transport aerian, operatorul aerian se obligă să ducă pe calea
aerului la destinatie pasagerii, bagajele, marfa si/sau posta, iar
beneficiarul, să plătească pretul transportului.
Art. 47.
- (1) Operatorul aerian răspunde pentru orice prejudiciu care a produs decesul
sau vătămarea sănătătii pasagerilor ori avarierea sau pierderea bagajelor, a
mărfii si/sau a postei.
(2)
Regimul răspunderii operatorului aerian este pentru transporturile aeriene
internationale stabilit în conformitate cu conventiile si întelegerile
internationale la care România este parte, iar pentru transporturile aeriene
interne, în conformitate cu prevederile dreptului comun, în măsura în care nu
s-a stabilit altfel printr-o lege specială.
Art. 48.
- Transporturile aeriene publice efectuate prin curse regulate sunt
transporturile aeriene executate după orare publicate si rute prestabilite,
destinate să asigure legătura între două sau mai multe aeroporturi si în care
capacitatea comercială disponibilă este pusă la dispoziiie publicului contra
cost.
Art. 49.
- Transporturile aeriene publice, altele decât cele prevăzute la art. 48, se
efectuează prin curse neregulate.
Art. 50.
- (1) Operatorii aerieni români, detinători ai unui certificat de operator
aerian în termen de valabilitate, poi efectua transporturi aeriene publice
interne si internationale, prin curse regulate sau neregulate, numai în urma
obtinerii unei licente de transport aerian, eliberată de Ministerul
Transporturilor.
(2)
Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc de Ministerul
Transporturilor prin reglementări specifice.
(3)
Operatorii aerieni străini pot efectua transporturi aeriene publice, prin curse
regulate sau neregulate, spre sau dinspre România, pe baza drepturilor de
trafic acordate de Ministerul Transporturilor, în conformitate cu prevederile
acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte.
(4)
Ministerul Transporturilor emite reglementări aeronautice privind desfăsurarea
activitătilor de transport aerian public.
SECTIUNEA
a III-a
Art. 51.
- (1) Operatiunile de aviatie generală cuprind transporturile aeriene în
interes propriu si alte zboruri, precum:
- zboruri
în interes propriu;
- zboruri
particulare;
-
zboruri-scoală;
- zboruri
sportive.
(2)
Transporturile aeriene în folos propriu cuprind transporturile în interes
propriu si transporturile în interes personal, ca operatiuni de aviatie
generală.
(3)
Transporturile aeriene în folos propriu sunt operatiunile de aviatie generală
executate de o persoană fizică sau juridică, fără perceperea unui tarif sau a
echivalentului acestuia în bunuri ori servicii, utilizându-se aeronave civile
proprii sau închiriate, care constituie accesoriul unei alte activităti
economice executate de persoana respectivă, beneficiarul transportului.
(4)
Transporturile aeriene în interes personal sunt activităti de aviatie generală
executate de persoane fizice cu aeronave proprii sau închiriate pentru
transportul de bunuri proprii si/sau de persoane, pentru nevoile proprii,
exclusiv în scop necomercial.
(5)
Zborurile în interes propriu reprezintă operatiunile aeriene civile, altele
decât transporturile în folos propriu, efectuate de detinătorii de aeronave
civile, persoane fizice sau juridice, pentru si în sustinerea nevoilor
activitătilor proprii.
(6)
Zborurile particulare reprezintă operatiunile aeriene, altele decât cele de
transport în interes personal, efectuate de detinătorii de aeronave civile,
persoane fizice, exclusiv în scop necomercial.
(7)
Zborurile sportive reprezintă operatiunile aeriene civile efectuate de persoane
fizice sau juridice, utilizându-se aeronave civile proprii sau închiriate,
exclusiv în scop sportiv.
(8)
Zborurile-scoală reprezintă operatiunile aeriene civile organizate de persoane
juridice în scopul initierii, pregătirii, instruirii si perfectionării
personalului aeronautic navigant.
(9)
Operatorii aerieni români care efectuează operatiuni de lucru aerian sau de
aviatie generală pe teritoriul României sunt obligati să încheie contracte de
asigurare pentru pagube produse tertilor. Plafonul minim al politelor de
asigurare încheiate în acest caz se stabileste prin hotărâre a Guvernului.
Art. 52.
- (1) Operatiunile de lucru aerian sunt activitătile efectuate de operatori
aerieni pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sănătătii
publice si protectiei mediului, de căutare si salvare, cercetare stiintifică,
fotografiere, monitorizare, publicitate, precum si în alte scopuri, pe baza
autorizatiei si/sau a licentei eliberate de Ministerul Transporturilor.
(2) Ministerul
Transporturilor va emite reglementările privind autorizarea si/sau licentierea
operatorilor aerieni pentru desfăsurarea operatiunilor de lucru aerian pe
teritoriul României.
(3)
Operatorii aerieni români autorizati pot desfăsura operatiuni de lucru aerian
pe teritoriul României cu aeronave înmatriculate în alt stat, numai în urma
obtinerii unei licente corespunzătoare, eliberată de Ministerul
Transporturilor.
Art. 53.
- Ministerul Transporturilor va emite reglementările aeronautice privind
desfăsurarea operatiunilor de aviatie generală.
CAPITOLUL
VIII
Protectia
mediului
Art. 54.
Protectia mediului reuneste toate activitătile ce au ca scop evaluarea si
minimalizarea impactului aviatiei civile asupra mediului, datorat zgomotului
produs de aeronavele civile, emisiilor motoarelor de aviatie, evacuării
substantelor folosite la spălarea, degivrarea si tratarea aeronavelor civile
sau în cadrul altor activităti din domeniul aeronautic.
Art. 55.
- (1) Ministerul Transporturilor va statua principiile directoare, limitările
si măsurile corespunzătoare privind protectia mediului, specifice acestui
domeniu.
(2)
Ministerul Transporturilor adoptă politici de stimulare a implementării
tehnologiilor moderne nepoluante în aviatia civilă.
Art. 56.
- În scopul protectiei mediului, Ministerul Transporturilor poate restrictiona
operarea aeronavelor civile pe aeroporturile din România sau în spatiul aerian
national.
Art. 57.
- Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului*), stabileste aeroporturile din România care, în urma
derulării activitătilor specifice, au un impact semnificativ asupra mediului,
în vederea implementării de programe de protectie a mediului.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr.
17/ 200l, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10
ianuarie 2001.
Art. 58.
- Ministerul Transporturilor asigură, prin reglementări specifice:
1. un
sistem unic de monitorizare a zgomotului pe aeroporturi, care
a) să permită
evaluarea zgomotului produs de operarea unei aeronave civile pe aeroport;
b) să
asigure o corelatie între nivelul de zgomot si efectul acestuia asupra
populatiei si mediului;
c) să fie
în conformitate cu reglementările, standardele, practicile, recomandările si
procedeele elaborate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale, Conferinta
Europeană a Aviatiei Civile si de alte organizatii internationale de aviatie
civilă la care România este parte si, de asemenea, să asigure controlul
respectării acestor reglementări;
2. un
sistem de cartografiere fonică a zonelor adiacente aeroporturilor, care să
permită utilizarea ecologică a acestora.
Art. 59.
- Ministerul Transporturilor, la solicitarea administratorului aeroportului,
poate aproba măsuri temporare si derogări ce permit operarea aeronavelor
civile, care au impact semnificativ asupra mediului.
Art. 60.
- Prevederile art. 56 nu se aplică următuarelor categorii de aeronave civile:
a)
aeronavele de stat românesti;
b)
aeronavele românesti care execută misiuni oficiale, prezidentiale sau
guvernamentale, iar în cazul celor străine, pe bază de reciprocitate;
c)
aeronavele ce operează în folosul Organizatiei Natiunilor Unite, Crucii Rosii
si Semilunii Rosii;
d)
aeronavele civile care efectuează misiuni de căutare si de salvare ori care
transportă personal sau materiale în cadrul acestor misiuni;
e)
aeronavele care efectuează misiuni umanitare si de ajutorare urgentă;
f)
aeronavele care sunt nevoite să aterizeze din cauze tehnice, din cauza
conditiilor meteorologice nefavorabile sau a unor situatii de fortă majoră;
g)
aeronavele care aterizează din dispozitia Ministerului Transporturilor si/sau a
Ministerului Apărării Nationale.
CAPITOLUL
IX
Siguranta
zborului
SECTlUNEA
I
Generalităti
Art. 61.
- Reglementările legale din România referitoare la siguranta zborului în
spatiul aerian national se aplică oricărei aeronave civile, indiferent de
statul de înmatriculare, precum si echipajului si călătorilor aflati la bord.
Art. 62. -
În scopul asigurării sigurantei zborului Ministerul Transporturilor emite si
revizuieste ori de câte ori este cazul reglementări aeronautice specifice,
conforme cu reglementările, standardele, practicile recomandate si procedurile
elaborate de Organizaiia Aviatiei Civile Internationale si de alte organisme
internationale de aviatie civilă la care România este parte, si asigură
controlul respectării acestora.
SECTIUNEA
a II-a
Art. 63.
- În acopul realizării sigurantei zborurilor următoarele categorii de agenti
aeronautici civili sunt supusi controlului, evaluării si auforizării, precum si
supravegherii permanente de către Ministerul Transporturilor, direct sau prin
organisme tehnice specializate, institutii publice sau societăti comerciale
autorizate, cărora li se deleagă competente în acest sens:
a)
operatori aerieni, în functie de operatiunile aeriene civile pe care le
desfăsoară;
b) agenti
aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea, încercările de
tip si specializate, fabricatia, depozitarea, distributia, întretinerea si
reparatiile curente si generale ale aeronavelor civile, motoarelor si elicelor
acestora, precum si ale componentelor, furnizarea de materiale si piese de
schimb avionabile;
c) agenti
aeronautici civili care desfăsoară activităti de proiectare, constructii,
montaj, reparatii pentru obiective care apartin aviatiei civile;
d) agenti
aeronautici civili care au ca obiect de activitate dirijarea si controlul
traficului aerian, informarea aeronautică si serviciile meteorologice pentru
aeronautică, protectia navigatiei aeriene, precum si activitătile aeroportuare;
e) agenti
aeronautici civili care se ocupă cu formarea si perfectionarea personalului
aeronautic civil;
f) alte
categorii de agenti aeronautici civili care au ca obiect de activitate orice
alt domeniu aeronautic conex.
Art. 64.
- Ministerul Transporturilor emite reglementările, standardele si procedurile
privind autorizarea agentilor aeronautici civili.
Art. 65.
- În cazul constatării nerespectării conditiilor si criteriilor de autorizare
si/sau de licentiere, Ministerul Transporturilor suspendă sau anulează
autorizatia si/sau licenta agentului aeronautic civil.
SECTIUNEA
a III-a
Personalul
aeronautic civil
Art. 66.
- (1) Activitătile aeronautice civile se efectuează de către personalul atestat
în acest scop.
(2)
Ministerul Transporturilor emite reglementări specifice privind categoriile de
personal aeronautic civil supus atestării, precum si planurile tematice de
pregătire, examinare teoretică si practică.
(3) Orice
persoană care face dovada absolvirii unui curs sau a unui program corespunzător
de pregătire de specialitate aeronautică poate solicita atestarea ca personal
aeronautic civil pentru acea specialitate.
Art. 67. -
Documentele de calificare ale personalului aeronautic civil sunt documente
obligatorii pe intreaga durată a desfăsurării activitătii ca personal
aeronautic civil.
Art. 68.
- (1) Licentele sunt valabile pentru o perioadă limitată; ele se reînnoiesc
periodic, în urma verificării aptitudinilor, în conformitate cu reglementările
stabilite în acest sens.
(2)
Prelungirea valabilitătii, preschimbarea, suspendarea si retragerea
documentelor de calificare ale întregului personal aeronautic civil din România
sunt efectuate de Ministerul Transporturilor.
Art. 69.
- Brevetele si licentele emise de alte state pot fi recunoscute sau validate în
România numai dacă criteriile în baza cărora au fost eliberate se situează cel
putin la nivelul standardelor minime recomandate de Organizatia Aviatiei Civile
Internationale sau de alte organizatii internationale de profil si dacă sunt
acceptate în reglementările specifice române.
Art. 70.
- Examenele medicale ale candidatilor care solicită atestarea ca personal
aeronautic civil pot fi efectuate numai de către o institutie medicală
autorizată în acest sens.
SECTIUNEA
a IV-a
Certificatele
privind aeronavele civile
Art. 71 .
- (1) Aeronavele civile care se înmatriculează în România, motoarele si elicele
acestora trebuie să posede un certificat de tip emis de Ministerul
Transporturilor.
(2) În
certificatul de tip se înscriu durata valabilitătii acestuia, conditiile si
limitările care sunt cerute în interesul sigurantei zborului.
Art. 72.
- (1) Productia de serie a aeronavelor civile si a componentelor acestora se
autorizează de Ministerul Transporturilor printr-un permis de productie,
în baza constatării că produsele de serie ale oricărei aeronave civile, pentru
care a fost emis un certificat de tip, se conformează acestuia.
(2) În
permisul de productie se înscriu durata de valabilitate a acestuia, conditiile
si limitările care sunt necesare în interesul sigurantei zborului.
Art. 73.
- (1) Punerea în serviciu a unei aeronave civile nu poate fi făcută decât după
obtinerea certificatului de navigabilitate, eliberat în urma constatării
că aeronava civilă este conformă cu certificatul de tip, cu conditiile
prevăzute în permisul de productie si că este aptă de zbor.
(2) În
certificatul de navigabilitate se înscriu durata valabilitătii, categoriile de
activităti pentru care aeronava civilă poate fi folosită, alte conditii si
limitări impuse de asigurarea sigurantei zborului.
Art. 74.
- (1) Ministerul Transporturilor emite reglementări aeronautice specifice
privind certificarea aeronavelor civile.
(2)
Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave si parasute
care, prin exceptie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri fără să
detină certificat de tip si/sau de navigabilitate.
Aerodromuri
Art. 75.
- Un aerodrom poate fi utilizat pentru operarea aeronavelor civile, numai dacă
administratorul detine o autorizatie valabilă, eliberată de Ministerul
Transporturilor si numai în conditiile prevăzute în aceasta.
Art. 76.
- În scopul asigurării sigurantei zborului Ministerul Transporturilor împreună
cu autoritătile administratiei publice locale si cu avizul ministerelor
interesate stabilesc zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă aferente
aerodromurilor si amplasării echipamentelor de protectie a navigatiei aeriene.
Art. 77.
- În zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă nu pot fi construite si
amplasate nici un fel de constructii, instalatii si echipamente noi fără avizul
Ministerului Transporturilor.
Art. 78.
- Administratorii aerodromurilor, ai echipamentelor de protectie a navigatiei
aeriene, cât si proprietarii terenurilor, clădirilor si amenajărilor aflate în
zonele supuse servitutilor de aeronautică civilă, sunt obligati să respecte
restrictiile impuse prin reglementările specifice referitoare la aceste zone.
CAPITOLUL
X
Securitatea
aeronautică
Art. 79.
- Protectia aviatiei civile împotriva actelor de interventie ilicită se
realizează pe baza Programului National de Securitate Aeronautică, elaborat de Ministerul
Transporturilor si aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 80.
- Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabilă pentru
dezvoltarea, implementarea si aplicarea programului prevăzut la art. 79.
CAPITOLUL
XI
Facilităti
aeronautice
Art. 81. - Facihtătile
aeronautice se realizează pe baza Programului National de Facilităii
Aeronautice, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 82.
- (1) Minisferul Transporturilor este autoritatea de stat responsabilă peritru
dezvoltarea, implementarea si operationalitatea programului prevăzut la art.
81.
(2)
Ministerul Transporturilor este, de asemenea, autoritatea de stat responsabilă
pentru stabilirea reglementărilor privind facilitătile aeronautice minime
obligatorii.
CAPITOLUL
XII
Căutarea
si salvarea aeronavelor civile
Art. 83.
- În spatiul aerian national, precum si pe teritoriul României operatiunile de
căutare si salvare a aeronavelor civile aflate în primejdie si a
supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizează prin sistemul
national de căutare si salvare.
Art. 84.
- Organizarea si functionarea sistemului national de căutare si salvare se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 85.
- Asistenta de căutare si de salvare se acordă tuturor aeronavelor civile si
supravietuitorilor unui accident de aviatie.
Art. 86.
- Toate autoritătile publice, precum si persoanele fizice si juridice
solicitate au obligatia de a acorda asistentă în cazul operatiunilor de căutare
si de salvare, urmărindu-se prioritar salvarea vieiilor omenesti, precum si
prevenirea amplificării daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru
anchetarea adecvată a accidentelor.
CAPITOLUL
XIII
Anchetarea
incidentelor si a accidentelor de aviatie civilă
Art. 87. - Ministerul
Transporturilor este autoritatea de stat pentru reglementarea, organizarea si
desfăsurarea activitătilor privind ancheta administrativă a incidentelor si a
accidentelor de aviatie civilă.
Art. 88.
- (1) Scopul anchetei administrative îl reprezintă determinarea reală a
cauzelor si a împrejurărilor care au condus la producerea incidentului sau a
accidentului de aviatie civilă, precum si identificarea măsurilor preventive
corespunzătoare.
(2)
Obiectivul anchetei administrative îl reprezintă prevenirea producerii unor
incidente sau accidente de aviatie civilă similare.
Art. 89.
- (1) Ancheta administrativă este independentă de ancheta penală sau
disciplinară.
(2)
Stabilirea responsabilitătilor, a persoanelor vinovate, a gradului de vinovătie,
precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor abilitate prin
lege.
Art. 90.
- Operatorii aerieni sau celelalte organisme care au competente tehnice si
operationale în domeniul aeronauticii civile sunt obligate să informeze Ministerul
Transporturilor asupra producerii tuturor incidentelor si accidentelor de
aviatie civilă.
Art. 91.
- Echipajele aeronavelor civile, precum si orice persoană fizică sau juridică
sunt obligate să furnizeze, pe toată durata anchetei administrative, toate
informatiile si relatiile care le sunt cunoscute, cerute de această anchetă.
CAPITOLUL
XIV
Sanctiuni
Art. 92.
- Încălcarea prevederilor prezentului Cod aerian atrage, după caz, răspunderea
disciplinară, civilă, contraventională sau penală a persoanelor vinovate.
Art. 93.
- Constituie contraventii, dacă nu au fost săvârsite în astfel de conditii
încât, potrivit legii, să constituie infractiuni, următoarele fapte:
a) lipsa
documentelor obligatorii individuale sau de bord, prevăzute de reglementările
în vigoare;
b)
încălcarea reglementărilor referitoare la conditiile de exploatare a tehnicii
aeronautice;
c)
delestarea neautorizată a combustibilului sau delestarea acestuia în zone ori
în situatii neautorizate de la bordul unei aeronave civile aflate în evolutie,
precum si scurgerile de combustibil la sol;
d)
refuzul operatorului unei aeronâve civile de a prezenta persoanelor
împuternicite prin lege documentele aeronavei si ale echipajului si de a
permite efectuarea inspectiei acestora;
e)
neinformarea Ministerului Transporturilor cu privire la producerea incidentelor
si accidentelor de aviatie civilă, de către cei care au această obligatie, si
în conditiile stabilite de lege.
Art. 94.
- Contraventiile prevăzute la art. 93 se sanctionează cu amendă.
Art. 95.
- Nerespectarea normelor privind activitatea aeroportuară constituie
contraventie si se sanctionează conform reglementărilor aeroportuare.
Art. 96.
- Contraventiile privind încălcarea prevederilor referitoare la servitutile
aeronautice civile în interesul circulatiei aeriene vor fi sanctionate cu
amendă.
Art. 97.
- (1) Constatarea faptelor contraventionale, precum si aplicarea sanctiunilor
se fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
(2)
Cuantumul amenzilor se stabileste si se reactualizează prin hotărâre a
Guvernului.
(3)
Dispozitiile prezentului capitol se completează cu dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind constatarea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 98.
- Încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu
sau neîndeplinirea lor, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranta
zborului, se pedepseste cu închisoare de la unu la 5 ani.
Art. 99.
- (1) Încredintarea comenzilor aeronavei civile de către pilotul comandant unei
persoane neautorizate se pedepseste cu închisoare de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2)
Părăsirea fără aprobare a postului de către orice membru al echipajului de
conducere sau de către personalul ce asigură direct informarea, dirijarea si
controlul traficului aerian, dacă fapta este de natură să pună în pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 100.
- (1) Efectuarea serviciului sub influenta băuturilor alcoolice sau a altor
substante interzise de autoritatea de reglementare se pedepseste cu închisoare
de la 3 luni la un an sau cu amendă.
(2) Dacă
fapta prevăzută la alin. (1) este săvârsită de către personalul aeronautic
civil navigant, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau amenda.
(3) Este considerat
sub influenta băuturilor alcoolice personalul care are o îmbibatie alcoolică în
sânge între 0,5‰ si 1‰.
Art. 101.
- (1) Efectuarea serviciului în stare de ebrietate se pedepseste cu închisoare
de la unu la 5 ani.
(2) Dacă
fapta prevăzută la alin. (1) este săvârsită de personalul aeronautic navigant
pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
(3) Este
considerat în stare de ebrietate personalul care are o îmbibatie alcoolică în
sânge mai mare de 1‰.
Art. 102.
- Exercitarea fără drept de către orice persoană a atributiilor care revin
echipajului unei aeronave civile se pedepseste cu închisoare de la 3 la 10 ani
si interzicerea unor drepturi.
Art. 103.
- (1) Se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă
următoarele fapte:
a)
exploatarea unei aeronave fără a poseda certificat de înmatriculare si
certificat de navigabilitate;
b)
exploatarea unei aeronave cu nerespectarea conditiilor, limitărilor sau a altor
cerinte prevăzute în certificatul de navigabilitate ori în celelalte docuinente
privind aeronava;
c)
inscriptionarea neconformă cu certificatul de înmatriculare sau suprimarea
mărcilor de inscriptionare;
d)
distrugerea sau sustragerea oricărui document de bord impus de regulile sau
reglementările aeriene în vigoare;
e)
încălcarea regulilor privind survolul.
(2) Fapta
prevăzută la lit. a), săvârsită după refuzul eliberării certificatului de
înmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se pedepseste cu
închisoare de la unu la 3 ani.
Art. 104.
- În întelesul prevederilor prezentului capitol:
a) o
aeronavă se consideră a fi în serviciu din momentul în care personalul de la
sol sau echipajul începe să o pregătească în vederea unui anumit zbor până la
expirarea unui termen de 24 de ore după orice aterizare; perioada de serviciu
cuprinde în orice caz întregul timp în care aeronava se află în zbor, în sensul
prevederilor lit. b);
b) o
aeronavă se consideră a fi în zbor din momentul în care, îmbarcarea fiind
terminată, toate usile exterioare au fost închise si până în momentul în care una
dintre aceste usi a fost deschisă în vederea debarcării; în caz de aterizare
fortată se consideră că zborul se continuă până când autoritatea competentă
preia în sarcină aeronava, persoanele si bunurile de la bord.
Art. 105.
- Se pedepsesc cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă următoarele
fapte:
a)
efectuarea de operatiuni aeriene civile fără autorizatie sau licentă prevăzută
de lege, dacă fapta este de natură să pună în pericol siguranta zborului,
sănătatea publică sau protectia mediului;
b) desfăsurarea
de activităti în perimetrul infrastructurii aeroportuare, fără autorizatie sau
licentă legală, de către persoane juridice, dacă fapta este de natură să pună
în pericol siguranta zborului.
Art. 106.
- Comunicarea de informatii, stiind că acestea sunt false, dacă prin acest fapt
se periclitează siguranta zborului, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 10
ani. Dacă fapta se săvârseste în scopul devierii itinerarului de zbor, pedeapsa
este de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 107.
- (1) Folosirea fără drept a oricărui dispozitiv, armă sau substantă, în scopul
producerii unui act de violentă împotriva unei persoane aflate pe un aeroport
care deserveste aviatia civilă se pedepseste cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2)
Săvârsirea oricărui act de violentă fizică sau psihică asupra unei persoane
aflate la bordul unei aeronave civile în zbor sau în pregătire de zbor se
pedepseste cu închisoare de la 10 la 20 de sni si interzicerea unor drepturi.
Art. 108.
- (1) Plasarea sau folosirea ilegală a oricărui dispozitiv, substantă sau armă
pentru distrugerea sau avarierea gravă a dotărilor care apartin unui aeroport
sau unei aeronave care nu este în serviciu, dar se află pe un aeroport, precum
si pentru întreruperea serviciilor aeroportului, dacă fapta este de natură să
pună în pericol siguranta aeroportului, se pedepseste cu închisoare de la 3 la
10 ani.
(2)
Distrugerea sau deteriorarea gravă a instalatiilor si a echipamentelor pentru
protectia navigatiei aeriene ori tulburarea în orice mod a functionării
serviciilor de navigatie aeriană, dacă fapta este de natură să pună în pericol
siguranta zborului, se pedepseste cu închisoare de 1a 10 la 20 de ani si
interzicerea unor drepturi.
(3) Cu
pedeapsa prevăzută la alin. (2) se sanctionează si distrugerea unei aeronave în
serviciu sau deteriorarea apesteia, în asa fel încât să o facă inaptă de zbor
ori să îi pună în pericol securitatea în zbor.
(4)
Plasarea sau înlesnirea plasării pe o aeronavă civilă, prin orice mijloace, a
unui dispozitiv, a unei arme sau substante apte să distrugă sau să îi producă
deteriorări care o fac inaptă de zbor sau care sunt de natură să pericliteze
siguranta zborului se pedepseste cu închisoare de la 15 la 25 de ani si
interzicerea unor drepturi.
Art. 109.
- Preluarea fără drept a unei aeronave, prin orice mijloace, precum si
exercitarea fără drept a controlului asupra aeronavei se pedepsesc cu
închisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 110.
- Dacă faptele prevăzute în prezentul capitol au avut ca urmare decesul uneia
sau al mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe viată sau închisoarea
de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 111
. - (1) Tentativa la infractiunile prevăzute în prezentul capitol se
pedepseste.
(2) Se consideră
tentativă si producerea sau procurarea mijloacelor ori instrumentelor, precum
si luarea de măsuri în vederea comiterii infractiunilor prevăzute în prezentul
capitol.
Art. 112.
- (1) Actiunea penală pentru faptele prevăzute la art. 98-111 se pune în
miscare numai la sesizarea organului de specialitate al administratiei publice
centrale în domeniul aviatiei civile.
(2)
Cercetarea faptelor care fac obiectul prezentului capitol, precum si punerea în
miscare a actiunii penale sunt de competenta procurorului de pe lângă curtea de
apel în a cărei rază teritorială acestea au fost săvârsite.
CAPITOLUL
XV
Dispozitii
finale si tranzitorii
Art. 113.
- Reglementările emise de Ministerul Transporturilor în aplicarea prevederilor
prezentului Cod aerian sunt obligatorii pentru toti agentii aeronautici civili.
Art. 114.
- La instituirea de către Presedintele României a stării de asediu sau a stării
de urgentă, precum si la declararea mobilizării partiale sau generale a
Fortelor Armate ori în caz de agresiune armată îndreptată împotriva tării
aplicarea prevederilor prezentului Cod aerian se suspendă în parte sau în
întregime, activitatea aeronautică în spatiul aerian national urmând să se
desfăsoare conform normelor stabilite de autoritătile militare competente, potrivit
legii.
Art. 115.
- Prezentul Cod aerian intră în vigoare la data de 1 ianuarie 1998*).
Art. 116.
- Se abrogă integral Codul aerian aprobat prin Decretul nr. 516/1953, publicat
în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 30 decembrie 1953, cu modificările
ulterioare.
*) A se
vedea si data intrării în vigoare a actului normativ modificator.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |