Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
TITLUL I
Dispozitii
comune referitoare la fondul forestier si vegetatia forestiera din afara
acestuia
Art. 1. - Padurile, terenurile destinate impaduririi, cele care servesc
nevoilor de cultura, productie ori administratie silvica, iazurile, albiile
piraielor, precum si terenurile neproductive, incluse in amenajamentele
silvice, in conditiile legii, constituie, indiferent de natura dreptului
de proprietate, fondul forestier national.
Art. 2. - Sint considerate paduri, in sensul prezentului Cod silvic si
sint cuprinse in fondul forestier national, terenurile acoperite cu vegetatie
forestiera cu o suprafata mai mare de 0,25 hectare.
Art. 3. - Terenurile din fondul forestier national destinate impaduririi
si cele care servesc nevoilor de cultura, productie ori administratie silvica
sint:
a) terenurile in curs de regenerare, terenurile degradate si poienile stabilite,
prin amenajamentele silvice, sa fie impadurite;
b) pepinierele, solariile, plantajele, culturile de rachita si cele cu
arbusti ornamentali si fructiferi;
c) terenurile destinate asigurarii hranei vinatului si animalelor din dotarea
unitatilor silvice;
d) terenurile ocupate de constructii si cele aferente acestora, drumuri
si cai ferate forestiere, fazanerii, pastravarii, crescatorii de animale,
dotari tehnice specifice sectorului forestier.
Art. 4. - Fondul forestier national este, dupa caz, proprietate publica
sau privata si constituie bun de interes national.
Dreptul de proprietate asupra terenurilor care constituie fondul forestier
national se exercita in conformitate cu dispozitiile prezentului Cod silvic.
Art. 5. - Identificarea terenurilor care constituie fondul forestier national
se face pe baza amenajamentelor silvice existente la data adoptarii prezentului
Cod silvic.
Art. 6. - Vegetatia forestiera situata pe terenuri din afara fondului forestier
national, supusa prevederilor prezentului Cod silvic, este constituita
din:
a) vegetatia forestiera de pe pasunile impadurite;
b) perdelele forestiere de protectie a terenurilor agricole;
c) plantatiile forestiere de pe terenurile degradate;
d) plantatiile forestiere si arborii din zonele de protectie a lucrarilor
hidrotehnice si de imbunatatiri funciare, precum si cei situati de-a lungul
cursurilor de apa si al canalelor de irigatie;
e) perdelele forestiere de protectie si arborii situati de-a lungul cailor
de comunicatie din extravilan;
f) zonele verzi din jurul oraselor, comunelor, altele decit cele cuprinse
in fondul forestier, parcurile din intravilan cu specii forestiere exotice,
precum si jnepenisurile din zona alpina;
g) parcurile dendrologice, altele decit cele cuprinse in fondul forestier
national.
Art. 7. - Raporturile juridice, organizatorice, economice si tehnice privind
fondul forestier national, fondul cinegetic, fondul piscicol din apele
de munte, precum si cele privind vegetatia forestiera de pe terenurile
situate in afara fondului forestier national sint supuse dispozitiilor
prezentului Cod silvic si se completeaza, dupa caz, cu celelalte dispozitii
in materie.
Art. 8. - Statul, prin autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura,
elaboreaza politici in domeniul fondului forestier national si al vegetatiei
forestiere din afara acestuia, indiferent de natura proprietatii, si exercita
controlul asupra modului de gospodarire a acestora.
Art. 9. - Fondul forestier national este supus regimului silvic.
Regimul silvic constituie un sistem de norme tehnice silvice, economice
si juridice privind amenajarea, cultura, exploatarea, protectia si paza
acestui fond, avind ca finalitate asigurarea gospodaririi durabile a ecosistemelor
forestiere.
Elaborarea normelor ce constituie regimul silvic revine autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, care exercita si controlul aplicarii
acestui regim.
TITLUL II
Fondul
forestier proprietate publica
CAPITOLUL 1
Administrarea
fondului forestier proprietate publica a statului
Art. 10. - Administrarea fondului forestier proprietate publica a statului
se realizeaza prin Regia Nationala a Padurilor.
Art. 11. - Regia Nationala a Padurilor functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara.
Regia Nationala a Padurilor exercita si atributii de serviciu public cu
specific silvic.
Potrivit acestui specific, activitatea Regiei Nationale a Padurilor se
desfasoara pe baza unui regulament de organizare si functionare, aprobat
prin hotarire a Guvernului.
Statutul personalului silvic se aproba prin lege, la propunerea autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de 6 luni de
la intrarea in vigoare a prezentului Cod silvic.
Art. 12. - Veniturile Regiei Nationale a Padurilor provin din:
a) valorificarea produselor fondului forestier si din alte activitati economice
specifice;
b) prestari de servicii, executari de lucrari pentru terti, inchirieri,
concesionari de bunuri, cu exceptia padurilor si a celorlalte terenuri
din fondul forestier, despagubiri si altele de acest fel, in conditiile
legii;
c) contravaloarea efectelor functiilor de protectie ale padurilor;
d) alte venituri.
Art. 13. - Persoanele fizice, juridice si institutiile publice care beneficiaza,
sub raport economic, de efectele functiilor de protectie ale padurilor
au obligatia sa plateasca unitatilor silvice contravaloarea acestor efecte.
Tarifele corespunzatoare efectelor prevazute la alin. 1 se stabilesc prin
hotarire a Guvernului, cu avizul Ministerului Finantelor, la propunerea
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, in termen de
6 luni de la intrarea in vigoare a prezentului Cod silvic.
Art. 14. - Regia Nationala a Padurilor aplica regimul silvic la fondul
forestier pe care il administreaza.
Art. 15. - Regia Nationala a Padurilor presteaza, la cerere, contra cost,
servicii de specialitate in padurile proprietate privata, ale altor detinatori,
precum si in vegetatia forestiera din afara fondului forestier.
CAPITOLUL 2
Gospodarirea
fondului forestier proprietate publica
Sectiunea
1
Amenajarea
fondului forestier
Art. 16. - Modul de gospodarire a fondului forestier proprietate publica
se reglementeaza prin amenajamentele silvice.
Acestea constituie baza a cadastrului forestier si a titlului de proprietate
a statului si stabilesc, in raport cu obiectivele ecologice si social-economice,
telurile de gospodarie si masurile necesare pentru realizarea lor.
Art. 17. - Amenajamentele silvice se elaboreaza pe ocoale silvice si unitati
de productie, cu respectarea metodologiei unitare si a prevederilor normelor
tehnice de amenajare a padurilor, urmarind asigurarea continuitatii functiilor
ecologice si social-economice ale acestora.
Pe baza datelor din amenajamentele silvice si din alte lucrari tehnice
de specialitate se intocmeste periodic inventarul fondului forestier, la
nivel national si teritorial.
Elaborarea amenajamentelor silvice se va face in concordanta cu prevederile
planurilor de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii.
Art. 18. - Amenajamentele silvice se intocmesc pe perioade de 10 ani, cu
exceptia celor care privesc padurile de plop, salcie si alte specii repede
crescatoare, la care perioadele respective pot fi de 5-10 ani.
Elaborarea amenajamentelor silvice se face sub coordonarea si controlul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, prin unitatile
specializate pe care le autorizeaza in acest scop.
Art. 19. - Amenajamentele silvice si modificarea prevederilor acestora
se aproba de catre conducatorul autoritatii publice centrale care raspunde
de silvicultura.
Art. 20. - In raport cu functiile pe care le indeplinesc, padurile se incadreaza
in doua grupe functionale:
a) grupa I cuprinde paduri cu functii speciale de protectie a apelor, a
solului, a climei si a obiectivelor de interes national, paduri pentru
recreere, paduri de ocrotire a genofondului si ecofondului, precum si padurile
declarate monumente ale naturii si rezervatii;
b) grupa a II-a cuprinde paduri cu functii de productie si de protectie
in care se urmareste sa se realizeze, in principal, masa lemnoasa de calitate
superioara si alte produse ale padurii si, concomitent, protectia calitatii
factorilor de mediu.
Pentru fiecare grupa si subgrupa functionala, prin amenajamentele silvice
se stabilesc masuri de gospodarire diferentiate, in vederea realizarii
de structuri care sa asigure indeplinirea corespunzatoare a functiilor
atribuite.
Sectiunea
a 2-a
Reconstructia
ecologica, regenerarea si ingrijirea padurilor
Art. 21. - Reconstructia ecologica, regenerarea si ingrijirea padurilor
se realizeaza, in concordanta cu prevederile amenajamentelor silvice si
ale studiilor de specialitate, de catre Regia Nationala a Padurilor.
Art. 22. - La regenerarea padurilor se va aplica regimul codrului, urmarindu-se
conservarea genofondului si realizarea de arborete de calitate superioara,
precum si exercitarea cu continuitate a functiilor de protectie a mediului.
Regimul cringului este admis numai in arboretele de plopi indigeni, de
salcie, de salcim si de zavoaie.
Art. 23. - In scopul asigurarii permanentei, stabilitatii, biodiversitatii
padurii, se va acorda prioritate regenerarii speciilor din tipul natural
fundamental, prin aplicarea unor tratamente cu interventii repetate.
Taierile rase sint admise numai in padurile de molid, pin, salcim, plop,
salcie si in zavoaie, precum si in cazul refacerii unor arborete in care
nu este posibila aplicarea altor tratamente. In aceste conditii, marimea
parchetelor va fi de maximum 3 hectare; in situatiile in care pentru reimpadurire
este necesara pregatirea mecanizata a solului, suprafata parchetului poate
fi de cel mult 5 hectare.
Art. 24. - Regia Nationala a Padurilor este obligata sa organizeze si sa
asigure impadurirea tuturor terenurilor neregenerate si a poienilor din
fondul forestier pe care il administreaza, destinate acestui scop.
Lucrarile de reimpadurire si de completare a regenerarilor naturale se
executa in termen de cel mult 2 ani dupa taierea definitiva.
Compozitia, schemele si tehnologiile de impadurire se stabilesc potrivit
prevederilor din normele tehnice de specialitate.
Art. 25. - In lucrarile de impadurire se vor folosi materiale de reproducere
provenite din rezervatii de seminte, plantaje si plantatii-mama de butasi
si din arborete sursa de seminte inscrise in catalogul national al materialelor
de reproducere admise in cultura.
Art. 26. - Conservarea resurselor genetice forestiere, cu atributul lor
fundamental: genofondul valoros si variabilitatea genetica intraspecifica,
este o obligatie permanenta a autoritatii publice centrale care raspunde
de silvicultura.
Padurile care constituie resurse genetice forestiere, determinate ca atare,
sint excluse de la taieri de produse principale.
Art. 27. - Regia Nationala a Padurilor este obligata sa execute toate lucrarile
de reconstructie ecologica, regenerare, intretinere a semintisului si a
plantatiilor si de ingrijire a arboretelor, astfel incit sa se realizeze
compozitiile stabilite prin amenajamentele silvice. Urmarirea realizarii
acestora se face prin sistem informational adecvat.
Art. 28. - Regenerarea padurilor, ingrijirea semintisurilor, a plantatiilor
si a arboretelor se asigura prioritar din veniturile Regiei Nationale a
Padurilor.
Sectiunea
a 3-a
Protectia
padurilor
Art. 29. - Starea de sanatate a padurilor se asigura de catre Regia Nationala
a Padurilor, prin masurile de prevenire si de combatere a daunatorilor
si a bolilor, indiferent de forma de proprietate a padurilor.
Art. 30.- Regia Nationala a Padurilor, prin sisteme de supraveghere specifice,
intocmeste anual statistica si prognoza daunatorilor vegetatiei forestiere
pentru intregul fond forestier national si ia masuri pentru prevenirea
si combaterea acestora.
In scopul protectiei faunei si florei, se aplica metode biologice si integrate
de combatere a bolilor si daunatorilor vegetatiei forestiere, care sa asigure
echilibrul ecologic.
Art. 31. - Masurile pentru prevenirea si combaterea daunatorilor si a bolilor
care prezinta pericol atit pentru paduri cit si pentru culturile agricole
se stabilesc, in comun, de catre autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura si de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 32. - Persoanele juridice si fizice, care desfasoara activitati ce
pot aduce prejudicii, prin poluare, fondului forestier national si vegetatiei
forestiere din afara acestui fond, sint obligate sa ia toate masurile necesare
pentru respectarea indicatorilor de calitate a aerului, apei si solului.
Pagubele aduse prin nerespectarea acestor prevederi se recupereaza integral
de la cei care le-au produs, deosebit de sanctiunile penale sau administrative
ce se aplica, dupa caz.
Sectiunea
a 4-a
Paza
fondului forestier
Art. 33. - Regia Nationala a Padurilor asigura si exercita paza fondului
forestier pe care il administreaza, impotriva taierilor ilegale de arbori,
furtunilor, distrugerilor, degradarilor, pasunatului, braconajului si altor
fapte pagubitoare, precum si masurile de prevenire si stingere a incendiilor.
Art. 34. - Prefectii, consiliile judetene si locale, precum si unitatile
de politie si jandarmerie, potrivit atributiilor ce le revin in temeiul
legii, au obligatia de a sprijini actiunile de paza a fondului forestier.
Art. 35. - Regia Nationala a Padurilor, persoanele juridice si fizice care
desfasoara activitati in fondul forestier, precum si in zonele limitrofe
acestuia, sint obligate sa aplice si sa respecte reglementarile de prevenire
si stingere a incendiilor.
Instructiunile privind prevenirea si stingerea incendiilor din paduri se
emit de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, in
concordanta cu reglementarile Ministerului de Interne.
Aducerea acestora la cunostinta populatiei si punerea lor in aplicare se
vor face de catre Regia Nationala a Padurilor.
Art. 36. - Prefectii, consiliile judetene si locale, unitatile Ministerului
Apararii Nationale, ale Ministerului de Interne si formatiile civile de
pompieri, potrivit atributiilor legale ce le revin, au obligatia sa sprijine
actiunile de prevenire si stingere a incendiilor in zonele cu vegetatie
forestiera.
Persoanele fizice aflate in zonele cu vegetatie forestiera in care s-au
produs incendii sint obligate sa participe la stingerea acestora.
Art. 37. - Se interzice pasunatul in padurile care fac parte din fondul
forestier proprietate publica a statului, pe terenurile degradate impadurite
si in perdelele forestiere de protectie.
Este permisa recoltarea ierbii cu secera din plantatii si paduri, cu exceptia
celor cu functii speciale de protectie.
Se permite, cu aprobarea organelor silvice, la recomandarea Asociatiei
crescatorilor de albine, amplasarea in mod gratuit a stupilor in vederea
valorificarii surselor nectaropolenifere.
Prin exceptie de la prevederile alin. 1, autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura poate aproba pasunatul pe durata limitata in unele
perimetre ale fondului forestier proprietate publica a statului, pe baza
propunerilor autoritatilor publice locale, cu avizul unitatilor silvice
teritoriale, temeinic justificate.
Trecerea animalelor domestice prin padure spre zonele de pasune, adapat
si adapostire se aproba anual de catre unitatile silvice teritoriale, cu
respectarea normelor tehnice pe baza propunerilor autoritatilor prevazute
la alineatul precedent.
Nu poate fi autorizat accesul animalelor domestice in arboretele in curs
de regenerare, in plantatiile si regenerarile tinere, in padurile care
indeplinesc functii speciale de protectie, in perimetrele de ameliorare,
precum si in perdelele de protectie.
Art. 38. - In parcelele in curs de regenerare, in plantatiile si culturile
forestiere cu inaltimi mai mici de 5 metri, in parchetele in curs de exploatare,
in zonele de refugiu al vinatului, in rezervatiile naturale si in padurile
declarate monumente ale naturii, in rezervatii stiintifice, precum si in
parcelele din jurul izvoarelor de apa minerala si potabila, captate pentru
exploatare industriala sau pentru consum distributiv centralizat pe o raza
de 100 de metri, accesul este permis numai pentru gospodarirea si administrarea
padurilor.
Accesul in padure cu autovehicule si vehicule tractate de animale este
permis numai pe drumurile forestiere permanente, in conditiile respectarii
indicatoarelor de circulatie. Fac exceptie utilajele forestiere, vehiculele
tractate de animale folosite la colectarea lemnului din parchetele in curs
de exploatare, precum si vehiculele care transporta stupi.
Sectiunea
a 5-a
Produsele
specifice fondului forestier
Art. 39. - Sint produse ale fondului forestier bunurile ce se recolteaza
din acesta.
Produsele lemnoase ale padurii sint:
a) produse principale, rezultate din taieri de regenerare a padurilor;
b) produse secundare, rezultate din taieri de ingrijire a arboretelor tinere;
c) produse accidentale, rezultate in urma calamitatilor si din defrisari
de padure legal aprobate;
d) produse de igiena, rezultate din procesul normal de eliminare naturala;
e) alte produse: arbori si arbusti ornamentali, rachita, puieti si diferite
produse din lemn.
Produsele nelemnoase specifice fondului forestier sint: vinatul din cuprinsul
acestuia, pestele din apele de munte, din crescatorii, balti si iazuri
din fondul forestier, fructele de padure, semintele forestiere, ciupercile
comestibile din flora spontana, plantele medicinale si aromatice, rasina
si altele de acest fel.
Art. 40. - Volumul maxim de masa lemnoasa ce se poate recolta anual din
paduri se aproba prin hotarire a Guvernului, in limita posibilitatii stabilite
prin amenajamentele silvice pe fiecare unitate de productie si pe natura
produselor.
Volumul produselor accidentale, rezultate din doborituri de vint, rupturi
de zapada, defrisari legale, uscari de arbori in masa, se va precompta
din posibilitate.
Art. 41. - Produsele lemnoase ale padurii se recolteaza pe baza de autorizatie
de exploatare si caiet de sarcini, eliberate de unitatile silvice. Estimarea
acestor produse se face prin acte de punere in valoare intocmite de unitatile
silvice si se valorifica, potrivit legii, pe baza de licitatie, cu exceptia
celor exploatate in regie proprie. Masa lemnoasa care nu s-a putut valorifica
prin licitatie se poate vinde prin negociere directa.
Produsele nelemnoase specifice fondului forestier se recolteaza in conformitate
cu normele tehnice elaborate de autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura.
Vinatul si pestele din apele de munte se recolteaza pe baza de autorizatii
emise potrivit legii.
Personalul din silvicultura nu poate exercita functii de reprezentare profesionala
in cadrul unitatilor cu profil comercial care liciteaza, prelucreaza sau
valorifica produse specifice fondului forestier.
Sectiunea
a 6-a
Exploatarea
masei lemnoase
Art. 42. - Exploatarea produselor lemnoase ale padurii se face in conformitate
cu prevederile amenajamentelor silvice si ale instructiunilor privind termenele,
modalitatile si epocile de recoltare, scoatere si transport al materialului
lemnos, emise de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
Art. 43. - Arborii destinati a fi taiati se vor marca, in prealabil, cu
ciocane silvice, de catre personalul silvic, in conformitate cu normele
tehnice.
Forma si modul de utilizare a ciocanelor silvice, precum si modul de marcare
a arborilor sau a unor loturi de arbori se stabilesc prin regulament aprobat
de conducatorul autoritatii centrale care raspunde de silvicultura.
Art. 44. - Ciocanele silvice de marcat au regimul marcilor si al sigiliilor.
Tiparele lor se inregistreaza si se pastreaza la birourile notariale.
Pentru aceste operatiuni se plateste taxa de timbru prevazuta de lege pentru
primirea in depozit la birourile notariale a inscrisurilor sau documentelor.
Art. 45. - La exploatarea masei lemnoase, ocoalele silvice, agentii economici
si persoanele fizice autorizate au obligatia sa foloseasca tehnologii de
recoltare si de scoatere a lemnului din padure care sa nu produca degradarea
solului si a malurilor apelor, distrugerea sau vatamarea semintisului utilizabil,
a arborilor nedestinati exploatarii, peste limitele admise prin instructiunile
prevazute la art. 42.
Pentru parchetele primite spre exploatare, titularii lor raspund pe toata
durata exploatarii, de la primire pina la predare, pentru daunele cauzate
fondului forestier.
Masa lemnoasa care se exploateaza si se transporta din padure va fi marcata
si inventariata conform normelor tehnice emise de autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura.
Art. 46. - In scopul asigurarii fondurilor necesare pentru acoperirea cheltuielilor
legate de eventualele prejudicii de natura celor mentionate la art. 45
alin. 1, titularii autorizatiilor de exploatare vor depune la ocolul silvic,
anticipat emiterii autorizatiei de exploatare, o garantie echivalenta cu
5% din valoarea lemnului, stabilita prin contractul de furnizare a masei
lemnoase.
Art. 47. - Masa lemnoasa neexploatata, ramasa pe picior sau doborita si
nescoasa din parchete pina la sfirsitul anului, constituie cu prioritate
resursa, prin precomptare, pentru anul urmator, cu obligatia respectarii
posibilitatii stabilite prin amenajamentele silvice.
Art. 48. - Pentru scosul si transportul lemnului din fondul forestier se
construiesc cai de transport forestier, pe baza unor norme privind amplasarea,
proiectarea, construirea, intretinerea si exploatarea acestora, aprobate
de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
Fondurile necesare pentru construirea acestor cai de transport forestier
se vor asigura anual, potrivit legii.
Art. 49. - Cind transportul lemnului este conditionat de trecerea prin
terenuri apartinind altor proprietari, acestia vor fi despagubiti de catre
persoana fizica sau juridica care executa exploatarea masei lemnoase. Despagubirea
se va stabili prin intelegere intre parti. In caz de dezacord, despagubirea
se va stabili de catre o comisie formata din reprezentanti ai Regiei Nationale
a Padurilor si ai administratiei publice locale sau prin justitie.
Pina la pronuntarea unei sentinte judecatoresti definitive, transportul
lemnului nu poate fi impiedicat daca s-a depus, pe seama proprietarului
de teren, despagubirea stabilita de comisia prevazuta la alin. 1.
CAPITOLUL
3
Asigurarea
integritatii si dezvoltarii fondului forestier
Art. 50. - Ocrotirea, asigurarea integritatii si dezvoltarii fondului forestier
national constituie o preocupare fundamentala, de interes national, a autoritatii
publice centrale care raspunde de silvicultura, menita sa asigure dezvoltarea
durabila a acestuia.
Art. 51. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura,
prin Regia Nationala a Padurilor, ia masuri de lichidare a enclavelor si
de corectare a perimetrului padurilor prin schimburi de terenuri ori prin
cumparare, pe baza de acte autentice.
Prin schimburile efectuate, fiecare teren dobindeste situatia juridica
a terenului pe care il inlocuieste.
Operatiunea de inregistrare in evidentele cadastrale revine fiecarei parti
pentru terenul primit, cu plata taxelor de timbru potrivit prevederilor
legale.
Art. 52. - Statul, prin autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura,
are drept de preemptiune la toate vinzarile de bunavoie sau silite, la
pret si in conditii egale, pentru enclavele din fondul forestier proprietate
publica si terenurile limitrofe acestuia, precum si pentru terenurile acoperite
cu vegetatie forestiera.
Proprietarul vinzator este obligat sa instiinteze, in scris, unitatea silvica
teritoriala in raza careia se afla terenul respectiv, in legatura cu intentia
de instrainare. Unitatea silvica sesizata isi va manifesta optiunea in
termen de 30 de zile, dupa care dreptul de preemptiune inceteaza. Vinzarea
facuta cu incalcarea dispozitiilor de mai sus este nula de drept.
Art. 53. - Regia Nationala a Padurilor poate cumpara terenuri degradate
proprietate privata sau poate prelua asemenea terenuri, daca ele sint donate
de detinatori, in vederea impaduririi.
Cheltuielile de cumparare si de impadurire se suporta din fondul de conservare
si regenerare a padurilor prevazut la art. 63.
Dobindirea terenurilor degradate se va face in numele statului, prin act
autentic scutit de taxe de timbru, inregistrat in amenajamentele silvice
si in evidentele de cadastru general, fara plata, si intra in domeniul
public al statului.
De asemenea, Regia Nationala a Padurilor preia in administrare terenurile
degradate proprietate publica, incluse in perimetre de ameliorare si prevazute
a fi impadurite. Cheltuielile pentru lucrarile necesare se suporta din
fondul de ameliorare a fondului funciar sau din alocatii de la bugetul
de stat, potrivit legii.
Art. 54. - Reducerea suprafetei fondului forestier proprietate publica
este interzisa.
In mod exceptional, pentru constructii cu destinatie militara, pentru cai
ferate, sosele de importanta deosebita, linii electrice de inalta tensiune,
mine, forari, sonde si echipamente aferente acestora, conducte magistrale
de transport gaze sau petrol ori pentru lucrari de imbunatatiri funciare,
de gospodarire a apelor sau de realizare a unor noi surse de apa, obiective
turistice, ocuparea definitiva de terenuri din fondul forestier in alte
scopuri decit cele silvice, cu defrisarea padurii sau fara, se aproba potrivit
legii.
Art. 55. - Ocuparea definitiva a unor terenuri din fondul forestier se
face, de regula, pe baza de schimb. Terenurile preluate trebuie sa fie
apte a fi impadurite si echivalente ca suprafata si bonitate.
In cazul in care terenul din fondul forestier este acoperit cu padure,
valorificarea masei lemnoase se face de catre ocolul silvic, iar beneficiarul
schimbului datoreaza, pe linga taxa legala pentru scoaterea definitiva
din productia silvica, si contravaloarea pierderii de crestere determinata
de exploatarea masei lemnoase inainte de virsta exploatabilitatii, precum
si cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de intretinere
a acesteia pina la incheierea starii de masiv, stabilite pe baza de deviz.
Prin schimburile efectuate, fiecare teren dobindeste situatia juridica
a celui pe care il inlocuieste.
Inregistrarea in evidentele de cadastru general este obligatorie pentru
ambele parti, cu plata taxelor de timbru, potrivit legii.
Art. 56. - Beneficiarul scoaterii definitive de terenuri din fondul forestier,
care nu dispune de teren echivalent pentru schimb, va plati detinatorului
de teren contravaloarea acestuia, taxa legala pentru folosirea definitiva
a terenurilor forestiere in alte scopuri decit productia silvica, precum
si contravaloarea pierderii de crestere precizata la art. 55, daca terenul
este acoperit cu padure.
Art. 57. - Transmiterea temporara de terenuri din fondul forestier proprietate
publica pentru folosirea in alte scopuri decit productia silvica, cu defrisarea
sau fara defrisarea vegetatiei existente, se aproba potrivit legii.
Art. 58. - Pentru folosirea temporara de terenuri din fondul forestier,
titularul aprobarii va plati Regiei Nationale a Padurilor chiria
pentru terenul respectiv si, dupa caz: contravaloarea pierderii de crestere
ca urmare a taierii masei lemnoase inainte de virsta exploatabilitatii
stabilita in amenajamentele silvice, cheltuielile corespunzatoare reinstalarii
vegetatiei forestiere si intretinerii acesteia pina la realizarea starii
de masiv, precum si valoarea obiectivelor existente care se dezafecteaza
ca urmare a transmiterii terenului.
Titularul aprobarii va depune, de asemenea, la Regia Nationala a Padurilor,
inainte de preluarea terenului, o garantie echivalenta cu taxa legala prevazuta
pentru ocuparea definitiva de terenuri din circuitul silvic. Dupa indeplinirea
obligatiilor prevazute la alin. 1 si dupa repredarea terenurilor in fondul
forestier in conditii apte pentru impadurire, titularul aprobarii va primi
garantia depusa.
Art. 59. - Metodologia de calcul al pretului terenului, al chiriei, al
contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli precizate
la art. 55, 56 si 58 se va elabora de catre autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura, in termen de 90 de zile de la publicarea
prezentului Cod silvic in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 60. - Folosirea temporara a unor terenuri din fondul forestier pentru
interventii cu caracter urgent privind remedierea unor deranjamente sau
avarii la liniile de telecomunicatii, de transport si distribuire a energiei
electrice, la conductele de apa, canalizare sau gaze, precum si la alte
instalatii similare, se aproba de catre Regia Nationala a Padurilor. Durata
interventiilor cu caracter urgent nu trebuie sa depaseasca 30 de zile.
Valoarea prejudiciilor produse prin lucrarile de remediere mentionate la
alin. 1, stabilite de unitatea silvica pe baza de deviz, se suporta de
executantul lucrarilor.
Art. 61. - Schimbarea categoriei de folosinta silvica, inclusiv defrisarea
padurii, in scopul executarii de lucrari necesare gospodaririi fondului
forestier se aproba de catre autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura si este scutita de plata oricaror taxe.
Art. 62. - La amplasarea la distante mai mici de 1,0 km de liziera padurii
a unor obiective industriale, unitati comerciale sau de alta natura, care
prin functionare pot aduce prejudicii padurii, beneficiarii acestora vor
obtine, in prealabil, avizul Regiei Nationale a Padurilor.
Art. 63. - La Regia Nationala a Padurilor se constituie un fond de conservare
si regenerare a padurilor, purtator de dobinda, din urmatoarele resurse:
a) contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier;
b) contravaloarea pierderilor de crestere determinate de exploatarea arborilor
inainte de virsta exploatabilitatii stabilita prin amenajamentele silvice
in cazul terenurilor prevazute la lit. a), precum si despagubirile pentru
daune produse fondului forestier;
c) tarifele pentru efectele favorabile determinate de functiile de protectie
ale padurilor;
d) 20-25% din incasarile realizate din valorificarea masei lemnoase pe
picior provenita din produse principale si secundare;
e) alocatii de la bugetul de stat.
Fondul de conservare si regenerare a padurilor se va folosi pentru impadurirea
unor terenuri goale, pentru regenerarea suprafetelor parcurse cu taieri,
gospodarirea cu prioritate a unor paduri cu functii speciale de protectie,
acoperirea cheltuielilor ocazionate de eventualele calamitati asupra padurilor
si pentru cumpararea de terenuri potrivit prevederilor art. 51 si 53 din
prezenta lege;
f) sumele ramase disponibile la finele anului, mentionate la lit. a)-d),
vor fi utilizate in exercitiul financiar al anului urmator, in acelasi
scop.
TITLUL III
Fondul
forestier proprietate privata
Art. 64. - Administrarea fondului forestier proprietate privata se face
de catre proprietarii acestuia, individual sau in asociatii.
Proprietarii de paduri si de alte terenuri din fondul forestier proprietate
privata au obligatia sa le gospodareasca in conformitate cu regimul silvic
si cu regulile privind protectia mediului.
Art. 65. - Veniturile proprietarilor fondului forestier proprietate privata,
obtinute cu respectarea regimului silvic, provin din:
a) valorificarea produselor padurii si din alte activitati economice proprii;
b) inchirieri, concesionarea padurilor si a celorlalte terenuri din fondul
forestier, despagubiri si altele de acest fel;
c) contravaloarea efectelor functiilor de protectie ale padurilor si alte
venituri.
Art. 66. - Modul de gospodarire a fondului forestier proprietate privata
este stabilit prin amenajamente silvice. Acestea se intocmesc pe trupuri
de padure si pe ansamblul localitatii, fara a afecta dreptul de proprietate.
Nerespectarea prevederilor acestora constituie contraventie sau infractiune,
dupa caz.
Intocmirea amenajamentelor silvice se face in conditiile art. 18 si ale
normelor tehnice privind gospodarirea padurilor proprietate privata.
Cheltuielile aferente intocmirii amenajamentelor silvice pentru padurile
proprietate privata a persoanelor fizice se suporta de la bugetul de stat.
Art. 67. - Proprietarii fondului forestier proprietate privata sint obligati
sa respecte prevederile amenajamentelor silvice si sa asigure permanenta
padurii.
Regenerarea padurilor proprietate privata, dupa taiere, se va realiza de
catre proprietari in cel mult 2 ani. In acest scop, Regia Nationala a Padurilor
acorda, la cerere, sprijin tehnic.
In cazul in care proprietarul nu-si indeplineste obligatiile prevazute
in alineatul precedent din motive imputabile lui, autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura, dupa somatie, va dispune Regiei Nationale
a Padurilor executarea, prin ocolul silvic, pe contul proprietarului, a
lucrarilor de impadurire si de intretinere pina la regenerarea definitiva.
Devizul lucrarilor intocmit de ocolul silvic si aprobat de forul ierarhic
superior al acestuia se comunica proprietarului. Devizul poate fi contestat
de proprietar in termen de 30 de zile de la comunicare la judecatoria in
a carei raza teritoriala se afla padurea. Impotriva hotaririi judecatoriei
se pot exercita caile de atac prevazute de Codul de procedura civila. Devizul
acceptat de proprietar, in mod expres sau tacit, prin necontestare in termen,
constituie titlu executoriu si temei al executarii silite. Pe perioada
executarii lucrarilor de regenerare si pina la inchiderea starii de masiv,
folosirea in alte scopuri a zonei de regenerare este interzisa.
In situatia unor calamitati naturale, actiunea de reimpadurire va fi sprijinita
de Regia Nationala a Padurilor, prin acordarea de material saditor si asistenta
tehnica, in mod gratuit.
Compozitia, schemele si tehnologiile de impadurire sint cele prevazute
in normele tehnice elaborate de autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura.
Art. 68. - Persoanele juridice sau fizice pot infiinta, in conditiile legii,
plantatii forestiere pe terenuri care le apartin din afara fondului forestier.
Recoltarea lemnului din aceste plantatii si valorificarea lui sint la latitudinea
proprietarului.
Art. 69. - Detinatorii de paduri proprietate privata au obligatia sa le
mentina in stare buna de sanatate si sa execute la timp lucrarile de igiena,
precum si cele de protectie, cu sprijinul tehnic al Regiei Nationale a
Padurilor.
Acestia vor semnala ocolului silvic, imediat ce constata, aparitia de boli
si daunatori si vor executa lucrarile de combatere cu mijloace proprii
sau prin unitati specializate, contra cost.
Art. 70. - Detinatorii de paduri proprietate privata au obligatia sa asigure
paza acestora impotriva taierilor ilegale de arbori, distrugerilor de semintis,
incendiilor, furtunilor, pasunatului neautorizat, precum si altor fapte
pagubitoare.
Organele silvice, prefectii, consiliile judetene si locale, unitatile de
politie, jandarmerie, unitatile si formatiunile de pompieri, unitatile
Ministerului Apararii Nationale, potrivit atributiilor ce le revin prin
lege, vor sprijini pe detinatorii de paduri proprietate privata in actiunile
de paza a padurilor si de stingere a incendiilor de padure.
La solicitarea asociatiilor de proprietari si a unor proprietari individuali,
Regia Nationala a Padurilor, prin unitatile sale teritoriale, poate prelua
asupra sa paza padurilor respective pe baza de contracte sau conventii
incheiate cu solicitantii.
Art. 71. - Pasunatul este interzis in arboretele in curs de regenerare
si in padurile cu functii speciale de protectie, precum si in semintisuri
si plantatii cu virste mai mici de 10 ani si cu inaltime sub 3 metri, in
paduri de plopi si salcie sub virsta de 5 ani.
Art. 72. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura organizeaza
controlul asupra modului in care se aplica regimul silvic in padurile proprietate
privata, constata faptele care contravin acestuia si aplica, potrivit legii,
sanctiuni ori sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire penala.
Art. 73. - Detinatorii de paduri proprietate privata si persoanele juridice
sau fizice care executa exploatarea masei lemnoase sint obligate sa recolteze
numai arbori marcati de personalul silvic, sa respecte regulile silvice
de exploatare a masei lemnoase si cele referitoare la circulatia materialului
lemnos prevazute de prezentul Cod silvic.
Marcarea si evaluarea arborilor destinati taierii se fac, la cerere, de
catre personalul silvic autorizat. O data cu plata acestor prestatii, proprietarii
vor primi documentele legale pentru exploatarea si transportul materialului
lemnos respectiv.
Art. 74. - Reducerea suprafetei padurilor proprietate privata este interzisa,
cu exceptia situatiilor prevazute la art. 54 alin. 2.
De asemenea, este interzisa defrisarea lenta, prin secuiri de arbori ori
prin alte procedee care duc la reducerea treptata a consistentei padurii.
Art. 75. - Impadurirea terenurilor degradate constituite in perimetre in
ameliorare potrivit legii se executa de catre Regia Nationala a Padurilor,
prin unitatile sale teritoriale, cheltuielile suportindu-se din fondul
de ameliorare a fondului funciar ori alocatii de la bugetul de stat, potrivit
legii. Schimbarea destinatiei terenurilor nu afecteaza dreptul de proprietate
asupra acestora.
TITLUL IV
Dispozitii
comune fondului forestier proprietate publica si fondului forestier proprietate
privata
CAPITOLUL 1
Controlul
circulatiei materialelor lemnoase si al instalatiilor de transformat lemn
rotund in cherestea
Art. 76. - Materialele lemnoase vor putea fi transportate de la locul de
recoltare sau de depozitare numai insotite de documente de provenienta,
pe toata durata transportului, din care sa rezulte cu certitudine legalitatea
provenientei acestora.
Prin materiale lemnoase se intelege lemnul rotund sau despicat de lucru
si lemnul de foc, obtinute ca rezultat al aplicarii taierilor autorizate
de produse principale, secundare, accidentale si din actiuni de igienizare
a padurilor, cheresteaua, precum si lemnul ecarisat sau cioplit, lemnul
brut, prelucrat sau semifabricat.
De asemenea, este supus prevederilor alin. 1 si transportul pomilor de
iarna.
Art. 77. - Organele silvice sint imputernicite sa controleze circulatia
materialelor lemnoase si sa le retina pe cele neinsotite de documente legale
de provenienta si de transport.
Organele de politie si cele vamale sint obligate sa exercite controlul
circulatiei materialelor lemnoase si sa le retina pe cele neinsotite de
documente legale.
Este interzisa primirea spre incarcare, in orice mijloc de transport, a
materialelor lemnoase neinsotite de documente legale de provenienta.
Art. 78. - Materialele lemnoase gasite in curs de transport fara documentele
prevazute la art. 77 vor fi retinute de catre organele silvice imputernicite,
de organele de politie si vamale, in vederea stabilirii provenientei lor.
Transportatorul va refuza primirea materialelor lemnoase prezentate spre
expediere, daca acestea nu au documente de insotire conform prevederilor
mentionate la art. 77.
Art. 79. - Materialele lemnoase retinute in baza prevederilor srt. 78 alin.
1 vor fi date in custodie, dupa imprejurari, unitatii silvice celei mai
apropiate, care va asigura depozitarea si paza lemnului retinut.
Transportatorul gasit fara documente legale de insotire este obligat sa
transporte materialul lemnos la locul de predare in custodie.
Materialele lemnoase retinute in statiile de cale ferata, porturi sau puncte
vamale vor fi transportate, pe cheltuiala expeditorului, la unitatile silvice
cele mai apropiate, dindu-se in custodia acestora.
Art. 80. - Daca in termenul stabilit de organul constatator sau ca urmare
a hotaririi judecatoresti nu se poate stabili provenienta materialelor
lemnoase retinute, acestea vor fi confiscate potrivit prevederilor din
legea penala sau din actele normative referitoare la sanctionarea contraventiilor
silvice.
In cazul in care s-a stabilit provenienta legala, materialele lemnoase
retinute vor fi restituite proprietarului, care va suporta cheltuielile
de depozitare.
Art. 81. - Se interzice efectuarea operatiunilor de prelucrare a lemnului
rotund in cherestea de catre detinatorii de instalatii, daca nu exista
documente de provenienta legala a acestuia.
Art. 82. - Modul de aducere la indeplinire a prevederilor referitoare la
circulatia si prelucrarea in cherestea a materialelor lemnoase se stabileste
prin hotarire a Guvernului, la propunerea autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura.
CAPITOLUL 2
Fondul
cinegetic si fondul piscicol din apele de munte
Art. 83. - Mamiferele, pasarile salbatice, pestele din apele de munte,
precum si alte specii de animale care prin rolul lor ecologic, economic
si social constituie avutie de interes national sint ocrotite de lege.
Art. 84. - Administrarea, ocrotirea, gospodarirea unitara si rationala
a fondului cinegetic si a fondului piscicol din apele de munte se asigura
de catre autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura.
In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. 1, autoritatea publica
centrala care raspunde de silvicultura emite norme tehnice pentru ocrotirea
si gospodarirea fondurilor de vinatoare si a fondurilor piscicole din apele
de munte, care sint obligatorii pentru toti detinatorii acestora, indiferent
de forma de proprietate.
Art. 85. - In executarea atributiilor de serviciu, personalul silvic care
raspunde de ocrotirea, selectia si paza vinatului practica vinatoarea,
pe fondurile de vinatoare gospodarite de unitatile silvice, pe baza permisului
de portarma si a autorizatiei date de catre ocolul silvic care are in gestiune
fondul respectiv.
Activitatea de vinatoare recreativa si pescuitul sportiv se reglementeaza
prin lege.
Art. 86. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura stabileste
norme tehnice obligatorii pentru reglementarea efectivelor optime de vinat,
in special a celor care produc pagube culturilor agricole, iar unitatile
detinatoare ale fondurilor de vinatoare raspund de aplicarea acestora si
pentru pagubele produse.
TITLUL V
Vegetatia
forestiera din afara fondului forestier
Art. 87. - Vegetatia forestiera situata pe terenuri din afara fondului
forestier national, precizata la art. 6, se administreaza de catre proprietarii
acestora, se gospodaresc potrivit scopului pentru care a fost creata si
este supusa unor norme tehnice silvice si de paza, precum si de circulatie
si transport pentru materialul lemnos recoltat, emise de catre autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, care controleaza aplicarea
si respectarea lor.
Art. 88. - Transformarea pasunilor impadurite se face pe baza studiilor
intocmite de unitati specializate abilitate de autoritatea publica centrala
care raspunde de silvicultura.
Este interzisa defrisarea vegetatiei forestiere pe terenuri din afara fondului
forestier in urmatoarele situatii:
a) in zonele in care vegetatia forestiera indeplineste functiile speciale
de protectie, prevazute la art. 20;
b) pe terenurile cu inclinare mai mare de 30 de grade;
c) inainte de atingerea virstei exploatabilitatii, stabilita prin norme
tehnice.
Art. 89. - Se interzic taierea, incendierea si distrugerea sau degradarea
prin orice mijloace a jnepenisurilor.
Art. 90. - Detinatorii de terenuri cu vegetatie forestiera din afara fondului
forestier national au obligatia sa asigure paza acesteia, sa ia masuri
de prevenire si stingere a incendiilor, sa respecte dispozitiile cu privire
la protectia padurilor si circulatia materialelor lemnoase, cuprinse in
prezentul Cod silvic.
Art. 91. - Valorificarea lemnului de pe terenurile cu vegetatie forestiera
din afara fondului forestier national se face de catre proprietarii acestora.
Art. 92. - Recoltarea materialului lemnos de pe terenurile situate in afara
fondului forestier, prevazute la art. 6, este permisa numai cu marcarea
prealabila de catre ocolul silvic a arborilor de extras. Contravaloarea
cheltuielilor ocazionate de marcarea materialului lemnos se suporta de
catre detinatorii de terenuri si se constituie venit la Regia Nationala
a Padurilor.
Art. 93. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura organizeaza
controlul asupra modului in care se aplica regulile silvice si de paza
pe terenurile cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier national,
precum si cele referitoare la circulatia materialului lemnos rezultat de
pe aceste terenuri.
Art. 94. - Statul, prin autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura,
va incuraja crearea de perdele forestiere de protectie a terenurilor agricole,
plantarea cu specii forestiere a unor terenuri degradate, proprietate privata,
neconstituite in perimetre de ameliorare, precum si a altor terenuri disponibile,
asigurind gratuit, la cererea proprietarilor, material de plantat si asistenta
tehnica necesara.
Cheltuielile pentru prestatiile respective se suporta din fondul de ameliorare
a fondului funciar constituit potrivit legii si din alocatii de la bugetul
de stat.
Pentru zonele afectate de seceta si eroziune, unde se manifesta puternice
dezechilibre ecologice, actiunea de realizare a perdelelor forestiere de
protectie constituie lucrare de utilitate publica.
TITLUL VI
Raspunderi
si sanctiuni
Art. 95. - Incalcarea prevederilor prezentului Cod silvic atrage, dupa
caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanei
vinovate, potrivit legii.
Art. 96. - Ocuparea fara drept, in intregime sau in parte, a unor paduri,
terenuri sau ape din fondul forestier national, precum si distrugerea,
degradarea sau mutarea semnelor de hotar, a imprejmuirilor ori a reperelor
de marcare, se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
Art. 97. - Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori, puieti
sau lastari din fondul forestier national sau de pe terenurile cu vegetatie
forestiera prevazute la art. 6, daca valoarea pagubei este de peste 5 ori
mai mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior
sau daca valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta a fost savirsita
de cel putin doua ori in intervalul de 2 ani, se pedepseste cu inchisoare
de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda.
Daca fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 20 de ori mai
mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 1 la 5 ani.
Cind fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai
mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Maximul pedepselor prevazute la alin. 1-3 se majoreaza cu 3 ani, in cazul
in care faptele au fost savirsite in urmatoarele imprejurari:
a) de doua sau mai multe persoane impreuna;
b) de o persoana avind asupra sa o arma sau substante chimice periculoase;
c) in timpul noptii;
d) in arii forestiere protejate.
Tentativa se pedepseste.
Art. 98. - Furtul de arbori doboriti sau rupti de fenomene naturale, ori
de arbori, puieti sau lastari care au fost taiati ori scosi din radacini,
cu sau fara drept, din fondul forestier national sau de pe terenurile cu
vegetatie forestiera prevazute la art. 6, daca valoarea pagubei este de
peste 5 ori mai mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa
pe picior, ori daca valoarea pagubei este sub aceasta limita, dar fapta
a fost savirsita de cel putin doua ori in interval de 2 ani, se pedepseste
cu inchisoare de la 1 la 5 ani sau cu amenda.
Daca fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 20 de ori mai
mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Cind fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai
mare decit pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 3 la 10 ani.
In cazul in care furtul a fost savirsit in imprejurarile mentionate la
art. 97 alin. 4, maximul pedepselor prevazute in alineatele precedente
se majoreaza cu 3 ani.
Mijloacele de transport si uneltele folosite care au servit la savirsirea
infractiunii sint supuse confiscarii speciale in conditiile prevazute la
art. 118 din Codul penal.
Tentativa se pedepseste.
Art. 99. - Falsificarea ciocanului silvic de marcat se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 100. - Folosirea fara drept sau contrar dispozitiilor legale specifice
a ciocanului silvic de marcat se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni
la 3 ani.
Daca, pentru marcare, s-a folosit un ciocan silvic de marcat fals ori alte
obiecte sau mijloace potrivite, pedeapsa este inchisoarea de la 1 la 5
ani.
Art. 101. - Distrugerea, degradarea sau aducerea in stare de neintrebuintare,
prin incendiere, a unor paduri de pe suprafete intinse de terenuri constituie
infractiune de distrugere calificata care a avut ca urmare un dezastru
si se pedepseste potrivit dispozitiilor prevazute in Codul penal.
Art. 102. - Distrugerea sau vatamarea arborilor, puietilor ori lastarilor
prin pasunare in paduri sau zone in care pasunatul este interzis, daca
valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decit pretul mediu al unui
metru cub de masa lemnoasa pe picior, se pedepseste cu inchisoare de la
3 luni la 3 ani sau cu amenda.
Art. 103. - Distrugerea sau vatamarea, in orice mod, a jnepenisurilor se
pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani si cu amenda.
Art. 104. - Cind infractiunile prevazute la art. 97 si 98 sint savirsite
de personalul silvic cu atributii de constatare a infractiunilor si a contraventiilor,
maximul pedepselor prevazute se majoreaza cu 2 ani.
Art. 105. - Pe linga organele de urmarire penala, sint competenti sa constate
infractiunile prevazute la art. 96-103 padurarii, brigadierii, sefii districtelor
silvice, inginerii si tehnicienii silvici, de la ocoalele silvice, unitatile
silvice, Regia Nationala a Padurilor si autoritatea publica centrala care
raspunde de silvicultura, precum si alti angajati imputerniciti de Regia
Nationala a Padurilor si de autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura.
Art. 106.- Organele prevazute la art. 105 au obligatiile organelor de constatare
a infractiunilor, prevazute de Codul de procedura penala.
Organele de constatare, insotite de un politist, sint autorizate sa identifice
si sa inventarieze, la locurile unde se afla materialele lemnoase provenite
din infractiuni, cu respectarea dispozitiilor Codului de procedura penala
privind perchezitia.
Procesul-verbal de constatare a infractiunii se trimite, in termen de cel
mult 5 zile de la data constatarii, ocolului silvic de pe raza teritoriala
a locului unde a fost savirsita fapta, pentru calcularea pagubei.
Seful ocolului silvic trimite procesul-verbal de constatare a infractiunii,
impreuna cu calculul valorii pagubei, procurorului competent, in termen
de cel mult 5 zile de la primirea acestuia de la organul constatator.
Art. 107. - Evaluarea pagubelor cauzate fondului forestier prin infractiuni
si contraventii se face potrivit criteriilor si cuantumurilor stabilite
de autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura si aprobate
prin lege.
De asemenea, se stabilesc prin lege si criteriile de evaluare a pagubelor
care se produc din cauza personalului unitatilor silvice, care nu constituie
infractiuni sau contraventii, in ceea ce priveste arborii pe picior, puietii
sau lastarii si pentru care raspunderea materiala este reglementata potrivit
legislatiei muncii.
Valoarea pagubelor se recupereaza prin organele Ministerului Finantelor
si se varsa la fondul de conservare si regenerare a padurilor.
Art. 108. - Stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice se reglementeaza
prin lege speciala.
Art. 109. - Prevederile prezentului titlu de completeaza cu dispozitiile
Codului penal si ale Codului de procedura penala.
TITLUL VII
Dispozitii
finale
Art. 110. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura
coordoneaza, organizeaza si indruma activitatea de cercetare stiintifica
si inginerie tehnologica in domeniu, sprijina dezvoltarea acestora si urmareste
folosirea eficienta a rezultatelor obtinute, in vederea fundamentarii tehnico-stiintifice
a masurilor de gospodarire a padurilor.
De asemenea, autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura
sprijina initiativa si actiunile institutiilor publice si organizatiilor
neguvernamentale vizind apararea si dezvoltarea fondului forestier national,
precum si gospodarirea rationala, durabila a ecosistemelor forestiere.
Art. 111. - Conservarea biodiversitatii si a peisajului forestier se asigura,
in principal, prin constituirea de parcuri nationale si alte arii protejate
in fondul forestier si in vegetatia forestiera din afara acestuia, dupa
caz.
Constituirea acestora se face la propunerea institutelor de specialitate
si a altor foruri stiintifice, pe baza cercetarilor intreprinse in acest
scop, si se aproba prin lege.
Art. 112. - Constituirea, administrarea si gospodarirea parcurilor nationale
si a celorlalte arii protejate din fondul forestier se fac de catre Regia
Nationala a Padurilor.
Art. 113. - Personalul din silvicultura, de toate gradele, este obligat
sa poarte, in exercitiul atributiilor de serviciu, uniforma si insemnele
distinctive stabilite de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura, care se atribuie gratuit, fara a fi impozitate.
Gradele profesionale si modul de promovare se stabilesc prin statutul personalului
silvic, aprobat prin lege.
Personalul tehnic silvic este dotat cu armament de serviciu, in conformitate
cu reglementarile legale in vigoare.
Art. 114. - In exercitarea atributiilor de serviciu privind paza fondului
forestier, constatarea contraventiilor si a infractiunilor silvice, personalul
silvic este asimilat personalului care indeplineste functii ce implica
exercitiul autoritatii publice.
Art. 115. - Unitatile de politie si de jandarmerie sint obligate sa sprijine
unitatile silvice in organizarea si desfasurarea actiunilor de prevenire
si de combatere a fenomenului infractional si contraventional din silvicultura.
Art. 116. - Terenurile din fondul proprietate publica de stat sint scutite
de taxe si impozite.
Pentru cladirile amplasate in fondul forestier se achita taxele si impozitele
prevazute de lege.
Art. 117. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura
emite regulamente si instructiuni privind gospodarirea durabila a padurilor,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, precum si norme tehnice
specifice.
Art. 118. - Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura
prezinta anual Guvernului un raport asupra starii padurilor.
Art. 119. - Prezentul Cod silvic intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea
lui in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 120. - Pe data intrarii in vigoare a Codului silvic, se abroga: Legea
nr. 3/1962 - Codul silvic; art. 18 din Legea nr. 8/1971 pentru organizarea,
administrarea si folosirea pajistilor, loturilor zootehnice si semincere,
precum si a statiunilor comunale de monta; cap. I-III si prevederile din
cap. V - Raspunderi si sanctiuni - referitoare la regimul vegetatiei forestiere
din afara fondului forestier, din Decretul nr. 257/1982 privind regimul
vegetatiei forestiere de pe terenurile situate in afara fondului forestier
si functionarea instalatiilor de prelucrat lemn rotund in cherestea; Legea
nr. 2/1987 privind conservarea, protejarea si dezvoltarea padurilor, exploatarea
lor rationala, economica si mentinerea echilibrului ecologic, cu modificarile
ulterioare, exceptind art. 9, art. 35-39 si anexa nr. 2, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor
si Senatului din 4 aprilie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
ADRIAN NASTASE |
CONSTANTIN DAN VASILIU |
Bucuresti,24
aprilie 1996.
Nr.
26.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |