CONSTITUTIUNEA DIN 1866
CAROL I
Din gratia lui Dumnedeu si prin vointa notionala Domn al
Romanilor;
La toti de facia si viitori sanetate:
Adunarea generala a Rominii a adoptat in unanimitate si
Noi sanctionam ce urmeaza:
CONSTITUTIUNE
TITLUL I
Despre teritoriul roman
Art. 1. - Principatele-Unite-Romane constitue un singur Stat indivisibil,
sub denumire de Romania.
Art.
2. - Teritoriul Romaniei este nealienabil. Limitele Statutului nu pot fi schimbate sau rectificate, de
cat in virtutea unei legi.
Art. 3. - Teritoriul Romaniei nu se pote colonisa cu populatiuni de ginta
streina.
Art.
4. - Teritoriul este impartit in judete, judetele in plasi, plasile in comune. Aceste divisiuni si sub divisiuni, nu pot fi schibmate, sau
rectificate de cat prin o lege.
TITLUL II
Despre drepturile Romanilor
Art. 5. - Romanii se bucura de libertatea consciintei, de libertatea
invetamentului, de libertatea presei, de libertatea intrunirilor.
Art. 6. - Constitutiunea de facia si cele-alte legi relative la drepturile
politice, determin, cari sunt, osebit, de calitatea de Roman, conditiunile
necesarii pentru esercitarea acestor drepturi.
Art. 7. - Insusirea de Roman se dobandesce, se conserva si se perde
potrivit regulilor statornicite prin legile civile. Numai streinii de rituri
crestine pot dobindi impamentenirea.
Art. 8. - Impamentenirea se da de puterealeegislativa. Numai impamentenirea
asemena pe strein cu Romanul pentru esercitarea drepturilor politice.
Art. 9. - Romanul din ori-ce Stat, fara privire catre locul nascerei sele,
dovedind lepadarea sa de protectiunea streina, pote dobindi de indata
esercitarea drepturilor politice prin un vot al Corpurilor Legiuitore.
Art.
10. - Nu exista in Stat nici o deosebire dee clasa. Toti Romanii sunt egali inaintea legei si datori a
contribui fara osebire la darile si sarcinile publice. Ei singuri sunt
admisibili in functiunile publice, civile si militare. Legi speciale vor
determina conditiunile de admisibilitate si de inaintare in functiunile
Statului. Streinii, nu pot fi admisi in functiuni publice, de cat in casuri
esceptionale si anume statornicite de legi.
Art. 11. - Toti streinii aflatori pe pamentul Romaniei, se bucura de
protectiunea data de legi personelor si averilor in genere.
Art. 12. - Tote privilegile,
scutirile si monopolurile de clasa, sunt oprite pentru tot-d'auna, in Statul
Roman. Titlurile de nobleta streina, precum principi grafi, baroni, si alte
asemenea, ca contrarii vechiului asedemint al terei, sunt si reman neadmise in
Statul Roman. Decoratiunile streine, se vor purta de Romani numai cu
autorisarea Domnului.
Art. 13. - Libertatea individuala este garantata. Nimeni nu poate fi
urmarit de cat in casurile prevedute de legi si dupa formele prevedute de ea.
Nimeni nu poate fi oprit sau arestat afara de casul de vina veghiata, de cat in
puterea unui mandat judecatoresc motivat si care trebue sa i fia comunicat la
momentul arestarii sau cel mult in 24 ore dupa arestatiune.
Art. 14. - Nimeni nu pote fi sustras in contra vointei sele de la
judecatorii ce i da legea.
Art. 15. Domiciliul este neviolabil. Nici o visitare a domiciliului nu se
pote face de cat in casurile anume prevedute de legi si potrivit formelor de ea
prescrise.
Art. 16. - Nici o pedepsa nu pote fi infiintata, nici aplicata de cat in
puterea unei legi.
Art. 17. - Nici o lege nu pote infiinta pedepsa confiscarii averilor.
Art. 18. - Pedepsa mortii nu se va putea reinfiinta, afara de casurile
prevedute in Codul penal militar in timp de resbel.
Art. 19. - Proprietatea de ori-ce natura, precum si tote creantele asupra
Statului, sunt sacre si neviolabile. Nimeni nu pote fi espropriat de cat pentru
causa de utilitate publica legalmentate, constatata, si dupa o dreapta si
prealabila despagubire. Prin causa de utilitate publica urmeaza a se intelege
numai comunicatiunea si salubritatea publica, precum si lucrarile de aperarea
terei. Legile esistente privitore la aliniarea si largirea stradelor de prin
comune, precum si la malurile apelor ce curg prin sau pe lenga ele remen in
vigore. Legi speciale vor regula procedura si
modul expropriatiunei. Libera si
neimpedicata intrebuintare a riurilor navigabile si flotabile, a soselelor si
altor cai de comunicare este de domeniul public.
Art. 20. - Proprietatea data teranilor prin legea rurala si despagubirea
garantata proprietarilor prin acea lege nu vor putea fi nici odata atinse.
Art. 21. - Libertatea consciintei este absoluta. Libertatea tutulor
cultelor este garantata intru cat insa celebratiunea lor nu aduce o atingere ordinei
publice sau bunelor moravuri. Religiunea ortodoxa a resaritului este religiunea
dominanta a Statului roman. Biserica ortodoxa romana este si remane neaternata
de ori-ce chiriarhie streina, pastrandusi insa unitatea cu biserica ecumenica a
resaritului in privinta dogmelor. Afacerile spirituale, canonice si
disciplinare ale bisericei ortodoxe Romane, se vor regula de o singura
autoritate sinodala centrala, conform unei legi speciale. Mitropolitii si
episcopii eparhioti ai bisericei ortodoxe romane sunt alesi dupa modul ce se
determina prin o lege speciala.
Art. 22. - Actele Statului civil sunt de atributiunea autoritatei civile.
Intocmirea acestor acte va trebui sa proceda in tot-d'auna benedictiunea
religiosa care pentru casatorii va fi obligatore, afara de casurile ce se vor
prevedea prin anume lege.
Art. 23. - Invetamentul este liber. Libertatea invetamentului este
garantata intru cat esercitiul ei nu ar atinge bunele moravuri sau ordinea
publica. Represiunea delictelor este regulata
numai prin lege. Se vor infiinta
treptat, scoli primare in tote comunele Romaniei. Invetatura in scolele
Statului se da fara plata. Invetatura primara va fi obligatorie pentru tinerii
Romani, pretutindeni unde se vor afla instituite scoli primare. Ua lege
speciala va regula tot ce priveste invetamantul public.
Art. 24. - Constitutiunea garanteza tutulor libertatea de a comunica si
publica ideile si opiunile lor prin graiu, prin scris si prin presa, fie-care
fiind respundetor de abusul acestor libertati in casurile determinate prin
Codicele penal, care in acesta privinta se va revisui si complecta, fara insa a
se putea restringe dreptul de sine, sau a se infiinta o lege esceptionala.
Delictele de presa sunt judecate de juriu. Nici censura, nici o alta masura
preventiva pentru aparitiunea, vinderea sau distributiunea ori-carei
publicatiuni nu se va putea reinfiinta. Pentru publicatiuni de jurnale nu este
nevoe de autorisatiunea prealabila a autoritatei. Nici o cautiune nu se va cere
de la diaristi, scriitori, editori, tipografi si litografi. Presa nu va fi
supusa nici o data sub regimul avertismentului. Nici un jurnal sau publicatiune
nu va putea fi suspendate sau suprimate. Autorul este respundetor pentru
scrierile sele, era in lipsa autorului sunt respundetori sau girantul sau
editorul. Veri ce jurnal trebue sa aiba un girant responsabil care sa se bucure
de drepturile civile si politice.
Art.
25. - Secretul scrisorilor si al depeselor telegrafice este neviolabil. Ua lege va determina responsabilitatea agentilor guvernului
pentru violarea secretului scrisorilor si depeselor incredintate postei si
telegrafului.
Art. 26. - Romanii au dreptul d'a de aduna pacinici si fara arme,
conformandu-se legilor cari reguleaza esercitarea acestui drept, pentru a tracta
tot felul de cesiuni intru acesta nu este trebuinta de autorisatiune
prealabila. Acesta dispositiune nu se va aplica si intrunirilor in loc deschis,
cari sunt cu totul spuse legilor politienesci.
Art. 27. - Romanii au dreptul a se asocia, conformandu-se legilor cari
reguleaza esercitiul acestui drept.
Art. 28. - Fie-care are dreptul d'a se adresa la autoritatile publice prin
petitiuni subsrise de catre una sau mai multe persone, neputend insa petitiona
de cat in numele subscrisilor. Numai autoritatile constituite au dreptul de a
adresa petitiuni in nume colectiv.
Art. 29. - Nici o autorisatiune prealabila nu este necesara pentru a se
esercita urmariri contra functionarilor publici pentru factele administratiunei
lor de partile vetamate, remaind inca neatinse regulile speciale statornicite
in privinta ministrilor. Casurile si modul urmaririi se vor regula prin anume
lege. Dispositiuni speciale in condicele penal vor determina penalitatile
prepuitorilor.
Art. 30. - Nici un Roman fara autorisatiunea guvernului nu pote intra in
serviciul unui Stat fara ca insusi prin acesta sa-si perda nationalitatea.
Estradarea refugiatilor politici este oprita.
TITLUL III
Despre puterile Statului
Art. 31. - Tote puterile Statului emana de la natiune care nu le pote
esercita decat numai prin delegatiune si dupa principiile si regulile asedete
in Constitutiunea de facila.
Art. 32. - Puterea legislativa se esercita colectiv de catre Domn si
representatiunea nationala. Representatiunea nationala se imparte in duoe Adunari:
Senatul si Adunarea deputatilor. Ori-ce lege cere invoirea a caror trele ramuri
ale puterii legiuitoare. Nici o lege nu pote fi supusa sanctiunei Domnului de
cat dupa ce va fi discutat si votat liber de majoritatea ambelor Adunari.
Art. 33. - Initiativa legilor este data fie-careia din cele trei ramure ale
puterei legislative. Totusi ori-ce lege relativa la veniturile si cheltuelile
Statului s'au la contingentul armatei, trebue sa fiee votata mai anteiu de
Adunarea deputatilor.
Art. 34. - Interpretatiunea legilor cu drept de autoritate, se face numai
de puterea legiuitoare.
Art.
35. - Puterea esecutiva este incredintata Domnului, care o esercita in modul
regulat prin Constitutiune.
Art. 36. - Puterea judecatoreasca se esercita de Curti si Tribunale.
Hotararile si sentintele lor se pronuncia in virtutea legei si se esecuta in
numele Domnului.
Art. 37. - Interesele esclusive judetene sau comunale se reguleaza de catre
consiliurile judetene sau comunale dupa principiile asedete prin Constitutiune
si prin legi speciale.
CAPITOLUL
I
Despre
representarea nationala
Art.
38. - Membrii amandurora Adunarilor represinta natiunea, era nu numai judetul
sau localitatea care i-a numit.
Art.
39. - Sedintele Adunarilor sunt publice. Cu tote aceste fie-care Adunare se
formeaza in comitet secret, dupa cererea presedintelui sau a dece membri. Ea
decide in urma cu majoritate absoluta deca sedinta trebue redeschisa in public
asupra aceluias obiect.
Art.
40. - Fie-care din Adunari verifica titlurile membrilor sei si judeca
contestatiunile ce se ridica in acesta privinta.
Art.
41. - Nimeni nu pote fi tot-ua-data membru al uneia si al celei-alte Adunari.
Art. 42. - Membrii uneia sau celei-alte Adunari numiti de Guvern intr'o
functiune salariata, pe care o primesc, inceteaza de a fi deputati si nu 'si
reiau esercitiul mandatului lor de cat in virtutea unei noua alegeri. Aceste
dispositiuni nu se aplica ministrilor. Legea electorala determina
incompatibilitatile.
Art. 43. - La fie-care sesiune, Adunarea deputatilor isi numesce
presedintele, vice-presedintii si compune biuroul seu.
Art. 44. - Senatul alege din sinul seu pe Presedintele si pe ce duoi
Vice-Presedinti ai sei, cum si pe cei-alti Membrii ai Biroului seu.
Art. 45. - Ori-ce resolutiune este luata cu majoritatea absoluta a
sufragelor, afara de cea ce se va statornici prin regulamentele Adunarei in
privinta alegerilor si presentatiunilor. In cas de impartela a voturilor
propositiunea in deliberatiune este respinsa. Nici una din Adunari nu pote lua
ua resolutiune deca majoritatea Mambrilor sei nu se gesesce intrunita.
Art. 46. - Voturile se dau prin sculare si sedere, prin viu graiu sau prin
scrutin secret. Un project de lege nu pote fi adoptat de cat dupa ce s'a votat
articol cu articol.
Art. 47. - Fie care din Adunari are dreptul de ancheta.
Art. 48. - Adunarile au dreptul de a amenda si de a desparti in mai multe
parti articolele si amendamentele propuse.
Art.
49. - Fie care membru al Adunarilor are dreptul a adresa Ministrilor interpelari.
Art.
50. Ori-cine are dreptul a adresa petitiuni Adunarilor prin midlocirea
biuroului sau a unuia din membrii sei. Fie care din Adunari are dreptul de a
tramite Ministrilor petitiunile ce'i sunt adresate. Ministrii sunt datori a da esplicatiuni asupra
coprinderii lor ori de cate ori Adunarile ar cere-o.
Art. 51. - Nici unul din membrii uneia sau celei-alte Adunari nu pote fi
urmarit sau prigonit pentru opiniunile si voturile emise de densul in cursul
esecritiului mandatului seu.
Art. 52. - Nici un membru al uneia sau celei-alte Adunari, nu pote in
timpul sesiunei, sa fie nici urmarit, nici arestat in materie de represiune, de
cat cu autorisatiunea Adunarii din care face parte, afara de casul de vina
vedita. Detentiunea sau urmarirea unui membru al uneia sau celei-alte Adunari
este suspendata in tot timpul sesiunei, deca Adunarea o cere.
Art. 53. - Fie-care Adunare determina prin regulamentul seu, modul dupa
care ea isi esercita atributiunile.
Art. 54. - Fie-care din Adunari delibereza si iau resolutiunile lor
separate, afara de casurile anume specificate in Constitutiunea de facia.
Art. 55. - Fie-care din ambele Adunari are dreptul esclusiv, de a esercita
propria sea politie prin Presedintele ei, care singur, dupa incuviintarea
Adunarii, pote da ordin guardei de serviciu.
Art. 56. Nici o putere armata nu se pote pune la usile sau in jurul uneia
sau alteia din Adunari, fara invoirea ei.
SECTIUNEA
I
Despre
adunarea deputatilor
Art. 57. - Adunarea deputatilor se compune de deputati alesi in modul indicat
mai jos:
Art.
58. - Corpul electoral este impartit in fiecare judet, in patru colegiuri.
Art. 59. - Fac parte din anteiul colegiu acei cari au venitu fonciar de 300
galbeni in sus.
Art. 60. - Fac parte din al duoilea colegiu, acei cari au un venit fonciar
de 300 galbeni in jos pene la 100 inclusiv.
Art. 61. - Fac parte din al treilea colegiu al oraselor, comercientii si
industrialii cari platesc catre Stat o dare de 80 lei. Sunt scutiti de cens in
acest colegiu, tote profesiunile liberale, oficerii in retragere, profesorii si
pensionarii Statului.
Art. 62. - Aceste trei colegiuri aleg direct: Cele duoe d'anteiu cate un
deputat fie-care, era cel de al treilea, precum urmeaza: Bucuresci sese; Iasi
patru; Craiova, Galati, Ploesci, Focsani, Barlad, Botosani cate trei; Pitesci,
Bacau, Braila, Roman, Turnu-Severin cate duoi; era cele alte cate unul; peste
tot cinci-deci si opt. Tote orasele unui district formeaza un singur colegiu cu
orasul de resedinta.
Art. 63. - Fac parte din colegiul al
patrulea toti aceia cari platesc o dare catre stat ori cat de mica si care nu
intra in nici una din categoriile de mai sus. Acest colegiu alege la al duoilea
grad un deputat de district.
Art. 64. - Censul nu se pote dovedi de cat prin rolul de contributiune,
chitantele sau avertismentele din partea implinitorilor de dari pe anul incetat
si pe anul corent.
Art. 65. - Legea electorala hotarasce tote cele-alte conditiuni cerute de
la alegatori precum si mersul operatiunilor electorale.
Art. 66. - Spre a fi eligibil trebue:
a) A fi Roman de nascere, sau a fi primit marea impamentenire.
b) A se bucura de drepturile civile si politice.
c) A avea versta de duoe-deci si cinci ani impliniti.
d) A fi domiciliat in Romania. Legea electorala va determina
incapacitatile.
Art. 67. - Membrii Adunarei deputatilor sunt alesi pentru patru ani.
SECTIUNEA
II
Despre
senat
Art. 68. - Membrii senatului se aleg cate duoi de fie-care judet: unul de
colegiul anteiu compus'de proprietarii de fonduri rurale din judet cari au un
venit fonciar de trei sute galbeni cel pucin; cel-alt de al duoilea colegiu al
oraselor resedinte compus din proprietarii de nemiscatore avend un venit
fonciar de 300 galbeni in jos, comform art. 70. Venitul se dovedeece prin
rolurile de contributiune.
Art. 69. - Aceste duoe colegiuri voteza separat si aleg fie-care cate un
representant la Senat.
Art. 70. - In orasele unde nu s'ar gasi un numer de 100 alegatori pentru a
forma cel d'al duoilea colegiu, acest numar se va complecta cu proprietarii
judetului, posedannd un venit fonciar intre 300 si 100 galbeni, preferindu-se
pururea cei mai greu impusi si orasanii asupra proprietarilor de mosii.
Art. 71. - Deca intre cei mai greu impusi ar fi mai multi cu acelasi venit,
si deca prin numerul lor ei ar coversi pe cel cerut pentru complectarea
colegiului, eliminarea prisosului se va face prin tragere la sorti.
Art. 72. - Legea electorala determina eele alte conditiuni cerute de la
alegatori, precum si mersul operatiunilor electorale.
Art. 73. - Universitatile din Iasi si Bucuresci tramite fie-care cate un
membru la Senat, ales de profesorii universitatei respective.
Art. 74. - Spre a putea fi ales la Senat este nevoe:
1) A fi Roman de nascere sau naturalisat.
2) A se bucura de drepturile civile si politice.
3) A fi domiciliat in Romania.
4) A avea varsta de 40 ani.
5) A avea un venit de ori-ce natura de 800 galbeni, dovedit in modul
prevedut de Art. 64.
Art. 75. - Sunt dispensati de acest cens:
a) Presedintii sau Vice-presedintii ai vre unei Adunari legislative.
b) Deputatii cari au facut parte din trei sesiuni.
c) Generalii.
d) Colonelii ce au o vechime de trei ani.
e) Cei ce au fost Ministri sau agenti diplomatici ai terei.
f) Cei ce vor fi ocupat in timp de un an functiunile de President de Curte,
de Procuror General, de Consilier la Curtea de Casatiune.
g) Cei cu diploma de doctorat sau de licentiat de ori-ce specialitate cari
in timp de sese ani vor fi esercitat profesiunea lor.
Art. 76. - Vor fi de drept membri ai Senatului:
1) Mostenitorul Tronului la versta de 18 ani, insa el nu va avea vot
deliberativ de cat la versta de 25 ani.
2) Mitropolitii si episcopii eparhioti.
Art. 77. - Membrii Senatului nu primesc nici o donatiune nici indemnitate.
Art. 78. - Membrii Senatului se aleg pe 8 ani si se inoesc pe jumatate la
fie-care patru ani prin tragere la sorti a unui membru de fie-care judet.
Art. 79. - Membrii esiti sunt reeligibili.
Art. 80. - La cas de disolutiune Senatul se reinoesce in intregul sau.
Art. 81. - Ori-ce intrunire a Senatului afara de timpul sesiunei Adunarei
deputatilor este nula de fel.
CAPITOLUL II
Despre Domn si Ministri
SECTIUNEA
I
Despre
Domn
Art. 82. - Puterile constitutionale ale Domnului sunt ereditare, in linie
coboritore directa si legitima a Mariei Sele Principelui Carol I. de
Hohenzollern Sigmaringen, din barbat in barbat prin ordinul de primogenitura si
cu esclusiunea perpetua a femeilor si coboritorilor lor. Coboritorii Mariei
Sele vor fi crescuti in religiunea ortodoxa a resaritului.
Art. 83. - In lipsa de coboritori in linie barbatesca ai Mariei Sele Carol
I de Hohenzollern Sigmaringen, succesiunea Tronului se va cuveni celui mai in
varsta dintre fratii sei sau coboritorilor acestora, dupa regulile statornicite
in articolul precedent. Deca nici unul d'intre fratii sau coboritorii lor nu
s'ar mai gasi in viata, sau ar declara mai dinainte, ca nu primesc Tronul,
atunci Domnitorul va putea numi succesorul seu dintr'o dinastie suverana din
Europa cu primirea representatiunei nationale, data in forma prescrisa de Art.
84. Deca nici una nici alta nu va avea loc, Tronul este vacant.
Art. 84. - La cas de vacanta a Tronului ambele Adunari se intrunesc de
indata intr'o singura Adunare, chiar fara convocatiune, si cel mai tardiu pene
in opt dile de la intrunirea lor, aleg un Domn dintr'o dinastie suverana din
Europa occidentala. Presenta a trei patrimi din membri cari compun fia-care din
ambele Adunari, si majoritatea de duoe treimi a membrilor presenti sunt
necesare pentru a se putea procede la acesta alegere. La cas cand Adunarea nu
se va fi facut in termenul mai sus prescris, atunci in a noua di la amedi,
Adunarile intrunite vor pasi la alegere ori-care ar fi numerul membrilor
presenti si cu majoritate absoluta a voturilor. Deca Adunarile s'ar afla
disolvate in momentul vacantei Tronului, se va urma dupa modul prescris la Art.
urmator. In timpul vacantei Tronului, Adunarile intrunite vor numi o
Locotenenta Domnesca compusa din trei persone care va esersita puterile Domnesci
pene la suirea Domnului pe Tron. In tote casurile mai sus aretate votul va fi
secret.
Art. 85. - La moartea Domnului, Adunarile se intrunesc chiar fara
convocatiune, cel tardiu 10 dile dupa declararea mortei. Deca din intemplare
ele au fost disolvate mai 'nainte, si convocatiunea lor a fost otarita in actul
de disolvare pentru o epoca in urma celor 10 dile, atunci Adunarile cele vechi
se aduna pene la intrunirea acelora cari au a le inlocui.
Art. 86. - De la data mortei Domnului si pene la depunerea juramentului a
succesorului seu la Tron, puterile constitutionale ale Domnului sunt esercitate
in numele poporului Roman de ministri intruniti in consiliu si sub a lor
responsabilitate.
Art. 87. - Domnul este major la versta la 18 ani implinti. La suirea Sa pe
Tron, el va depune mai anteiu in sinul Adunarilor intrunite urmatorul jurament:
"Jur de a pazi Constitutiunea si legile poporului Roman, d'a mantine
drepturile lui nationale si integritatea teritoriului."
Art. 88. - Domnul in viata fiind, pote numi ua Regenta compusa de trei
persone, care dupa mortea Domnului sa esercite puterile Domnesci in timpul
minoritatei succesorului Tronului. Acesta numire se va face cu primirea
representatiunei nationale, data in forma prescrisa la Art. 84 din
Constitutiunea de facia. Regenta va esecuta tot de ua data si tutela
succesorului Tronului, in timpul minoritatii acestuia. Deca la mortea Domnului,
Regenta nu s'ar gasi numita si succesorul Tronului ar fi minor, ambele Adunari
intrunite vor numi ua Regenta, procedand dupa formele prescrise la Art. 48 din
Constitutiunea de facia. Membrii regentei nu intra in functiune de cat dupa ce
vor fi depus solemn, inaintea ambelor Adunari intrunite juramentul prescris
prin art. 87 din Constitutiunea de facia.
Art. 89. - Deca Domnulse afla in imposibilitate de a domni, Ministrii, dupa
ce au constat legalmente acesta imposibilitate, convoc indata Adunarile.
Acestea aleg Regenta care va forma si tutela.
Art. 90. - Nici ua modificatiune nu se pote face Constitutiunei in timpul
Regentei.
Art. 91. - Domnul nu va putea fi tot-de-uadata si seful unui alt Stat fara
consimtimentul Adunarilor. Nici una din Adunari nu pote delibera asupra acestui
obiect, deca nu vor fi presenti cel pucin duoe treimi din membrii cari le
compun si otararea nu se pote lua decat cu duoe treimi din voturile Membrilor
de facia.
Art. 92. - Persona Domnului este neviolabila. Ministrii lui sunt
respundetori. Nici un act al Domnului nu pote avea tarie deca nu va fi
contra-semnat de un Ministru care prin acesta chiar devine respundetor de acel
act.
Art. 93. - Domnul numescesi revoca pe Ministrii sei. El sanctioneza si
promulga legile. El pote refusa sanctiunea sa. El are dreptul de amnistie in
materie politica. Are dreptul de a erta sau micsora pedepsele in materii
criminale; afara de cea ce se statornicesce in privirea Ministrilor. El nu pote
suspenda cursul urmarirei sau al judecatei, nici a interveni prin nici un mod
in administratia justitiei. El numesce sau confirma in tote functiunile
publice. El nu pote crea o noua functiune fara ua lege speciala. El face
regulamente necesarii pentru esecutarea legilor fara sa pota vre-uadata
modifica sau suspende legile si nu pote scuti pe nimeni de esecutarea lor. El
este capul puterei armate. El confera gradurile militare in conformitate cu
legea. El va confera decoratiunea romana conform unei anume legi. El are
dreptul de a bate moneda, conform unei legi speciale. El inchea cu Statele
streine Conventiunile necesarii pentru comerciu, navigatiune si alte asemenea;
insa ca pentru ca aceste acte sa aiba autoritate indatoritore, trebue mai
inteiu a fi supuse puterei legislative si aprobate de ea.
Art. 94. - Legea fixeza lista civila pentru durata fie-caria Domnii.
Art. 95. - La 15 Noembre al fie-carui an, Adunarea deputatilor si Senatul se
intrunesc fara convocatiune, deca Domnul nu le-au convocat mai inainte. Durata
fie-carii sesiuni este de trei luni. La deschiderea sesiunei, Domnul espune
prin un Mesagiu starea terei, la care Adunarile fac respunsuriloe lor. Domnul
pronuncia inchiderea sesiunei. El
are dreptul de a convoca in sesiune estraordinara Adunarile. El are dreptul de
a disolva ambele Adunari de odata sau numai una din ele. Actul de disolvare
trebue sa contie convocatiunea alegatorilor pene in duoe luni de dile si a
Adunarilor pene in trei luni. Domnul pote amana Adunarile; ori cum, amanarea nu
pote esceda termenul de o luna, nici a fi reinoita in aceia-si sesiune fara
consimtimentul Adunarilor.
Art. 96. Domnul nu are alte puteri de cat acele date lui prin
Constitutiune.
CAPITOLUL II
Despre Ministri.
Art. 97. - Nu pote fi Ministru de cat cel care este Roman din nascere, sau
cel care a dobendit impamentenire.
Art. 98. - Nici un membru al familiei Domnitore nu pote fi ministru.
Art. 99. - Deca ministri nu ar fi membri ai Adunarilor ei pot lua parte la
desbaterea legilor, fara a ave- insa si dreptul de a vota. La desbaterile
Adunarilor presenta cel pucin a unui Ministru e necesara. Adunarile pot esige
presenta Ministrilor la deliberatiunile lor.
Art. 100. - In nici un cas ordinul verbal sau in scris al Domnului nu pote
apara pe un Ministru de respundere.
Art. 101. - Fie-care din ambele Adunari precum si Domnul au dreptul de a
acusa pe Ministri si ai tramite dinaintea Inaltei Curti de Casatiune si
justitie, care singura in sectiuni unite este in drept a'i judeca, afara de
cele ce se vor statua prin legi in ceea ce privesce esercitiul actiunei civile
si delictele comise de Ministrii, afara de esercitiul functiunei lor. Punerea
sub acusatiune a Ministrilor, nu se pote rosti de cat prin majoritate de duoe
treimi a membrilor de facia. Ua lege presentata la cea d'anteiu sesiune, va
determina casurile de responsabilitate, pedepsele aplicabile Ministrilor si
modul de urmarire in contra lor, atat in privirea acusatiunei admisa de representatiunea
nationala, cat si in privirea urmarirei din partea partilor lesate. Acusatiunea
pornita de representatiunea nationala contra Ministrilor, se va sustinea de ea
insasi. Urmarirea pornita de Domn, se va face prin ministerul public.
Art. 102. - Pene se va face legea preveduta in art. precedent, Inalta Curte
de Casatiune si justitie, are puterea de a caracterisa delictul si de a
determina pedepsa. Pedepsa insa nu va putea fi mai mare de cat detentiunea,
fara prejudiciul casurilor anume prevedute de legile penale.
Art. 103. - Domnul nu pote sa erte, sau sa micsoreze pedepsa hotarata
Ministrilor de catre Inalta Curte de Casatiune si de Justitie de cat numai dupa
cererea Adunarei care l-ar fi pus in acusatiune.
CAPITOLUL
III.
Despre
puterea judecatoresca.
Art. 104. - Nici ua juridictiune nu se pote infiinta de cat in puterea unei
anume legi. Comisiuni si tribunale estra-ordinare nu se pot crea sub nici un
fel de numire, si sub nici un fel de cuvent. Pentru intregul Stat roman este ua
singura Curte de casatiune.
Art. 105. Juriul este statornicit in tote meteriile criminale si pentru
delictele politice si de presa.
CAPITOLUL IV.
Despre institutiunile judetene si comunale.
Art. 106. - Institutiunile judetene si comunale sunt regulate de legi.
Art. 107. - Aceste legi vor avea de basa decentralisarea administrtiunei
mai complecta si independinta comunala.
TITLUL IV.
Despre finance.
Art. 108. - Ori-ce imposit este asedet numai in folosul Statului, judetului
sau comunei.
Art. 109. - Nici un imposit al Statului, nu se pote stabili si percepe
decat numai in puterea unei legi.
Art. 110. - Nici o sarcina, nici un imposit judeten nu se pote aseda de cat
cu invoirea consiliului judeten. Nici o sarcina, nici un imposit comunal nu se pote
pune de cat cu consimtimentul consiliului comunal. Impositele votate de
consiliile judetene si comunale trebue sa primesca confirmatiunea puterei
legiuitore si intarirea Domnului.
Art. 111. - Nu se pot statornici privilegiuri in meterii de imposit. Nici o
esceptiune sau micsorare de imposit nu se pote statornici de cat printr'o lege.
Art. 112. - Nici un fond pentru pensiuni sau gratificatiuni in sarcina
tesaurului public nu se pot acorda de cat in virtutea unei legi.
Art.
113. - In fie-care an Adunarea deputatilor inchea socotelile in voteza bugetul.
Tote veniturile sau
cheltuelile Statului trebuesc trecute in buget si in socoteli. Bugetul se va
presenta, tot-d'auna cu un an inainte de punerea lui in aplicare, Adunarei
deputatilor si nu va fi definitiv de cat dupa ce se va vota de densa si
sanctiona de Domn. Deca bugetul nu se voteza in timp util, puterea esecutiva va
indestula serviciile publice dupa bugetul anului precedent, fara a putea merge
cu acel buget mai mult de un an peste anul pentru care a fost votat.
Art. 114. - Regularea definitiva a socotelilor trebue sa fie presentata
Adunarei cel mai tardiu in termen de duoi ani de la incheerea fiecarui
esercitiu.
Art. 115. - Legile de finance se publica in Monitorul Oficial ca si
cele-alte legi si regulamente de administratiune publica.
Art. 116. - Pentru tota Romania este ua singura Curte de compturi.
Art. 117. - Diferitele fonduri provenite pene acum din case speciale si de
care guvernul dispune sub diferite titluri, trebue sa fie coprinse in budgetul
general al veniturilor Statului.
TITLUL
V.
Despre
puterea armata.
Art.
118. - Tot Romaanul face parte sau din armata regulata, sau din militii, sau
din garda cetatenesca, comform legilor speciale.
Art.
119. - Militarilor nu se pot lua gradurile, onorele si pensiunile, de cat numai
in virtutea unei sentinte judecatoresci si in casurile determinate de lege.
Art.
120. - Contingentul armatei se voteaza pe fie-care an. Legea care fixeza acest
contingent, nu pote avea tarie pe mai mult de cat pe un an.
Art.
121. - Garda cetateana este mantinuta in Statul Romaniei. Organisatiunea ei
eeste regulata de ua lege speciala.
Art.
122. - Numai in virtutea unei legi, se va putea mobilisa garda cetatenesca.
Art.
123. - Nici ua trupa streina nu va putea fi admisa in serviciul Statului, nici
ocupa teritoriul Romaniei, nici trece pe el de cat in puterea unei anume legi.
TITLUL VI.
Dispositiuni generale.
Art. 124. - Colorile Principatelor-Unite urmeza a fi Albastru, Galben si
Rosu.
Art. 125. - Orasul Bucuresci este capitala Statului Roman si resedinta
guvernului.
Art. 126. - Nici un jurament nu se pote impune cuiva de cat in puterea unei
legi care hotarasce si formula lui.
Art. 127. - Nici ua lege, nici un regulament de administratiune generala,
judetena sau comunala nu pot fi indatoratore de cat dupa ce se publica in
chipul otarat de lege.
Art. 128. Constitutiunea de facia nu pote fi suspendata nici in total, nici
in parte.
TITLUL VII.
Despre revisuirea Constitutiunei.
Art. 129. - Puterea legiuitoare are dreptul de a declara ca este trebuinta
a se supune revisiunei dispositiunile din Constitutiune anume aretate. Dupa
acesta declaratiune, citita de trei ori din 15 in 15 dile in sedinta publica si
primita de ambele Adunari, acestea sunt disolvate de drept si se convoca altele
in termenul prescris de art. 95. Adunarile cele noui proced in acord cu Domnul
la modificarea punturilor supuse revisiunei. In acest cas Adunarile nu pot
delibera deca cel pucin duoe treimi a membrilor din cari se compun nu sunt
presenti, si nici ua schimbare nu se pote adopta deca nu va intruni cel pucin
duoe treimi ale voturilor.
TITLUL VIII.
Dispositiuni transitorii si suplimentare.
Art. 130. - Din diua punerei in vigore a Constitutiunei de facia sunt
abrogate tote dispositiunile de legi, decrete si reglemente si alte acte
contrarii cu cele asedete de ea.
Art. 131. - Consiliul de Stat va inceta dea esista indata ce se va vota
legea menita a prevedea autoritatea chiamata de a'l inlocui in atributiunile
sele. Curtea de casatiune va pronuncia ca si in trecut asupra conflictelor de
atributiuni.
Art. 132. - Se vor face in cel mai scurt timp legi speciale privitore la
objectele urmatore:
1) Asupra decentralisarei administrative.
2) Asupra responsabilitatei ministrilor si celor alti Agenti ai puterei
esecutive.
3) Asupra mesurelor celor mai nemerite pentru a stavili abusul cumulului.
4) Asupra modificarii legei pensiunilor.
5) Asupra conditiunilor de admisibilitate si de inaintare in functiunile administratiunei
publice.
6) Asupra desvoltarei cailor de comunicatiune.
7) Asupra esploatarii minelor si padurilor.
8) Asupra fluviilor si riurilor navigabile sau flotabile.
9) Asupra organisatiunei armatei, drepturilor de inaintare, de retragere si
asupra diferitelor positiuni ale oficerilor.
10) Asupra justitiei militare.
Se vor revisui tote codicele si legile esistente spre a se pune in armonie
cu Constitutiunea de facia.
Art. 133. - Nealienabilitatea pamenturilor fostilor clacasi in timpul de 20
ani prevedut prin legea rurala, este mantinuta.
Promulgam acesta lege, ordonam ca ea sa fie investita cu sigiliul Statului
si publicata in Monitor.
Dat
in Bucuresci, in 30 Iuniu, anul 1866.
CAROL
NOTA:
ANUL ADOPTARII: 1866 – PUBLICATA IN “MONITORUL –JURNAL OFICIAL AL
ROMANIEI “ NR. 142 DIN 1/13 IUNIE 1866
PRINCIPALELE
MODIFICARI:
1. Legea Revisuitore a art. 7 din
Constitutiune, sanctionata prin Decretul-Regal nr. 2186 din 12 octombrie 1879
(publicata in Monitorul Oficial nr. 323 din 13/25 octombrie 1879).
2. Legea sanctionata prin Decretul-Regal
nr. 1786 din 8 iunie 1884 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 51
din 8/20 iunie 1884) prin care s-au modificat ori abrogat urmatoarele prevederi
din Constitutie:
I. Modificari:
a) art. 1, 24, 40, 44, 45, 58, 59, 61-63,
69, 72, 75, 77, 78, 105, 118, 121, 131, 133;
b) art. 68 a fost transformat in art. 68,
69 si 70
c) s-a introdus un
articol fara numar, dupa art. 71;
d) s-au inlocuit
denumirile de “Principatele-Unite” si cea de “Domn” cu “Romania” si “Rege”;
II. Abrogari :
art. 60, 70, 71 si 122.
3. Legea pentru
modificarea articolelor 19, 57 si 67 din Constitutie, sanctionata prin Decretul-Regal
nr. 721 din 19 iulie 1917 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 93
din 20 iulie/2 august 1917).
Constitutiunea din
1866 si-a incetat aplicabilitatea la data intrarii in vigoare a Constitutiei
din 1923.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |