CONSTITUTIUNEA
DIN 1923
PARLAMENTUL
ROMANIEI
TITLUL
I
DESPRE
TERITORIUL ROMANIEI
Art. 1. - Regatul Romaniei este un Stat national unitar si indivizibil.
Art.
2. - Teritoriul Romaniei este nealienabil.
Hotarele
Statului nu pot fi schimbate sau rectificate decat in virtutea unei legi.
Art. 3. - Teritoriul Romaniei nu se poate coloniza cu populatiuni de ginta
straina.
Art.
4. - Teritoriul Romaniei din punct de vedere administrativ se imparte in
judete, judetele in comune.
Numarul,
intinderea si subdiviziunile lor teritoriale se vor stabili dupa formele
prevazute in legile de organizare administrativa.
TITLUL
II
DESPRE
DREPTURILE ROMANILOR
Art. 5. - Romanii, fara deosebire de origina etnica, de limba sau de
religie, se bucura de libertatea constiintei, de libertatea invatamantului, de
libertatea presei, de libertatea intrunirilor, de libertatea de asociatie si de
toate libertatile si drepturile stabilite prin legi.
Art. 6. - Constitutiunea de fata si celelalte legi relative la drepturile
politice determina cari sunt, osebit de calitatea de Roman, conditiunile
necesare pentru exercitarea acestor drepturi.
Legi speciale, votate cu majoritate de doua treimi, vor determina
conditiunile sub cari femeile pot avea exercitiul drepturilor politice.
Drepturile civile ale femeilor se vor stabili pe baza deplinei egalitati a
celor doua sexe.
Art. 7. - Deosebirea de credinte religioase si confesiuni, de origina
etnica si de limba, nu constitue in Romania o piedica spre a dobandi drepturile
civile si politice si a le exercita.
Numai naturalizarea aseamana pe strain cu Romanul pentru exercitarea
drepturilor politice.
Naturalizarea se acorda in mod individual de Consiliul de Ministri, in urma
constatarii unei comisiuni, compusa din: primul-presedinte si presedintii
Curtii de apel din Capitala Tarii, ca solicitantul indeplineste conditiunile
legale.
O lege speciala va determina conditiunile si procedura prin care strainii
dobandesc naturalizarea. Naturalizarea nu are efect retroactiv. Sotia si copiii
minori profita, in conditiunile prevazute de lege, de naturalizarea sotului sau
tatalui.
Art. 8. - Nu se admite in Stat nici o deosebire de nastere sau de clase
sociale. Toti Romanii, fara deosebire de origina etnica de limba sau de
religie, sunt egali inaintea legii si datori a contribui fara osebire la darile
si sarcinile publice.
Numai ei sunt admisibili in functiunile si demnitatile publice, civile si
militare. Legi speciale vor determina Statutul
functionarilor publici.
Strainii
nu pot fi admisi in functiunile publice decat in cazuri exceptionale si anume
statornicite de legi.
Art.
9. - Toti strainii aflatori pe pamantul Romaniei se bucura de protectiunea data
de legi persoanelor si averilor in genere.
Art. 10. - Toate privilegiile de orice natura, scutirile si monopolurile de
clasa sunt oprite pentru totdeauna in Statul Roman.
Titlurile de noblete sunt si raman neadmise in Statul Roman. Decoratiunile
straine se vor purta de Romani numai cu autorizarea Regelui.
Art. 11. - Libertatea individuala este garantata.
Nimeni nu poate fi urmarit sau perchizitionat, decat in cazurile si dupa
formele prevazute in legi.
Nimeni nu poate fi detinut sau arestat, decat in puterea unui mandat
judecatoresc motivat, care trebuie sa-i fie comunicat in momentul arestarii sau
cel mai tarziu in 24 ore dupa detinere sau arestare.
In caz de vina vadita, definerea sau arestarea se poate face imediat, iar
mandatul se va emite in 24 ore si i se va comunica conform aliniatului
precedent.
Art. 12. - Nimeni nu poate fi sustras in contra vointei sale dela
judecatorii ce-i da legea.
Art. 13. - Domiciliul este
neviolabil.
Nici o vizitare a domiciliului nu se poate face decat de autoritatile competinte,
in cazurile anume prevazute de lege si potrivit formelor de ea prescrise.
Art.
14. - Nici o pedeapsa nu poate fi infiintata, nici aplicata decat in puterea
unei legi.
Art.
15. - Nici o lege nu poate infiinta pedeapsa confiscarii averilor.
Art. 16. - Pedeapsa cu moarte nu se va putea reinfiinta
afara de cazurile prevazute in Codul penal militar in timp de rasboi.
Art. 17. - Proprietatea de orice natura precum si creantele asupra Statului
sunt garantate.
Autoritatea publica, pe baza unei legi, este in drept a se folosi, in scop
de lucrari de interes obstesc, de subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu
obligatiunea de a desdauna pagubele aduse suprafetei, cladirilor si lucrarilor
existente. In lipsa de invoiala despagubirea se va fixa de justitie.
Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru cauza de utilitate publica si
dupa o dreapta si prealabila despagubire stabilita de justitie.
O lege speciala va determina cazurile de utilitate publica, procedura si
modul exproprierii.
In afara de expropriere pentru caile da comunicatie, salubritate publica,
apararea tarii si lucrari de interes militar, cultural si acele impuse de
interesele generale directe ale Statului si administraliilor publice, celelalte
cazuri de utilitate publica vor trebui sa fie stabilite prin legi votate cu
majoritate de doua treimi.
Legile existente privitoare la alinierea si largirea stradelor de prin
comune precum si la malurile apelor ce curg prin sau pe langa ele raman in
vigoare in tot cuprinsul Regatului.
Art. 18. - Numai Romanii si cei naturalizati romani pot dobandi cu orice
titlu si detine imobile rurale in Romania. Strainii vor avea drept numai la
valoarea acestor imobile.
Art. 19. - Zacamintele miniere precum si bogatiile de orice natura ale
subsolului sunt proprietatea Statului. Se excepteaza masele de roci comune,
carierele de materiale de constructie si depozitele de turba, fara prejudiciul
drepturilor dobandite de Stat pe baza legilor anterioare.
O lege speciala a minelor va determina normele si conditiunile de punere in
valuare a acestor bunuri, va fixa redeventa proprietarului suprafetei si va
arata tot de odata putinta si masura in care acestia vor participa la
exploatarea acestor bogatii.
Se va tine seama de drepturile castigate, intrucat ele corespund unei
valorificari a subsolului si dupa distinctiunile ce se vor face in legea
speciala.
Concesiunile miniere de exploatare, instituite sau date, conform legilor
azi in vigoare, se vor respecta pe durata pentru care s'au acordat, iar
exploatarile miniere existente facute de proprietar numai cat timp le vor
exploata. Nu se vor putea face concesiuni perpetue.
Toate concesiunile si exploatarile prevazute in aliniatul precedent vor
trebui insa sa se conformeze regulelor ce se vor stabili prin lege, care va
preved ca si maximum de durata al acelor concesiuni si exploatari si care nu va
trece de cincizeci ani dela promulgarea acestei Constitutiuni.
Art. 20. - Caile de comunicatie, spatiul atmosferic si apele navigabile si
flotabile sunt de domeniul public.
Sunt bunuri publice apele ce pot produce forta motrice si acele ce pot fi
folosite in interes obstesc.
Drepturile castigate se vor respecta sau se vor rascumpara prin expropriere
pentru caz de utilitate publica, dupa o dreapta si prealabila despagubire.
Legi speciale vor determina limita in care toate drepturile de mai sus vor
putea fi lasate in folosinta proprietarilor, modalitatile exploatarii, precum
si despagubirile cuvenite pentru utilizarea suprafetei si pentru instalatia in
fiinta.
Art. 21. - Toti factorii productiunii se bucura de o egala ocrotire.
Statul poale interveni, prin legi, in raporturile dintre acesti factori
pentru a preveni conflicte economice sau sociale.
Libertatea muncii va fi aparata.
Legea va regula asigurarea sociala a muncitorilor, in caz de boala,
accidente si altele.
Art. 22. - Libertatea constiintei este absoluta.
Statul garanteaza tuturor cultelor o deopotriva libertate si protectiune
intrucat exercitiul lor nu aduce atingere ordinei publice, bunelor moravuri si
legilor de organizare ale Statului.
Biserica crestina ortodoxa si cea greco-catolica sunt biserici romanesti.
Biserica ortodoxa romana fiind religia marei majoritati a Romanilor este
biserica dominanta in Statul roman; iar cea greco-catolica are intaielatea fata
de celelalte culte.
Biserica ortodoxa romana este si ramane neatarnata de orice chiriarchie
straina, pastrandu-si insa unitatea cu Biserica ecumenica a Rasaritului in
privinta dogmelor.
In tot regatul Romaniei Biserica crestin ortodoxa va avea o organizatie
unitara cu participarea tuturor elementelor ei constitutive, clerici si mireni.
O lege speciala va statornici principiile fundamentale ale acestei
organizatii unitare, precum si modalitatea dupa care Biserica isi va
regulamenta, conduce si administra, prin organele sale proprii si sub controlul
Statului, chestiunile sale religioase, culturale, fundationale si epitropesti.
Chestiunile spirituale si canonice ale Bisericei ortodoxe romane se vor
regula de o singura autoritate sinodala centrala.
Mitropolitii si episcopii Bisericei ortodoxe romane se vor alege potrivit
unei singure legi speciale.
Raporturile dintre diferitele culte si Sfat se vor stabili prin lege.
Art.
23. - Actele starii civile sunt de atributia legii civile.
Intocmirea acestor acte va trebui sa preceada totdeauna binecuvantarea
religioasa.
Art. 24. - Invatamantul este liber in conditiunile stabilite prin legile
speciale si intrucat nu va fi contrar bunelor moravuri si ordinei publice.
Invatamantul primar este obligator. In scolile Statului acest invatamant se
va da gratuit.
Statul, judelele si comunele vor da ajutoare si inlesniri elevilor lipsiti
de mijloace, in toate gradele invatamantului, in masura si modalitatile
prevazute de lege.
Art. 25. - Constitutiunea garanteaza tuturor libertatea de a comunica si
publica ideile si opiniunile lor prin grai, prin scris si prin presa, fiecare
fiind raspunzator de abuzul acestor libertati in cazurile determinate prin Codicele
penal, care nici intr'un caz nu va putea restrange dreptul in sine.
Nici o lege exceptionala nu se va putea infiinta in aceasta materie.
Nici cenzura, nici o alta masura preventiva pentru aparitiunea, vinderea
sau distributiunea oricarei publicatiuni nu se va putea infiinta.
Nu este nevoe de autorizatiunea prealabila a nici unei autoritati pentru
aparitiunea oricarei publicatiuni.
Nici o cautiune nu se va cere dela ziaristi, scriitori, editori, Tipografi
si litografi.
Presa nu va fi pusa nici odata sub regimul avertismentelor. Nici un ziar
sau publicatiune nu va putea fi suspendat sau suprimat.
Orice publicatiune periodica de orice natura va trebui sa aiba un director
raspunzator, iar in absenta acestuia, un redactor raspunzator. Directorul sau
redactorul vor trebui sa se bucure de drepturile civile si politice. Numele
directorului si numele redactorului vor figura vizibil si permanent in fruntea
publicatiunii.
Inainte de aparitiunea publicatiunii periodice, proprietarul ei e obligat a
declara si inscrie numele sau la tribunalul de comert.
Sanctiunile acestor dispozitiuni se vor prevedea prin legi speciale.
Art. 26. - In ce priveste publicatiunile neperiodice, raspunzator de
scrierile sale este autorul, in lipsa acestuia editorul; patronul tipografiei
raspunde cand autorul si editorul nu au fost descoperiti.
La publicatiunile periodice responsabilitatea o au: autorul, directorul sau
redactorul in ordinea enumerarii.
Proprietarul in toate cazurile este solidar raspunzator de plata
despagubirilor civile.
Delictele de presa se judeca de jurati, afara de cazurile aci statornicite,
cari se vor judeca de tribunalele ordinare, potrivit dreptului comun:
a) Delictele ce s'ar comite impotriva Suveranilor tarii, Principelui
Mostenitor, membrilor Familiei Regale si Dinastiei, Sefilor Statelor Straine si
reprezentantilor lor;
b) indemnurile directe la omor si rebeliune, in cazurile cand nu au fost
urmate de executiune;
c) Calomniile, injuriile, difamatiile aduse particularilor sau
functionarilor publici oricari ar fi, atinsi in vieata lor particulara sau in
cinstea lor personala.
Arestul preventiv in materie de presa este interzis.
Art.
27. - Secretul scrisorilor, telegramelor si al convorbirilor telefonice este
neviolabil.
O
lege speciala va stabili cazurile in cari justitia, in interesul instructiunii
penale, va putea face exceptiune la dispozitiunea de fata.
Aceeas lege va determina responsabilitatea agentilor Statului si a
particularilor pentru violarea secretului scrisorilor, telegramelor si
convorbirilor telefonice.
Art. 28. - Romanii, fara deosebire de origina etnica, de limba sau de
religie, au dreptul de a se aduna pasnici si fara arme, conformandu-se legilor
cari reguleaza exercitarea acestui drept, pentru a trata tot felul de
chestiuni; intru aceasta nu este trebuinta de autorizare prealabila.
Intrunirile sub cerul liber sunt permise, afara de pietele si caile
publice.
Intrunirile, procesiunile si manifestatiile pe caile si pietele publice
sunt supuse legilor politienesti.
Art. 29. - Romanii, fara deosebire de origine etnica, de limba sau de
religie, au dreptul a se asocia, conformandu-se legilor cari reguleaza
exercitiul acestui drept.
Dreptul de libera asociatiune nu implica in sine dreptul de a crea persoane
juridice.
Conditiunile in cari se acorda personalitatea juridica se vor stabili prin
o lege speciala.
Art. 30. - Fiecare are dreptul de a se adresa la autoritatile publice prin
petitiuni subscrise de catre una sau mai multe persoane, neputand insa
petitiona decat in numele subscrisilor.
Numai autoritatile constituite au dreptul de a adresa petitiuni in nume
colectiv.
Art. 31. - Nici o autorizare prealabila nu este necesara pentru a se
exercita urmariri contra functionarilor publici pentru faptele administratiunii
lor de partile vatamate, ramanand insa neatinse regulile speciale statornicite
in privinta ministrilor.
Cazurile si modul urmaririi se vor regula prin anume lege.
Dispozitiuni
speciale in Codicele penal vor determina penalitatile prepuitorilor.
Art. 32. - Nici un Roman, fara autorizarea guvernului, nu poate intra in
serviciul unui Stat strain, fara ca insus prin aceasta sa-si piarda cetatenia.
Extradarea refugiatilor politici este oprita.
TITLUL III
DESPRE PUTERILE STATULUI
Art. 33. - Toate puterile Statului emana dela natiune, care nu le poate
exercita decat numai prin delegatiune si dupa principiile si regulile asezate
in Constitutiunea de fata.
Art. 34. - Puterea legislativa se exercita colectiv de catre Rege si
Reprezentatiunea nationala.
Reprezentatiunea nationala se imparte in doua Adunari:
Senatul si Adunarea deputatilor.
Orice
lege cere invoirea a cator trele ramuri ale puterii legiuitoare.
Nici o lege nu poate fi supusa sanctiunii regale decat dupa ce se va fi
discutat si votat liber de majoritatea ambelor Adunari.
Art. 35. - Initiativa legilor este data fiecareia din cele trei ramuri ale
puterii legislative.
Totus orice lege relaliva la veniturile si cheltuelile Statului sau la
contingentul armatei trebuie sa fie votata mai intaiu de Adunarea deputatilor.
Art. 36. - Interpretatiunea legilor cu drept de autoritate se face numai de
puterea legiuitoare.
Art. 37. - Promulgarea legilor, votate de ambele Adunari, se va face prin
ingrijirea ministerului justitiei, care va pastra unul din originalele legilor
votate, iar al doilea original se pastreaza de Arhivele Statului.
Ministrul justitiei este si pastratorul marelui Sigiliu al Statului.
In fiecare an ministerul justitiei va publica colectiunea legilor si
regulamentelor, in care legile vor fi inserate purtand numarul de ordine dupa
data promulgarii.
Art. 38. - Nici o lege, nici un regulament de administratiune generala,
judeteana sau comunala nu pot fi indatoritoare decat dupa ce se publica in
chipul hotarat de lege.
Art.
39. - Puterea executiva este incredintata Regelui, care o exercita in modul
regulat prin Constitutiune.
Art.
40. - Puterea judecatoreasca se exercita de organele ei.
Hotararile
lor se pronunta in virtutea legii si se executa in numele Regelui.
Art. 41. - Interesele exclusiv judetene sau comunale se reguleaza de catre
consiliile judetene sau comunale dupa principiile asezate prin Constitutiune si
prin legi speciale.
CAPITOLUL
I
Despre
reprezentarea nationala
Art.
42. - Membrii Adunarilor reprezinta natiunea.
Art.
43. - Sedintele Adunarilor sunt publice. Regulamentele lor fixeaza cazurile si
modul in cari aceste sedinte pot fi declarate secrete.
Art.
44. - Fiecare din Adunari verifica titlurile membrilor sai si judeca
contestatiunile ce se ridic in aceasta privinta.
Nici
o alegere nu poale fi invalidala decat cu doua treimi din numarul membrilor
prezenti.
Art. 45. - Nimeni nu poate fi totdeodata membru al uneia si al celeilalte
Adunari.
Art. 46. - Deputatii si senatorii
numiti de puterea executiva intr'o functiune salariata, pe care o primesc,
pierd de plin drept mandatul lor de reprezentanti ai natiunii.
Aceasta dispozitiune nu se aplica ministrilor si subsecretarilor de Stat. Legea
electorala determina incompatibilitatile.
Art. 47. - La inceputul fiecarei legislaturi si a fiecarei sesiuni
ordinare, Adunarea deputatilor si Senatul aleg din sanul lor pe presedintele,
vice-presedintii si membrii biurourilor, potrivit regulamentelor interioare.
Art. 48. - Orice hotarire se ia cu majoritate absoluta a voturilor, afara
de cazurile cand prin Constitutiune, legi sau regulamentele Corpurilor
legiuitoare se cere un numar superior de voturi.
In caz de paritate a voturilor, propunerea in deliberare este respinsa.
Adunarile tin sedinte cu jumatate plus unul din numarul membrilor inscrisi in
apelul nominal.
Art. 49. - Voturile se dau prin ridicare si sedere, prin viu grai sau prin
scrutin secret.
Un proiect de lege nu poate fi adoptat decat dupa ce s'a votat articol cu
articol.
Art. 50. - Fiecare din Adunari are dreptul de ancheta.
Art. 51. - Adunarile au dreptul de a amenda si de a desparti in mai multe
parti articolele si amendamentele propuse.
Art. 52. - Fiecare membru al Adunarilor are dreptul a adresa ministrilor
interpelari, la care acestia sunt obligati a raspunde in termenul prevazut de
regulament.
Art. 53. - Oricine are dreptul a adresa petitiuni Adunarilor prin mijlocirea
biuroului sau a unuia din membrii sai.
Fiecare din Adunari are dreptul de a trimite ministrilor petitiunile ce-i
sunt adresate. Ministrii sunt datori a da explicatiuni asupra cuprinderii lor
ori de cate ori Adunarea o cere.
Art. 54. - Nici unul din membrii uneia sau celeilalte Adunari nu poate fi
urmarit sau prigonit pentru opiniunile si voturile emise de dansul in cursul
exercitiului mandatului sau.
Art. 55. - Nici un membru al uneia sau celeilalte Adunari nu poate, in
timpul sesiunii, sa fie nici urmarit, nici arestat in materie de represiune,
decat cu autorizarea Adunarii din care face parte, afara de cazul de flagrant
delict.
Daca
a fost arestat preventiv sau urmarit in timpul cand sesiunea era inchisa,
urmarirea sau arestarea trebuiesc supuse aprobarii Adunarii din care face
parte, indata dupa deschiderea sesiunii Corpurilor legiuitoare.
Detentiunea
sau urmarirea unui membru al uneia sau celeilalte Adunari este suspendata in
tot timpul sesiunii, daca Adunarea o cere.
Art.
56. - Fiecare Adunare determina, prin regulamentul sau, modul dupa care ea isi
exercita atributiunile.
Art.
57. - Fiecare din Adunari delibereaza si ia hotariri separat afara de cazurile
anume specificate in Constitutiunea de fata.
Art.
58. - Orice intrunire a unuia din Corpurile legiuitoare in afara de timpul
sesiunii celuilalt este nula de drept.
Art.
59. - Fiecare din ambele Adunari are dreptul exclusiv de a exercita propria sa
politie prin presedintele ei, care singur, dupa incuviintarea Adunarii, poate
da ordin gardei de serviciu.
Art. 60. - Nici o putere armata nu se poate pune la usile sau in jurul
uneia sau alteia din Adunari fara invoirea ei.
Art. 61. - Legea electorala stabileste toate conditiunile cerute pentru a
fi alegator la Adunarea deputatilor si la Senat, incapacitatile si
nedemnitatile precum si procedura electorala.
Art.
62. - Membrii ambelor Corpuri legiuitoare sunt alesi pentru patru ani.
Art.
63. - Diurnele deputatilor si senatorilor se stabilesc prin lege.
SECTIUNEA
I
Despre Adunarea deputatilor
Art. 64 - Adunarea deputatilor se compune din deputati alesi de cetatenii
Romani majori, prin vot universal, egal, direct, obligator si secret pe baza
reprezentarii minoritatii.
Art. 65. - Alegerea deputatilor se face pe circumscriptii electorale.
Circumscriptia electorala nu poate fi mai mare decat un judet.
Legea electorala stabileste numarul deputatilor de ales in fiecare
circumscriptie proportional cu populatia.
Art. 66. - Spre a fi eligibil la Adunarea deputatilor se cere:
a) A fi cetatean roman;
b) A avea exercitiul drepturilor civile si politice;
c) A avea varsta de douazeci si cinci ani impliniti;
d) A avea domiciliul in Romania. Legea electorala va determina
incapacitatile.
SECTIUNEA II
Despre Senat
Art. 67. - Senatul se compune din senatori alesi si din senatori de drept.
Art. 68. - Toti cetatenii Romani dela varsta de 40 ani impliniti aleg, pe
circumscriptii electorale cari nu pot fi mai mari decat judetul, prin vot
obligator, egal, direct si secret, un numar de senatori.
Numarul senatorilor de ales in fiecare circumscriptie, care nu poate fi mai
mare decat un judet, se stabileste de legea electorala, proportional cu
populatia.
Art. 69. - Membrii alesi in consiliile judetene si membrii alesi in
consiliile comunale urbane si rurale, intruniti intr'un singur colegiu, aleg,
prin vot obligator egal, direct si secret, cate un senator de fiecare judet.
Art. 70. - Membrii camerelor de comert, de industrie, de munca si de
agricultura, intruniti in colegii separate, aleg din sanul lor cate un senator
de fiecare categorie si pentru fiecare circumscriptie electorala. Aceste
circumscriptii electorale speciale se fixeaza de legea electorala, numarul lor
neputand fi mai mare de sase.
Art. 71. - Fiecare universitate alege, din sanul sau, prin votul
profesorilor sai, cate un senator.
Art. 72. - Sunt de drept membri ai Senatului, in virtutea Inaltei lor
situatiuni in Stat si Biserica:
a) Mostenitorul Tronului dela varsta de 18 ani impliniti; el insa nu va
avea vot deliberativ decat la varsta de 25 ani impliniti;
b) Mitropolitii tarii;
c) Episcopii eparhioti ai Bisericilor ortodoxe romane si greco-catolice,
intru cat vor fi alesi conform legilor tarii;
d) Capii confesiunilor recunoscute de Stat, cate unul de fiecare
confesiune, intru cat sunt alesi sau numiti conform legilor tarii si reprezinta
un numar de peste 200.000 credinciosi; precum si reprezentantul superior
religios al musulmanilor din Regat;
e)
Presedintele Academiei Romane. Mandatul
acestor senatori inceteaza odata cu calitatea sau demnitatea care le atribue
dreptul.
Art. 73. - Devin senatori de drept:
a) Fostii Presedinti de Consiliu, intru cat vor avea o vechime de patru ani
ca Presedinti de Consiliu titulari, si fostii Ministri avand o vechime de cel
putin sase ani intr'una sau mai multe guvernari;
b) Fostii Presedinti ai Corpurilor Legiuitoare cari vor fi exercitat
aceasta demnitate cel putin in cursul a opt sesiuni ordinare;
c) Fostii Senatori si Deputati alesi in cel putin zece legislaturi
independent de durata lor;
d) Fostii Primi-Presedinti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie car au
ocupat aceasta functiune sau pe aceea de Presedinte la Casatie cinci ani;
e) Generalii de rezerva si in retragere:
1. Cari vor fi exercitat comanda unei armate in fata inamicului, ca
titulari, cel putin 3 luni.
2. Cari au indeplinit functiunea de Sef al marelui Stat-Major, sau de
inspector general de armata (comandant de armata), in timp de pace, cel putin
patru ani.
Numarul celor din categoria a doua nu va fi mai mare de patru, luati in
ordinea vechimei, la vacante existente;
f) Fostii Presedinti ai Adunarilor Nationale din Chisinau, Cernauti si
Alba-Iulia, cari au declarat Unirea.
Art. 74. - Verificarea indeplinirii conditiunilor senatorilor de drept se
face de o comisiune compusa din Presedintii sectiunilor Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, sub presedintia Primului-Presedinte al acestei Inalte
Curti.
Constatarea se face din oficiu, la cererea Presedintelui Senatului sau a
acelora cari au dreptul.
Presedintele Senatului inscrie senatorii de drept pe baza incheierii
Comisiunii. Senatul poate discuta si semnala Comisiunii, spre rectificare,
erorile constatate in stabilirea drepturilor.
Art. 75. - Spre a fi eligibil la Senat se cere:
a) A fi cetatean roman;
b) A avea exercitiul drepturilor civile si politice;
c) A avea varsta de 40 ani impliniti;
d) A avea domiciliul in Romania.
Aceste conditiuni, afara de varsta, se cer si senatorilor de drept.
SECTIUNEA
III
Despre
Consiliul legislativ
Art.
76. - Se infiinteaza un Consiliu legislativ, a carui menire este sa ajute in
mod consultativ la facerea si coordonarea legilor, emanand fie dela puterea
executiva, fie din initiativa parlamentara, cat si la intocmirea regulamentelor
generale de aplicarea legilor.
Consultarea Consiliului legislativ este obligatorie pentru toate proiectele
de legi, afara de cele cari privesc creditele bugetare; daca insa, intr'un
termen fixat de lege, Consiliul legislativ nu-si da avizul sau, Adunairile pot
proceda la discutarea si aprobarea proiectelor.
O lege speciala va determina organizarea si modul de functionare al
Consiliului legislativ.
CAPITOLUL II
Despre Rege si Ministri
SECTIUNEA I
Despre Rege
Art. 77. - Puterile constitutionale ale Regelui sunt creditare in linie
coboritoare directa si legitima a Maiestatii Sale Regelui Carol I de
Hohenzollern Sigmaringen, din barbat in barbat prin ordinul de primogenitura si
cu exclusiunea perpetua a femeilor si coboritorilor lor.
Coboritorii Maiestatii Sale vor fi crescuti in religiunea ortodoxa a
Rasaritului.
Art. 78. - In lipsa de coboritori in linie barbateasca ai Maiestatii Sale
Regelui Carol I de Hohenzollern Sigmaringen, succesiunea Tronului se va cuveni
celui mai in varsta dintre fratii sai sau coboritorilor acestora, dupa regulele
statornicite in articolul precedent.
Daca nici unul dintre fratii sau coboritorii lor nu s'ar mai gasi in vieata
sau ar declara mai dinainte ca nu primesc Tronul, atunci Regele va putea indica
succesorul sau dintr'o dinastie suverana din Europa cu Primirea Reprezentatiunii
nationale, data in forma prescrisa de art. 79.
Daca nici una, nici alta nu va avea loc, Tronul este vacant.
Art. 79. - La caz de vacanta a Tronului, ambele Adunari se intrunesc de
indata intr'o singura Adunare, chiar fara convocare, si cel mai tarziu pana in
opt zile dela intrunirea lor aleg un Rege dintr'o dinastie suverana din Europa
occidentala.
Prezenta a trei patrimi din membrii cari compun fiecare din ambele Adunari
si majoritatea de doua treimi a membrilor prezenti sunt necesare pentru a se
putea procede la aceasta alegere.
La caz cand Adunarea nu se va fi facut in termenul mai sus prescris, atunci
in a noua zi, la amiazi, Adunarile intrunite vor pasi la alegere oricare ar fi
numarul membrilor prezenti si cu majoritatea absoluta a voturilor.
Daca Adunarile s'ar afla dizolvate in momentul vacantei Tronului, se va
urma dupa modul prescris la articolul urmator.
In timpul vacantei Tronului, Adunarile intrunite vor numi o locotenenta
regala, compusa din trei persoane, care va exercita puterile regale pana la
suirea Regelui pe Tron.
In toate cazurile mai sus aratate votul va fi secret.
Art. 80. - La moartea Regelui, Adunarile se intrunesc chiar fara convocare
cel mai tarziu zece zile dupa declararea mortii.
Daca din intamplare ele au fost dizolvate mai inainte si convocarea lor a
fost hotarita in actul de dizolvare pentru o epoca in urma celor zece zile,
atunci Adunarile cele vechi se aduna pana la intrunirea acelora cari au a le
inlocui.
Art. 81. - Dela data mortii Regelui
si pana la depunerea juramantului a succesorului sau la Tron puterile
constitutionale ale Regelui sunt exercitate, in numele poporului roman, de
ministri, intruniti in consiliu si sub a lor responsabilitate.
Art. 82. - Regele este major la varsta de optsprezece ani impliniti.
La suirea sa pe Tron, el va depune mai intaiu in sanul Adunarilor intrunite
urmatorul juramant: «Jur a pazi Constitutiunea si legile poporului roman, a
mentine drepturile lui nationale si integritatea teritoriului ».
Art. 83. - Regele, in vieata fiind, poate numi o Regenta, compusa din trei
persoane, care, dupa moartea Regelui, sa exercite puterile regale in timpul
minoritatii succesorului Tronului. Aceasta numire se va face cu primirea
Reprezentatiunii nationale, data in forma prescrisa la art. 79 din
Constitutiunea de fata.
Regenta va exercita totdeodata si tutela succesorului Tronului in timpul
minoritatii lui.
Daca, la moartea Regelui, Regenta nu s'ar gasi numita si succesorul
Tronului ar fi minor, ambele Adunari intrunite vor numi o Regenta, procedand
dupa formele prescrise la art. 79 din Constitutiunea de fata.
Membrii Regentei nu intra in functiune decat dupa ce vor fi depus solemn
inaintea ambelor Adunari intrunite juramantul prescris prin art. 82 din
Constitutiunea de fata.
Art. 84. - Daca Regele se afla in imposibilitate de a domni, ministrii,
dupa ce au constatat legalmente aceasta imposibilitate, convoaca indata
Adunarile.
Acestea aleg Regenta, care va forma si tutela.
Art. 85. - Nici o modificare nu se poate face Constitutiunii in timpul
Regentei.
Art. 86. - Regele nu va putea fi totdeodata si Seful unui alt Stat fara
consimtimantul Adunarilor.
Nici una din Adunari nu poate delibera asupra acestui obiect daca nu vor fi
prezenti cel putin doua treimi din membrii cari le compun, si hotarirea nu se
poate lua decat cu doua treimi din voturile membrilor de fata.
Art. 87. - Persoana Regelui este inviolabila. Ministrii lui sunt
raspunzatori.
Nici un act al Regelui nu poate avea tarie daca nu va fi contrasemnat de un
ministru, care prin aceasta chiar devine raspunzator de acel act.
Art. 88. - Regele numeste si revoaca pe ministrii sai.
El sanctioneaza si promulga legile.
El poate refuza sanctiunea sa.
El are dreptul de amnistie in materie politica.
Are dreptul de a ierta sau micsora pedepsele in materii criminale, afara de
ceeace se statorniceste in privinta ministrilor.
El nu poate suspenda cursul urmaririi sau al judecatii, nici a interveni
prin nici un mod in administratia justitiei.
El
numeste sau confirma in functiunile publice potrivit legilor.
El
nu poate crea o noua functiune fara o lege speciala.
El
face regulamente necesare pentru executarea legilor, fara sa poata vreodata
modifica sau suspenda legile si nu poate scuti pe nimeni de executarea lor.
El
este capul puterii armate.
El
confera gradele militare in conformitate cu legea.
El
va conferi decoratiunile romane conform unei anume legi.
El are dreptul de a bate moneda conform unei legi speciale.
El incheie cu Statele straine conventiunile necesare pentru comert,
navigatiune si alte asemenea; insa pentru ca aceste acte sa aiba autoritate
indatoritoare, trebuie mai intaiu a fi supuse Puterii legislative si aprobate
de ea.
Art. 89. - Legea fixeaza lista civila pentru durata fiecareia Domnii.
Art. 90. - La 15 Octomvrie a fiecarui an, Adunarea deputatilor si Senatul
se intrunesc fara convocare, daca Regele nu le-a convocat mai inainte.
Durata fiecarei sesiuni este de cinci luni.
Regele deschide sesiunea prin un Mesaj, la care Adunarile fac raspunsurile
lor.
Regele
pronunta inchiderea sesiunii.
El
are dreptul de a convoca in sesiune extraordinara Adunarile.
El are dreptul de a dizolva ambele Adunari deodata sau numai una din ele. Actul
de dizolvare trebuie sa contina convocarea alegatorilor pana in doua luni de
zile si a Adunarilor pana in trei luni.
Regele poate amana Adunarile; oricum, amanarea nu poate depasi termenul de
o luna, nici a fi reinoita in aceeas sesiune fara consimtimantul Adunarilor.
Art. 91. - Regele nu are alte puteri decat acele date lui prin
Constitutiune.
CAPITOLUL III
Despre ministri
Art. 92. - Guvernul exercita puterea executiva in numele Regelui, in modul
stabilit prin Constitutiune.
Art. 93. - Ministrii intruniti alcatuesc Consiliul de Ministri, care este
prezidat, cu titlul de Presedinte al Consiliului de Ministri, de acela care a
fost insarcinat de Rege cu formarea guvernului.
Departamentele ministeriale si subsecretariatele de Stat nu se pot infiinta
si desfiinta decat prin lege.
Art. 94. - Nu poate fi ministru
decat cel care este roman sau cel care a dobandit naturalizarea.
Art. 95. - Nici un membru al Familiei Regale nu poate fi ministru.
Art. 96. - Daca ministrii nu ar fi membri ai Adunarilor, ei pot lua parte
la desbaterea legilor, fara a avea insa si dreptul de a vota.
La desbaterile Adunarilor prezenta cel putin a unui ministru e necesara.
Adunarile pot exige prezenta ministrilor la deliberatiunile lor.
Art. 97. - In nici un caz ordinul verbal sau in scris al Regelui nu poate
apara pe ministru de raspundere.
Art. 98. – Fiecare din ambele Adunari, precum si Regele au dreptul de a cere
urmarirea ministrilor si a-i trimite inaintea Inaltei Curti de casatie si
justitie, care singura, in sectiuni unite, este in drept a-i judeca, afara de
cele ce se vor statornici prin legi in ceeace priveste exercitiul partii
vatamate si inceeace priveste crimele si delictele comise de ministri afara de
exercitul functiunii lor.
Punerea sub urmarire a ministrilor de catre Corpurile legiuitoare nu se
poate rosti decat prin majoritate de doua treimi a membrilor de fata.
Instructiunea se va face de o comisiune a inaltei Curti de casatie, compusa
din cinci membri trasi la sorti in sectiuni-unite. Aceasta comisiune are si
puterea de a califica faptele si de a decide sau nu urmarirea.
Acuzarea, inaintea inaltei Curti de casatie si justitie, se va sustine prin
ministerul public.
Legea responsabilitatii ministeriale determina cazurile de raspundere si
pedepsele aplicabile ministrilor.
Art. 99. - Orice parte vatamata de un decret sau o dispozitiune semnata sau
contrasemnata de un ministru care violeaza un text expres al Constitutiunii sau
al unei legi, poate cere Statului, in conformitate cu dreptul comun,
despagubiri banesti pentru prejudiciul cauzat.
Fie in cursul judecatii, fie dupa pronuntarea hotaririi, ministrul poate fi
chemat, dupa cererea Statului, in urma votului unuia din Corpurile legiuitoare,
inaintea instantelor ordinare, la raspundere civila pentru dauna pretinsa sau
suferita de Stat.
Actul ilegal al ministrului nu descarca de raspundere solidara pe
functionarul care a contrasemnat, decat in cazul cand acesta a atras atentia
Ministrului, in scris.
Art. 100. - Se vor putea infiinta Subsecretariate de Stat.
Subsecretarii de Stat vor putea lua parte la desbaterile Corpurilor
legiuitoare sub responsabilitatea ministrilor.
CAPITOLUL
IV
Despre
puterea judecatoreasca
Art.
101. - Nici o jurisdictiune nu se poate infiinta decat numai in puterea unei
anume legi.
Comisiuni si tribunale extraordinare nu se pot crea sub nici un fel de
numire si sub nici un fel de cuvant in vederea unor anume procese, fie civile,
fie penale, sau in vederea judecarii unor anume persoane.
Art. 102. - Pentru intregul Stat roman este o singura Curte de casatie si
justitie.
Art. 103. - Numai Curtea de casatie in sectiuni-unite are dreptul de a
judeca constitutionalitatea legilor si a declara inaplicabile pe acelea cari
sunt contrarii Constitutiunii. Judecata asupra inconstitutionalitatii legilor
se margineste numai la cazul judecat.
Curtea de casatie se va rosti ca si in trecut asupra conflictelor de
atributiuni.
Dreptul de recurs in casare este de ordin constitutional.
Art. 104. - Judecatorii sunt inamovibili in conditiunile speciale pe cari
legea le va fixa.
Art. 105. - Juriul este statornicit in toate materiile criminale si pentru
delictele politice si de presa, afara de cazurile statornicite prin
Constitutiunea de fata.
Actiunea pentru daune-interese rezultand din fapte si delicte de presa nu
se poate intenta decat inaintea aceleeas jurisdictiuni de competinta careia
este delictul.
Art. 106. - Justitia militara se organizeaza prin osebita lege.
Art. 107. - Autoritati speciale de orice fel, cu atributiuni de contencios
administrativ, nu se pot infiinta.
Contenciosul
administrativ este in caderea puterii judecatoresti, potrivit legii speciale.
Cel
vatamat in drepturile sale, fie printr'un act administrativ de autoritate, fie
printr'un act de gestiune facut cu calcarea legilor si a regulamentelor, fie
prin rea vointa a autoritatilor administrative de a rezolva cererea privitoare
la un drept, poate face cerere la instantele judecatoresti pentru recunoasterea
dreptului sau.
Organele puterii judiciare judeca daca actul este ilegal,
il pot anula sau pot pronunta daune civile pana la data restabilirii dreptului
vatamat, avand si caderea de a judeca si cererea de despagubire, fie contra
autoritatii administrative chemate in judecata, fie contra functionarului
vinovat.
Puterea judecatoreasca nu are cadere de a judeca actele de guvernamant,
precum si acele de comandament cu caracter militar.
CAPITOLUL V
Despre institutiunile judetene si comunale
Art. 108. - Institutiunile judetene si comunale sunt regulate de legi.
Aceste legi vor avea de baza descentralizarea administrativa.
Membrii consiliilor judetene si consiliilor comunale sunt alesi de catre
cetatenii romani prin votul universal, egal, direct, secret, obligatoriu si cu
reprezentarea minoritatii, dupa formele prevazute de lege. La acestia se vor
putea adauga prin lege si membri de drept si membri cooptati. Intre membrii
cooptati pot fi si femei majore.
TITLUL IV
DESPRE FINANTE
Art. 109. - Nici un impozit de orice natura nu se poate stabili si percepe
decat pe baza unei legi.
Art. 110. - Prin lege se pot crea impozite numai in folosul Statului,
judetelor, comunelor si institutiunilor publice cari indeplinesc servicii de
Stat.
Art. 111. - Orice sarcina sau impozit judetean sau comunal nu se poate
aseza decat cu invoirea consiliilor judetene sau comunale in limitele stabilite
de lege.
Art. 112. - Nu se pot statornici privilegiuri in materii de impozite.
Nici o exceptiune sau micsorare de impozit nu se poate statornici decat
prin o lege.
Monopoluri nu se pot constitui decat numai prin lege si exclusiv in folosul
Statului, judetelor si comunelor.
Art. 113. - Nici un fond pentru pensiuni sau gratificatiuni in sarcina
tezaurului public nu se poate acorda decat in virtutea unei legi.
Art.
114. - In frecare an Adunarea deputatilor incheie socotelile si voteaza
bugetul.
Toate veniturile sau cheltuelile Statului trebuiesc trecute in buget si in
socoteli.
Daca bugetul nu se voteaza in timp util, puterea executiva va indestula
serviciile publice dupa bugetul anului precedent, fara a putea merge cu acel
buget mai mult de un an peste anul pentru care a fost votat.
Art. 115. - Controlul preventiv si cel de gestiune a tuturor veniturilor si
cheltuelilor Statului se va exercita de Curtea de conturi, care supune in
fiecare an Adunarii deputatilor raportul general rezumand conturile de gestiune
al bugetului trecut, semnaland totdeodata neregulile savarsite de ministri in
aplicarea bugetului.
Regularea definitiva a socotelilor trebuie sa fie prezentata Adunarii
deputatilor cel mai tarziu in termen de doi ani dela incheierea fiecarui
exercitiu.
Art. 116. - Pentru toata Romania este o singura Curte de conturi.
Art. 117. - Toate fondurile provenite din Case speciale, si de cari
guvernul dispune sub diferite titluri, trebuie sa fie cuprinse in bugetul
general al veniturilor Statului.
Art. 118. - Legile financiare se publica in Monitorul Oficial ca si
celelalte legi si regulamente de administratiune publica.
TITLUL V
DESPRE PUTEREA ARMATA
Art. 119. - Tot Romanul, fara deosebire de origina etnica, de limba sau de
religie, face parte din unul din elementele puterii armate, conform legilor
speciale.
Puterea armata se compune din: armata activa cu cadrele ei permanente,
rezerva ei si militiile.
Art. 120. - Gradele, decoratiunile si pensiunile militarilor nu se pot lua
decat numai in virtutea unei sentinte judecatoresti si in cazurile determinate
de legi.
Art. 121. - Contingentul armatei se voteaza pentru fiecare an de ambele
Corpuri legiuitoare.
Art. 122. - Se va infiinta un Consiliu superior al apararii tarii, care va
ingriji, in mod permanent, de masurile necesare pentru organizarea apararii
nationale.
Art.
123. - Nici o trupa armata straina nu poate fi admisa in serviciul Statului,
nici nu poate intra sau trece pe teritoriul Romaniei decat in puterea unei
anume legi.
TITLUL VI
DISPOZITIUNI GENERALE
Art. 124. - Culorile drapelului Romaniei sunt: Albastru, Galben si Rosu,
asezate vertical.
Art. 125. - Resedinta guvernului este in Capitala tarii.
Art. 126. - Limba romaneasca este limba oficiala a Statului roman.
Art. 127. - Nici un juramant nu se poate impune cuiva decat in puterea unei
legi, care hotaraste si formula lui.
Art. 128. - Constitutiunea de fata nu poate fi suspendata nici in total,
nici in parte. In caz de pericol de Stat se poate prin lege institui starea de
asediu generala sau partiala.
TITLUL VII
DESPRE REVIZUIREA CONSTITUTIUNII
Art. 129. - Constitutiunea poate fi revizuita in total sau in parte din
initiativa Regelui sau oricareia din Adunarile legiuitoare.
In urma acestei initiative ambele Adunari, intrunite separat, se vor rosti
cu majoritate absoluta, daca este locul ca dispozitiunile constitutionale sa
fie revizuite.
Indata ce necesitatea revizuirii a fost admisa, ambele Corpuri legiuitoare
aleg din sanul lor o comisiune mixta, care va propune textele din Constitutiune
ce urmeaza a fi supuse revizuirii.
Dupa ce raportul acestei comisiuni va fi citit in fiecare Adunare, de doua
ori in interval de cincisprezece zile, ambele Adunari intrunite la un loc, sub
presedintia celui mai in varsta dintre Presedinti, in prezenta a cel putin doua
treimi din totalitatea membrilor ce le compun, cu majoritate de doua treimi,
stabilesc in mod definitiv cari anume articole vor fi supuse revizuirii.
In urma acestui vot Adunarile sunt de drept dizolvate si se va convoca
corpul electoral in termenul prescris de Constitutiune.
Art. 130. - Adunarile cele noui proced in acord cu Regele la modificarea
punctelor supuse revizuirii.
In acest caz Adunarile nu pot delibera daca cel putin doua treimi a
membrilor din cari se compun nu sunt prezenti si nici o schimbare nu se poate
adopta daca nu va intruni cel putin doua treimi ale voturilor.
Adunarile alese pentru revizuirea Constitutiunii au o durata
constitutionala obisnuita si, in afara de modificarea Constitutiunii, ele
functioneaza si ca Adunari legiuitoare ordinare.
Daca Adunarile de revizuire nu-si pot indeplini misiunea, nouile Adunari
vor avea acelas caracter.
TITLUL VIII
DISPOZITIUNI TRANSITORII SI SUPLIMENTARE
Art. 131. - Sunt si raman cu caracter constitutional dispozitiunile din
legile agrare privitoare la pamanturile cultivabile, padurile si baltile
expropriabile in total sau in parte, la starea lor juridica, la subsol, la
pretuire, la modul de plata, etc., asa precum sunt formulate in articolele de
mai jos ale fiecareia din legile agrare si cari articole, in intregul lor, fac
parte integranta din prezenta Constitutiune si ca atare nu se pot modifica
decat cu formele prevazute pentru revizuirea Constitutiunii, si anume:
a)
Art. 1 (unu) alin. II, art. 2 (doi), 3 (trei) alin. I, art. 4 (patru), 6
(sase), 7 (sapte), 8 (opt), 9 (noua), 10 (zece), 13 (treisprezece), 14
(patrusprezece), 16 (sasesprezece), 18 (optsprezece), 21 (douazeci si unu), 23
(douazeci si trei), 32 (treizeci si doi), 36 (treizeci si sase) si 69 (sasezeci
si noua) din legea pentru reforma agrara din Oltenia, Muntenia, Moldova si
Dobrogea (vechiul Regat) din 17 Iulie 1921;
b)
Art. 2 (doi), 4 (patru), 5 (cinci), 6 (sase), 7 (sapte), 8 (opt), 9 (noua), 10
(zece), 11 (unusprezece), 12 (douasprezece), 13 (treisprezece), 16
(sasesprezece), 45 (patruzeci si cinci), 46 (patruzeci si sase), 47 (patruzeci
si sapte), 48 (patruzeci si opt), 49 (patruzeci si noua), 50 (cincizeci) si 53
(cincizeci si trei) din legea pentru reforma agrara din Basarabia din 13 Martie
1920;
c)
Art. 3 (trei), 4 (patru), 5 (cinci), 6 (sase), 7 (sapte), 8 (opt), 9 (noua), 10
(zece), 11 (unusprezece), 12 (douasprezece), 13 (treisprezece), 14
(patrusprezece), 16 (sasesprezece), 18 (optsprezece), 22 (douazeci si doi), 24
(douazeci si patru), 32 (treizeci si doi), 50 (cincizeci) si 85 (optzeci si
cinci) din legea pentru reforma agrara din Transilvania, Banat, Crisana si
Maramures din 30 Iulie 1921;
d) Art. 2 (doi), 3 (trei), 4 (patru), 5 (cinci) punctul a alin. I, art. 6
(sase), 7 (sapte), 9 (noua), 10 (zece), 12 (douasprezece), 13 (treisprezece),
29 (douazeci si noua), 31 (treizeci si unu) si 55 (cincizeci si cinci) din
legea pentru reforma agrara din Bucovina din 30 Iulie 1921.
Art. 132. - In scop de a se satisface trebuintele normale de lemne de foc
si de constructie ale populatiei rurale din vechiul Regat, Basarabia si
Bucovina, Statul e dator ca din padurile sale din campie, deal sau munte sa
destine suprafetele necesare in acest scop.
In vechiul Regat si in Bucovina, acolo unde Statul nu ar avea paduri,
intr'o raza de douazeci kilometri de centrul comunei, pentru satisfacerea
trebuintelor mai sus aratate, el prin derogare dela art. 7 lit. c si art. 8
lit. a, b si c din legea pentru reforma agrara din Oltenia, Muntenia, Moldova
si Dobrogea din 17 Iulie 1921 si dela art. 5, punctul a, alin. IV si dela art.
6 si 7 din legea pentru reforma agrara din Bucovina din 30 Iulie 1921, va putea
expropria din padurile persoanelor juridice fie publice, fie private, cari s'ar
afla in aceasta raza si numai in lipsa acestora, va expropria proportional din
padurile tuturor proprietarilor particulari, aflate in aceasta raza, insa numai
in limita acestor trebuinte si in toate cazurile cu respectul unei suprafete intangibile
de una suta hectare de fiecare proprietate.
Nu sunt expropriabile, oricare ar fi proprietarul, padurile replantate sau
in curs de replantare.
Contractele de vanzare spre exploatare a padurilor expropriabile cari vor
fi in vigoare in momentul exproprierii, se vor respecta.
Padurile astfel expropriate raman in proprietatea Statului si se vor
administra si exploata de dansul spre a satisface potrivit legii si in prima
linie nevoile de mai sus.
Exproprierea acestor paduri se va face cu dreapta si prealabila despagubire
fixata de justitie.
Modul
de expropriere va fi regulat prin lege speciala.
Art.
133. - Se ratifica decretele-legi: No. 3.902 din 29 Decemvrie 1918, publicat in
Monitorul Oficial No. 223 din 30 Decemvrie 1918, privitor la acordarea drepturilor
cetatenesti; No. 2.085 din 22 Mai 1919, publicat in Monitorul Oficial No. 33
din 28 Mai 1919, si No. 3.464 din 12 August 1919, publicat in Monitorul Oficial
No. 93 din 13 August 1919, privitoare la incetatenirea evreilor cari locuiau in
vechiul Regat.
Deasemenea se ratifica si toate decretele-legi de incetatenire individuala,
cari s'au facut inaintea decretelor specificate mai sus.
Evreii, locuitori din vechiul Regat, cari nu'si vor fi regulat
incetatenirea in termenul prevazut de decretul-lege No. 3.464 din 12 August
1919, vor putea face declaratiunile de incetatenire conform decretului-lege No.
2.085 din 22 Mai 1919, in termen de trei luni dela promulgarea acestei
Constitutiuni.
Art. 134. - Pana la facerea unei legi de organizarea Consiliului legislativ
prevazut in aceasta Constitutiune, prezentarea proiectelor de legi inaintea
Corpurilor legiuitoare va continua sa se faca in conformitate cu legile si
regulamentele azi in vigoare.
Art. 135. - Pana la promulgarea legii speciale bazata pe principiile din
prezenta Constitutiune, legile relative la organizarea si judecarea
contenciosului administrativ raman in vigoare.
Art. 136. - O lege speciala va fixa
lista civila a Intaiului Rege al Romaniei intregite.
Art. 137. - Se vor revizui toate codicile si legile existente in diferitele
parti ale Statului roman spre a se pune in armonie cu Constitutiunea de fata si
asigura unitatea legislativa.
Pana
atunci ele raman in vigoare.
Din
ziua promulgarii Constitutiunii, sunt insa desfiintate acele dispozitiuni din
legi, decrete, regulamente si orice alte acte contrarii celor inscrise in
prezenta Constitutiune.
Art. 138. - Actualele Adunari nationale dupa promulgarea prezentei
Constitutiuni pot functiona pana la expirarea mandatului lor legal.
In acest timp ele vor trebui sa faca, pe baza principiilor din aceasta
Constitutiune, legea electorala.
Pana
la facerea acestei legi, decretele-legi electorale raman in vigoare.
NOTA:
A
fost adopatata in 1923 si publicata in Monitorul Oficial nr 282 din 29 martie
1923.
Principalele
modificari: Decretul-Regal nr. 2281 din 13 iulie 1946 privind exercitarea puterii
legislative, publicat in Monitorul Oficial nr. 161 din 15 iulie 1946.
Constitutia
din 1923 a fost abrogata in mod expres de Constitutia din 1938.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |