CONSTITUTIA REPUBLICII POPULARE
ROMANE
1948
TITLUL
I
Republica Populara Romana
Art. 1. - Republica Populara Romana este un Stat popular,
unitar, independent si suveran.
Art. 2. - Republica Populara Romana a luat fiinta prin
lupta dusa de popor, in frunte cu clasa muncitoare, impotriva fascismului,
reactiunii si imperialismului.
Art. 3. - In
Republica Populara Romana intreaga putere de stat emana de la popor si apartine
poporului.
Poporul isi exercita puterea prin
organe reprezentative, alese prin vot universal, egal, direct si secret.
Art. 4. - Reprezentantii poporului in toate organele
puterii de Stat sunt raspunzatori in fata poporului si pot fi revocati prin
vointa alegatorilor, in conditiile stabilite de lege.
TITLUL
II
Structura
social-economica
Art. 5. - In Republica Populara Romana, mijloacele de
productie apartin sau Statului, ca bunuri ale intregului popor, sau
organizatiilor cooperative, sau particularilor, persoane fizice sau juridice.
Art. 6. - Bogatiile de orice natura ale subsolului, zacamintele
miniere, padurile, apele, izvoarele de energie naturala, caile de comunicatie
ferate, rutiere, pe apa si in aer, posta, telegraful, telefonul si radio-ul
apartin Statului, ca bunuri comune ale poporului.
Prin lege se vor stabili modalitatile de trecere in
proprietatea Statului, a bunurilor enumerate in alineatul precedent, care, la
data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii, se aflau in maini
particulare.
Art. 7. - Bunurile comune ale poporului constituiesc
temelia materiala a propasirii economice si a independentei nationale a
Republicii Populare Romane.
Apararea si dezvoltarea bunurilor comune ale poporului
sunt o indatorire a fiecarui cetatean.
Art. 8. - Proprietatea particulara si dreptul de mostenire
sunt recunoscute si garantate prin lege.
Proprietatea particulara, agonisita prin munca si
economisire, se bucura de o protectie speciala.
Art. 9. - Pamantul apartine celor ce-l muncesc.
Statul protejeaza proprietatea de munca taraneasca. Statul
incurajeaza si sprijina cooperatia sateasca.
Pentru a stimula ridicarea agriculturii, statul poate crea
intreprinderi agricole, proprietatea statului.
Art. 10. - Pot fi facute exproprieri pentru cauza de
utilitate publica pe baza unei legi si cu o dreapta despagubire stabilita de
justitie.
Art. 11. - Cand interesul general cere, mijloacele de
productie, bancile si societatile de asigurare, care sunt proprietate
particulara a persoanelor fizice sau juridice, pot deveni proprietatea
Statului, adica bun al poporului, in conditiunile prevazute de lege.
Art. 12. - Munca este factorul de baza al vietii economice
a Statului. Ea este o datorie a fiecarui cetatean. Statul acorda sprijin
tuturor celor ce muncesc, pentru a-i apara impotriva exploatarii si a ridica
nivelul lor de trai.
Art. 13. - Statul acorda protectie initiativei particulare
puse in slujba intereselor generale.
Art. 14. - Comertul intern si extern este reglementat si
controlat de stat si se exercita de intreprinderi comerciale de stat,
particulare si cooperative.
Art. 15. - Statul indrumeaza si planifica economia
nationala in vederea dezvoltarii puterii economice a tarii, asigurarii bunei
stari a poporului si garantarii independentei nationale.
TITLUL
III
Drepturile
si indatoririle fundamentale ale cetatenilor
Art. 16. - Toti cetatenii Republicii Populare Romane, fara
deosebire de sex, nationalitate, rasa, religie sau grad de cultura, sunt egali
in fata legii.
Art. 17. - Orice propovaduire sau manifestare a urei de
rasa sau de nationalitate se pedepseste de lege.
Art. 18. - Toti cetatenii, fara deosebire de sex,
nationalitate, rasa, religie, grad de cultura, profesiune, inclusiv militarii,
magistratii si functionarii publici, au dreptul sa aleaga si sa fie alesi in
toate organele Statului.
Dreptul de a alege il au toti cetatenii care au implinit
varsta de 18 ani, iar dreptul de a fi alesi, cei care au implinit varsta de 23
ani.
Nu se bucura de dreptul de vot persoanele interzise,
lipsite de drepturi civile si politice si nedemne, declarate ca atare de
organele in drept, conform legii.
Art. 19. - Cetatenii au drept la munca. Statul asigura
treptat acest drept prin organizarea si dezvoltarea planificata a economiei
nationale.
Art. 20. - Cetatenii au drept la odihna. Dreptul la odihna
este asigurat prin reglementarea orelor de munca, prin concedii platite, in
conformitate cu legea, prin organizarea de case de odihna, sanatorii, cluburi,
parcuri, terenuri de sport si asezaminte special amenajate.
Art. 21. - Femeia are drepturi egale cu barbatul in toate
domeniile vietii de Stat, economic, social, cultural politic si de drept
privat.
La munca egala femeia are drept de salarizare egala cu
barbatul.
Art. 22.- In Republica Populara Romana, toti cetatenii au
drept la invatatura.
Statul asigura indeplinirea acestui drept prin organizarea
si dezvoltarea invatamantului primar obligatoriu si gratuit, prin burse de Stat
acordate elevilor si studentilor meritosi si prin organizarea si dezvoltarea
invatamantului profesional si tehnic.
Art. 23. - Statul incurajeaza si sprijina dezvoltarea
stiintei si a artei si organizeaza institute de cercetari, biblioteci, edituri,
teatre, muzee, conservatoare.
Art. 24. - In Republica Populara Romana se asigura
nationalitatilor conlocuitoare dreptul de folosire a limbii materne si
organizarea invatamantului de toate gradele in limba materna. Administratia si
justitia, in circumscriptiile locuite si de populatii de alta nationalitate
decat cea romana, vor folosi oral si scris si limba nationalitatii respective
si vor face numiri de functionari din sanul nationalitatii respective sau din
alta nationalitate, care cunosc limba populatiei locale.
Predarea limbii si literaturii romane este obligatorie in
scolile de orice grad.
Art. 25. - Statul poarta grija de sanatatea publica prin
infiintarea si dezvoltarea de servicii sanitare si prin incurajarea si
sprijinirea educatiei fizice.
Statul asigura ocrotire sociala si asistenta medicala
pentru boala, accidente si invaliditate, rezultate din munca, in timpul muncii
sau in serviciul de aparare a patriei, precum si pentru batranete, atat
salariatilor sai cat si acelora ai intreprinderilor particulare, a caror
contributie si drepturi se fixeaza prin lege.
Art. 26. - Casatoria si familia se bucura de protectia
Statului.
Mama, precum si copiii pana la varsta de 18 ani, se bucura
de protectie deosebita, stabilita prin lege.
Parintii au aceleasi indatoriri fata de copiii nascuti in
afara casatoriei, ca si pentru cei nascuti in casatorie.
Sunt valabile numai actele de stare civila, incheiate de
organele Statului.
Art. 27. - Libertatea constiintei si libertatea religioasa
sunt garantate de Stat.
Cultele
religioase sunt libere sa se organizeze si pot functiona liber daca ritualul si
practica lor nu sunt contrarii Constitutiei, securitatii publice sau bunelor
moravuri.
Nici o confesiune, congregatie sau comunitate religioasa
nu poate deschide sau intretine institutii de invatamant general, ci numai
scoli speciale pentru pregatirea personalului cultului sub controlul Statului.
Biserica ortodoxa-romana este autocefala si unitara in
organizarea sa.
Modul de organizare si functionare a cultelor religioase
va fi reglementat prin lege.
Art. 28. - Libertatea individuala a cetatenilor este
garantata.
Nimeni nu poate fi arestat si detinut mai mult de 48 ore,
fara un mandat al parchetului, al organelor de instructie, stabilite de lege,
sau autorizarea instantelor judecatoresti, conform prevederilor legii.
Art. 29. - Domiciliul este inviolabil. Nimeni nu poate
intra in domiciliul sau resedinta cetatenilor fara invoirea acestora, decat in
prezenta lor si in baza unui ordin scris al autoritatii competente sau in caz
de flagrant delict.
Art. 30. - Nimeni nu poate fi condamnat si tinut a executa
o pedeapsa decat in baza hotararii judecatoresti, pronuntate in conformitate cu
legea.
Art. 31. - Libertatea presei, a cuvantului, a
intrunirilor, meetingurilor, cortegiilor si manifestatiilor este garantata.
Exercitarea acestor drepturi este asigurata prin faptul ca
mijloacele de tiparire, hartia si locurile de intrunire sunt puse la dispozitia
celor ce muncesc.
Art. 32. - Cetatenii au dreptul de a se asocia si
organiza, daca scopul urmarit nu este indreptat in contra ordinei democratice
stabilita prin Constitutie.
Orice asociatie cu caracter fascist sau antidemocratic
este interzisa si pedepsita de lege.
Art. 33. - Secretul corespondentei este garantat. Numai in
caz de instructie penala, sub stare de asediu, sau in caz de mobilizare,
corespondenta poate fi controlata.
Art. 34. - Orice cetatean are dreptul de petitionare,
precum si dreptul de a cere organelor prevazute de legi trimiterea in judecata
a oricarui functionar public, pentru infractiunile savarsite in timpul
exercitarii serviciului.
Art. 35. - Republica Populara Romana acorda drept de
refugiu tuturor strainilor urmariti pentru activitatea lor democratica, pentru
lupta de eliberare nationala, pentru activitate stiintifica sau culturala.
Art. 36. - Apararea patriei este o datorie de onoare a
tuturor cetatenilor.
Serviciul militar este obligatoriu pentru toti cetatenii,
in conformitate cu legea.
Tradarea de patrie, - calcarea juramantului, trecerea in
slujba dusmanului, aducerea de prejudicii puterii militare a Statului, -
constituie crima cea mai grava fata de popor si se pedepseste cu toata asprimea
legii.
TITLUL
IV
Organul
suprem al puterii de Stat
Art. 37. - Organul suprem al puterii de Stat a Republicii
Populare Romane este Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 38. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. este unicul
organ legislativ al Republicii Populare Romane.
Art. 39. - Marea Adunare Nationala a Republicii Populare
Romane are in competinta sa directa:
1) Alegerea Prezidiului Marii Adunari Nationale a
Republicii Populare Romane;
2) Formarea Guvernului R. P. R.;
3) Modificarea Constitutiei;
4) Stabilirea numarului, atributiunilor si denumirii
ministerelor si desfiintarea, contopirea sau noua denumire a celor existente;
5) Votarea bugetului Statului, a incheierii exercitiilor
bugetare, fixarea impozitelor si a modului lor de percepere;
6) Chestiunile razboiului si ale pacii;
7) Sa decida consultarea poporului prin referendum;
8) Acordarea amnistiei.
Art. 40. - Marea Adunare Nationala a Republicii Populare
Romane alege din sanul sau Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane.
Prezidiul
se alege cu jumatate plus unul din numarul total al deputatilor.
Art. 41. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane se compune dintr-un presedinte, trei vice-presedinti, un
secretar si din 14 membri alesi direct de Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 42. - Prezidiul Marii Adunari Nationale al R. P. R.,
in totalitatea lui, sau oricare din membrii sai, sunt revocabili oricand de
Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane cu majoritatea prevazuta
de Art. 40.
Art. 43. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane este raspunzator de intreaga sa activitate fata de Marea
Adunare Nationala a Republicii Populare Romane.
Art. 44. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane are urmatoarele atributiuni:
1. Convoaca Marea Adunare Nationala a Republicii Populare
Romane in sesiuni ordinare si extraordinare;
2. Emite decrete;
3. Interpreteaza legile votate de Marea Adunare Nationala
a Republicii Populare Romane;
4. Exercita dreptul de gratiere si comuta pedepsele;
5. Confera decoratiile si medaliile Republicii Populare
Romane;
6. Reprezinta Republica Populara Romana in relatiile
internationale;
7. Acrediteaza si recheama, la propunerea guvernului, pe
reprezentantii diplomatici ai Republicii Populare Romane;
8. Primeste scrisorile de acreditare si rechemare ale
reprezentantilor diplomatici ai Statelor straine, acreditati pe langa ei;
9. In intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale
a Republicii Populare Romane, numeste si revoca pe ministri, la propunerea
Presedintelui Consiliului de Ministri;
10. Stabileste gradele militare, rangurile diplomatice si
titlurile onorifice, la propunerea guvernului;
11. Face numiri si confirmari in functiunile publice, la
propunerea ministrilor de resort sau a guvernului, conform legii;
12. In intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale
a Republicii Populare Romane, la propunerea guvernului, declara starea de
razboi si mobilizarea partiala sau generala, in caz de agresiune impotriva
Republicii Populare Romane, sau impotriva unui alt Stat, fata de care are
obligatii de aparare mutuala ce decurg din tratatele internationale;
13. Ratifica sau denunta tratatele internationale, la
propunerea guvernului;
14. Rezolva orice chestiune cu care este insarcinat de
catre Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane si exercita orice
atributie ce i se da prin lege.
Art. 45. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane ia hotariri valabile cu majoritatea simpla a membrilor sai.
Decretele vor fi semnate de catre presedintele si
secretarul Prezidiului Marii Adunari Nationale a R. P. R.
In caz de impiedicare a acestora, presedintele va fi
inlocuit de unul dintre vicepresedinti, iar secretarul, de unul dintre membrii
desemnati de Prezidiu, din sanul sau.
Art. 46. - Dupa expirarea mandatului Marii Adunari
Nationale a R. P. R., sau in caz de dizolvare inainte de termen, Prezidiul
Marii Adunari Nationale a R. P. R. isi continua functiunile sale pana la
alegerea noului Prezidiu.
Art. 47. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. se alege pe
timp de 4 ani. Ea 7
se
compune din reprezentantii poporului (deputati), alesi potrivit normelor ce se
stabilesc prin legea electorala.
Art. 48. - Sesiunile ordinare ale Marii Adunari Nationale
a R. P. R. au loc cel putin de doua ori pe an si dureaza pana la terminarea
lucrarilor.
Convocarea Marii Adunari Nationale a R. P. R., se face
prin decret, de catre Prezidiul Marii Adunari Nationale a R. P. R.
Art. 49. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. poate fi
convocata in sesiuni extraordinare printr-un decret al Prezidiului, la cererea
cel putin a unei treimi din numarul deputatilor.
Art. 50. - Dupa validarea deputatilor, Marea Adunare
Nationala a R. P. R. isi alege un birou pentru conducerea dezbaterilor, compus
dintr-un presedinte, 3 vice-presedinti si secretari. Biroul Marii Adunari
Nationale a R. P. R., se alege pentru fiecare sesiune a Marii Adunari Nationale
a R. P. R.
Dezbaterile Marii Adunari Nationale a R. P. R. vor fi
prezidate de presedinte, sau de unul din vicepresedintii biroului, conform
regulamentului elaborat de Marea Adunare Nationala a R. P. R.
Art. 51. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. lucreaza
valabil cu jumatate plus unul din numarul total al deputatilor si ia hotariri
valabile cu majoritatea simpla a deputatilor prezenti, afara de cazul cand
Constitutia sau regulamentul prevede un alt numar.
Art. 52. - Votarea se poate face prin vot secret, prin
ridicare de maini sau aclamatii, dupa cum va hotari Marea Adunare Nationala a
R. P. R.
Art. 53. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. valideaza
alegerea deputatilor. Votul deputatilor este valabil si inainte de validare.
Art. 54. - Deputatii validati depun in fata Marii Adunari
Nationale a R. P. R. urmatorul juramant:
"Jur ca voi servi poporul si Republica Populara
Romana cu tot devotamentul si puterea mea de munca, ca voi pazi si respecta
Constitutia si legile tarii;
Ca voi pastra secretele de Stat si voi apara interesele
poporului si ale Statului, libertatile democratice si independenta
patriei".
Acelasi juramant va fi depus de membrii Prezidiului Marii
Adunari Nationale a R. P. R. si de catre membrii guvernului la intrarea in
functie.
Art. 55. - Initiativa legislativa apartine guvernului. De
asemenea, deputatii, in numar de cel putin o cincime din numarul total, pot lua
initiativa oricarei legi.
Art. 56. - Dupa votarea legilor de catre Marea Adunare
Nationala a R. P. R., ele se semneaza de catre presedintele si secretarul
Prezidiului si se publica in Monitorul Oficial. Legea intra in vigoare la
termenul aratat in cuprinsul ei sau a treia zi dupa publicarea in Monitorul
Oficial.
Art. 57. - Sedintele Marii Adunari Nationale a R. P. R. sunt
publice, afara de cazul cand Marea Adunare Nationala a R. P. R. decide sedinta
secreta.
Art. 58. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. are dreptul
a face anchete si cercetari in orice domeniu, prin comisiile ce vor fi alese
din sanul sau.
Toate autoritatile si organele de Stat, precum si
persoanele particulare, sunt obligate a da orice informatii si a pune la
dispozitie orice acte cerute de catre comisiile de ancheta.
Art. 59. - Nici un deputat nu poate fi retinut, arestat
sau urmarit, fara autorizarea Marii Adunari Nationale a R. P. R., in timpul
sesiunilor, sau a Prezidiului Marii Adunari Nationale a R. P. R., intre
sesiuni, pentru orice fapte penale, afara de cazurile de flagrant delict, cand
se va cere de indata aprobarea Marii Adunari Nationale a R. P. R. sau a
Prezidiului Marii Adunari Nationale a R.P.R.
Art. 60. - Marea Adunare Nationala a R. P. R. se considera
dizolvata la expirarea mandatului pentru care a fost aleasa. Marea Adunare
Nationala a R. P. R. se poate dizolva singura inainte de aceasta data.
Art. 61. - In caz de razboi sau in alte imprejurari exceptionale, Marea Adunare Nationala a R. P. R. poate sa-si prelungeasca mandatul pentru timpul cat va dura starea exceptionala.*)
*) Marea Adunare Nationala isi poate prelungi mandatul cu inca sase luni, cand interesele economiei nationale o cer.
Art. 62. - In cazul cand razboiul ar izbucni sau o alta imprejurare
exceptionala s'ar produce in timpul cat Marea Adunare Nationala a R.P.R. este
disolvata, Prezidiul Marii Adunari Nationale disolvate o va convoca din nou si
Marea Adunare Nationala a R.P.R., astfel convocata, isi poate prelungi mandatul,
conform art. 61.
Art. 63. - Cel mai tarziu in 3 luni dela disolvarea Marii Adunari
Nationale a R.P.R., se fac alegeri pentru o noua Mare Adunare Nationala a
R.P.R.
Art. 64. - Deputatii primesc o indemnizatie ce se fixeaza de Marea
Adunare Nationala a R.P.R.
Art. 65. - Orice deputat are dreptul a pune intrebari sau a interpela
guvernul sau pe ministri in parte. Primul ministru sau ministrul intrebat si
interpelat este obligat a raspunde, in aceeasi sedinta sau in alta sedinta, ce
se va fixa de catre Marea Adunare Nationala a R.P.R.
TITLUL
V
Organele
administratiei de stat: Consiliul de Ministri si ministerele
Art. 66. - Organul suprem executiv si administrativ al R.P.R. este
guvernul. Guvernul se compune din: Presedintele Consiliului de Ministri (Primul
ministru), din unul sau mai multi vicepresedinti si din ministri, care impreuna
alcatuesc Consiliul de Ministri.
Art. 67. - Ministerele si atributiile lor se stabilesc de Marea Adunare
Nationala a R.P.R., conform art. 39, al. 4.
Art. 68. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a R.P.R., poate numi, la
propunerea Consiliului de Ministri, ministri adjuncti la orice ministere.
Art. 69. - Guvernul este responsabil de activitatea sa si da seama de ea
in fata Marii Adunari Nationale a R.P.R., iar in intervalul dintre sesiuni, in
fata prezidiului Marii Adunari Nationale a R.P.R.
Art. 70. - Membrii guvernului depun juramantul in fata Prezidiului Marii
Adunari Nationale a R.P.R.
Art. 71. - Ministrii vor fi desemnati dintre deputati sau dintre persoane
nefacand parte din Marea Adunare Nationala a R.P.R. Ministrii care nu fac parte
din Marea Adunare Nationala a R.P.R. pot participa, la orice deliberare a Marii
Adunari Nationale a R.P.R., dar fara drept de vot.
Art. 72. - Guvernul are in sarcina sa conducerea administrativa a
Statului.
El coordoneaza si da directive generale ministerelor de resort, dirijeaza
si planifica economia nationala, realizeaza bugetul Statului, asigura ordinea
publica si securitatea Statului.
Guvernul conduce politica generala a Statului in domeniul relatiilor
internationale.
El organizeaza si inzestreaza fortele armate.
Pentru anumite domenii da activitate, guvernul poate organiza si conduce
servicii speciale de orice fel, care vor depinde direct de Consiliul de
Ministri.
Consiliul de Ministri poate anula deciziile ministeriale neconforme cu
Constitutia sau cu legile.
Prezidiul Marii Adunari Nationale a R.P.R. poate anula deciziile
Consiliului de Ministri, neconforme cu Constitutia sau cu legile.
Deciziunile Consiliului de Ministri sunt obligatorii pe intreg teritoriul
R.P.R.
Art. 73. - Ministrii sunt raspunzatori de faptele lor penale savarsite in
exercitiul functiunii.
O lege speciala va statornici modul de urmarire si judecare a
ministrilor.
Art. 74. - Ministrii conduc departamentele respective pe baza
directivelor generale, date de Consiliul de Ministri. Ei dau, in conformitate
cu legea, decizii obligatorii pentru toti cetatenii.
TITLUL
VI
Organele
locale ale puterii de Stat
Art. 75. - Teritoriul Republicii Populare Romane se imparte din punct de
vedere administrativ, in: comune, plasi, judete si regiuni. Prin lege se pot
aduce modificari acestor impartiri.
Art. 76. - Organele locale ale puterii de Stat sunt consiliile populare
locale.
Art. 77. - Consiliile populare locale sunt organe reprezentative, alese
pe 4 ani, prin vot universal, direct, egal si secret.
Art. 78. - Consiliile populare locale indrumeaza si conduc activitatea
economica, sociala si culturala locala, potrivit legilor si dispozitiunilor
organelor administrative superioare.
Ele elaboreaza si executa, planul economic si bugetul local, tinand seama
de planul general national si de bugetul general al Statului, se ingrijesc de
buna administrare a bunurilor si intreprinderilor locale, de pastrarea ordinei
publice, de apararea drepturilor locuitorilor, de respectul si aplicarea
legilor, precum si de luarea masurilor necesare bunului mers al gospodariei
locale.
Art. 79. - In executarea atributiilor lor, consiliile populare se
sprijina pe initiativa si larga participare a maselor populare.
Art. 80. - Consiliile populare locale fac dari de seama in fata
poporului.
Art. 81. - Consiliile populare locale se intrunesc in sesiuni ordinare si
extraordinare de lucru.
Art. 82. - Organele de directie si executie ale consiliilor populare
locale sunt comitetele executive.
Ele se aleg din sanul consiliilor populare locale respective si se
alcatuesc si functioneaza in modul stabilit prin lege.
Art. 83. - Comitetele executive sunt raspunzatoare in fata consiliilor
populare locale respective.
Art. 84. - Consiliile populare si comitetele executive locale isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legile si sunt subordonate
consiliilor populare si comitetelor executive superioare, precum si organelor
administrative centrale de Stat.
Art. 85. - Se pot infiinta sectiuni ale consiliilor populare pe ramuri de
activitate, acestea fiind subordonate in activitatea lor de orice fel
consiliilor populare si comitetelor executive, pe langa care functioneaza, iar
in ce priveste indrumarea tehnica de specialitate, sectiunilor corespunzatoare
de pe langa consiliile populare superioare, precum si organelor administrative
centrale de Stat competente.
TITLUL
VII
Organele
judecatoresti si parchetul
Art. 86. - Instantele judecatoresti sunt: Curtea Suprema, una pentru
intreaga tara, Curtile, tribunalele si judecatoriile populare.
Art. 87. - Se pot infiinta prin lege, instante speciale pentru anumite
ramuri de activitate.
Art. 88. - La toate instantele, cu exceptia Curtii Supreme, judecarea are
loc cu asesori populari, afara de cazurile cand legea dispune altfel.
Art. 89. - Primul presedinte, presedintii si membrii Curtii Supreme sunt
numiti de Prezidiul Marii Adunari Nationale a R.P.R., la propunerea guvernului.
Art. 90. - Curtea Suprema supravegheaza activitatea judiciara a
instantelor si organelor judiciare, in conditiile legii.
Art. 91. - La toate instantele de judecata desbaterile sunt publice,
afara de cazurile si conditiunile prevazute de lege.
Art. 92. - Dreptul de aparare in fata tuturor instantelor este garantat.
Art. 93. - Judecatorii de orice grad se supun in exercitarea atributiilor
lor numai legii si aplica legile egal fata de toti cetatenii.
Art. 94. - O lege va determina organizarea si modul de functionare a
instantelor judecatoresti, precum si modul de numire si indepartare a
judecatorilor de orice grad.
Art. 95. - In Republica Populara
Romana, parchetul supravegheaza respectarea legilor penale, atat de catre
functionarii publici cat si de catre ceilalti cetateni.
Art. 96. - Parchetul vegheaza indeosebi la urmarirea si pedepsirea
crimelor impotriva ordinei si libertatii democratice, a intereselor economice,
a independentei nationale si a suveranitatii Statului Roman.
Art. 97. - Parchetul se compune dintr'un procuror general al Republicii
Populare Romane si mai multi procurori. Prin lege se vor determina modul de
organizare, atributiile si functionarea parchetului.
Art. 98. - Procurorul general al Republicii Populare Romane se numeste de
Prezidiul Marii Adunari Nationale a R.P.R., la propunerea guvernului.
TITLUL
VIII
Stema,
Sigiliul, Drapelul si Capitala
Art. 99. - Stema Republicii Populare Romane, reprezinta muntii
impaduriti, deasupra carora se ridica soarele. In mijloc se afla o sonda, iar
in jurul stemei o coroana de spice de grau.
Art. 100. - Pe sigiliul Statului este reprezentata stema tarii.
Art. 101. - Drapelul Republicii Populare Romane se compune din culorile:
albastru, galben si rosu, asezate vertical.
In mijloc este asezata stema tarii.
Art. 102. - Capitala Republicii Populare Romane este orasul Bucuresti.
TITLUL
IX
Modificarea
Constitutiei
Art. 103. - Constitutia Republicii Populare Romane poate fi modificata,
in parte sau in total, la propunerea guvernului sau a unei treimi din membrii
Marii Adunari Nationale a R.P.R.
Art. 104. - Proiectul de lege asupra modificarii Constitutiei se
considera adoptat daca a fost votat de doua treimi din numarul total al
membrilor Marii Adunari Nationale a R.P.R.
TITLUL
X
Dispozitiuni
transitorii
Art. 105. - Se vor revizui toate codicele si legile existente spre a le
pune de acord cu Constitutia.
Dela data intrarii in vigoare a Constitutiei, prin publicarea ei in
Monitorul Oficial, se desfiinteaza toate dispozitiile din legi, decrete,
regulamente si orice alte dispozitiuni contrare prevederilor Constitutiei.
Aceasta Constitutie s'a votat de Marea Adunare Nationala, in sedinta dela
13 Aprilie 1948, si s'a aprobat cu unanimitate de 401 voturi.
NOTA:
Prin Legea nr.
363 din 30 decembrie 1947 pentru constituirea Statului Roman in Republica
Populara Romana, promulgata prin Decretul nr. 2299 din 30 decembrie 1947 si
publicata in "Monitorul Oficial" nr. 300 bis din 30 decembrie 1947,
Constitutia din 1923, repusa partial in vigoare in septembrie 1944 si modificata
prin acte ulterioare, a fost expres abrogata, Adunarea Deputatilor stabilind ca
urmeaza a fi aleasa, la o data ce o va hotari ulterior, o Adunare Constituanta
care va hotari asupra noii Constitutii a Republicii Populare Romane.
Adunarea
Deputatilor, aleasa in noiembrie 1946 pe baza Decretului nr. 2218/1946 si a
Legii nr. 560/1946, hotaraste, prin Legea nr. 32/1948 pentru dizolvarea
Adunarii Deputatilor, reglementarea convocarii Marii Adunari Nationale si
trecerea puterii legislative asupra Guvernului, promulgata prin Decretul nr.
372 din 25 februarie 1948 si publicata in "Monitorul Oficial" nr. 46
din 25 februarie 1948, sa se autodizolve pe data publicarii legii. Prin acelasi
act normativ se stabilesc alegerile pentru Marea Adunare Nationala la 28 martie
1948, desfasurate pe baza Legii nr. 560/1946, se convoaca Marea Adunare
Nationala la 6 aprilie 1948 si se stabileste ca aceasta va elabora Constitutia
Republicii Populare Romane si apoi va exercita atributiile Adunarii Legislative
Ordinare.
In sedinta din
13 aprilie 1948, Marea Adunare Nationala voteaza Constitutia Republicii
Populare Romane (Legea nr. 114/1948), cu unanimitate de 401 voturi.
Constitutia a
fost promulgata prin Decretul nr. 729 din 13 aprilie 1948 al Prezidiumului
Provizoriu al Republicii Populare Romane, semnat de Presedintele Prezidiumului
Provizoriu, C. I. Parhon, si de Secretarul Prezidiumului Provizoriu, G. C.
Stere, contrasemnat de Presedintele Consiliului de Ministri, dr. Petru Groza,
si de ministrul justitiei, Avram Bunaciu. Ea a fost publicata in
"Monitorul Oficial", partea I, nr. 87 bis din 13 aprilie 1948 si a
intrat in vigoare la aceeasi data.
Constitutia
Republicii Populare Romane era compusa din 105 articole, grupate in 10 titluri.
Constitutia din
1948 a fost amendata prin Legea nr. 3/1952 privitoare la modificarea Art. 61
din Constitutia Republicii Populare Romane, publicata in "Buletinul
Oficial" nr. 16 din 29 martie 1952.
Constitutia
Republicii Populare Romane din 1948 a fost abrogata implicit la data de 24
septembrie 1952, prin intrarea in vigoare a Constitutiei din 1952.
Textul
Constitutiei din 1948 este reprodus dupa "Monitorul Oficial", partea
I, nr. 87 bis din 13 aprilie 1948.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |