CONSTITUTIA REPUBLICII POPULARE ROMANE
1952
MAREA ADUNARE NATIONALA
A REPUBLICII POPULARE ROMANE
In temeiul articolelor 38 si 104 din Constitutia Republicii Populare Romane,
publicata in Monitorul Oficial Nr. 87 bis din 13 Aprilie 1948,
Adopta urmatoare
CONSTITUTIE
a Republicii Populare Romane
Capitol introductiv
Republica Populara Romana este un stat al oamenilor muncii
de la orase si sate.
Republica Populara Romana a luat nastere ca urmare a
victoriei istorice a Uniunii Sovietice asupra fascismului german si a
eliberarii Romaniei de catre glorioasa Armata Sovietica, eliberare care a dat
putinta poporului muncitor, in frunte cu clasa muncitoare condusa de Partidul
Comunist, sa doboare dictatura fascista, sa nimiceasca puterea claselor
exploatatoare si sa faureasca statul de democratie populara, care corespunde pe
deplin intereselor si nazuintelor maselor populare din Romania.
Astfel s-au putut incununa cu o victorie istorica lupta de
secole dusa de poporul muncitor roman pentru libertate si independenta
nationala, luptele eroice ale clasei muncitoare aliata cu taranimea muncitoare
pentru doborirea regimului capitalisto-mosieresc si scuturarea jugului
imperialist.
Faurirea si intarirea statului de democratie populara,
prietenia si alianta cu marea Uniune Sovietica, sprijinul si ajutorul ei
dezinteresat si fratesc asigura independenta, suveranitatea de stat,
dezvoltarea si inflorirea Republicii Populare Romane.
Fortele armate ale Republicii Populare Romane stau de
straja hotarelor tarii, suveranitatii si independentei poporului roman,
securitatii sale si pacii.
Politica externa a Republicii Populare Romane este o
politica de aparare a pacii, de prietenie si alianta cu Uniunea Republicilor
Sovietice Socialiste si cu tarile de democratie populara, o politica de pace si
prietenie cu toate popoarele iubitoare de pace.
Minoritatile nationale din Republica Populara Romana se
bucura de deplina egalitate in drepturi cu poporul roman. In Republica Populara
Romana se asigura autonomie administrativ-teritoriala populatiei maghiare din
raioanele secuesti, unde ea formeaza o masa compacta.
Prezenta Constitutie a Republicii Populare Romane consacra
rezultatele obtinute pana acum de oamenii muncii, in frunte cu clasa
muncitoare, in opera de construire a societatii socialiste in tara noastra.
Politica statului de democratie populara este indreptata spre lichidarea exploatarii omului de catre om si construirea socialismului.
CAPITOLUL 1
Oranduirea sociala
Art. 1. - Republica Populara Romana este un stat al
oamenilor muncii de la orase si sate.
Art. 2. - Baza puterii populare in Republica Populara
Romana este alianta clasei muncitoare cu taranimea muncitoare, in care rolul
conducator apartine clasei muncitoare.
Art. 3. - Republica Populara Romana s-a nascut si s-a
intarit ca rezultat al eliberarii tarii de catre fortele armate ale Uniunii
Republicilor Sovietice Socialiste de sub jugul fascismului si de sub dominatia
imperialista, ca rezultat al doboririi puterii mosierilor si capitalistilor de
catre masele de la orase si sate in frunte cu clasa muncitoare, sub conducerea
Partidului Comunist Roman.
Art. 4. - In Republica Populara Romana puterea apartine
oamenilor muncii de la orase si sate, care o exercita prin Marea Adunare
Nationala si Sfaturile Populare.
Sfaturile Populare constituie baza politica a Republicii
Populare Romane.
Art. 5. - Economia nationala a Republicii Populare Romane
cuprinde trei formatiuni social-economice: formatiunea socialista, mica
productie de marfuri si formatiunea particular-capitalista.
Art. 6. - Fundamentul formatiunii social-economice
socialiste este proprietatea socialista asupra mijloacelor de productie care
are fie forma proprietatii de stat (bun comun al poporului), fie forma
proprietatii cooperatiste-colectiviste (proprietatea gospodariilor agricole
colective sau a organizatiilor cooperatiste).
In formatiunea socialista a economiei nationale este
lichidata exploatarea omului de catre om.
Formatiunea socialista, careia ii apartine rolul
conducator in economia nationala a Republicii Populare Romane, constituie baza
dezvoltarii tarii pe calea socialismului. Statul de democratie populara,
proclamand ca principala sarcina a sa construirea socialismului, intareste si largeste
neincetat formatiunea socialista, asigura cresterea neintrerupta a bunei stari
materiale si a nivelului cultural al oamenilor muncii.
Art. 7. - Bogatiile de orice natura ale subsolului,
fabricile, uzinele si minele, padurile, apele, izvoarele de energie naturala,
caile de comunicatie de orice fel, transportul feroviar, fluvial, maritim si
aerian, bancile, posta, telegraful, telefonul, radio-ul, mijloacele de tipar,
cinematografia si teatrul, gospodariile agricole de stat, statiunile de masini
si tractoare, intreprinderile comunale si partea nationalizata a fondului de
locuinte de la orase, constituie proprietate de stat, bun comun al poporului.
Art. 8. - Pamantul in Republica Populara Romana apartine
celor ce-l muncesc.
Art. 9. - Inventarul viu si mort al gospodariilor agricole
colective si al cooperativelor, productia realizata, cat si toate
intreprinderile sau constructiile ce le apartin, reprezinta proprietatea
obsteasca a gospodariilor agricole colective si a cooperativelor.
Taranii membri ai gospodariilor agricole colective au in
folosinta personala un lot de pamant pe langa casa si in proprietate personala
gospodaria de pe acest lot, casa de locuit, animalele productive, pasari,
inventar agricol marunt - in conformitate cu statutul gospodariei agricole
colective.
Art. 10. - Mica productie de marfuri in Republica Populara
Romana cuprinde gospodariile taranesti mici si mijlocii, care poseda
proprietate particulara asupra pamantului bazata pe munca proprie a
producatorului, ca si atelierele meseriasilor care nu exploateaza munca altora.
Statul ocroteste dreptul de proprietate particulara asupra pamantului a
taranilor cu gospodarii mici si mijlocii, pe baza legilor in vigoare.
Statul democrat-popular sprijina pe taranii cu gospodarii
mici si mijlocii si pe meseriasi, cu scopul de a-i feri de exploatarea
capitalista, de a spori productia realizata de ei si de a ridica bunastarea
lor.
Art. 11. - Formatiunea particular-capitalista in Republica
Populara Romana cuprinde gospodariile chiaburesti, intreprinderile comerciale particulare,
micile intreprinderi industriale nenationalizate, bazate pe exploatarea muncii
salariate.
Statul democrat-popular realizeaza in mod consecvent
politica de ingradire si eliminare a elementelor capitaliste.
Art. 12. - Dreptul de proprietate personala a cetatenilor
Republicii Populare Romane asupra veniturilor si economiilor provenite din
munca, asupra casei de locuit si gospodariei auxiliare pe langa casa, asupra
obiectelor casnice si de uz personal, cat si dreptul de mostenire asupra
proprietatii personale a cetatenilor sunt ocrotite de lege.
Art. 13. - Viata economica a Republicii Populare Romane se
dezvolta pe baza planului de stat al economiei nationale, in interesul
construirii socialismului, cresterii neincetate a bunei stari materiale si
culturale a oamenilor muncii, intaririi independentei nationale a tarii si a
capacitatii ei de aparare.
Art. 14. - In Republica Populara Romana, comertul exterior
este monopol de stat.
Art. 15. - In Republica Populara Romana munca este o datorie si o chestiune de onoare pentru fiecare cetatean capabil de munca, dupa principiul "cine nu munceste, nu mananca". In Republica Populara Romana se infaptuieste tot mai larg principiul socialismului: "De la fiecare dupa capacitatile sale, fiecaruia dupa munca sa".
CAPITOLUL 2
Oranduirea de stat
Art. 16. - Regimul de stat al Republicii Populare Romane
este regimul democratiei populare, care reprezinta puterea oamenilor muncii.
Art. 17. - Statul roman democrat-popular - stat unitar,
suveran si independent:
a) apara independenta si suveranitatea poporului roman,
cuceririle oamenilor muncii de la orase si sate, drepturile, libertatile si
puterea oamenilor muncii, impotriva dusmanilor poporului muncitor;
b) asigura intarirea si dezvoltarea fortelor de productie ale
tarii prin industrializarea ei socialista, prin lichidarea inapoierii
economice, tehnice si culturale, prin transformarea socialista treptata a
agriculturii pe baza liberului consimtamant al taranilor muncitori;
c) organizeaza si dezvolta economia planificata,
bazandu-se pe intreprinderile de stat si cooperatiste;
d) organizeaza apararea Republicii de dusmanii externi si
conduce fortele armate ale tarii;
e) asigura securitatea interna a cetatenilor, face
inofensivi si reprima pe dusmanii poporului;
f) conduce sistemul banesc si de credite, elaboreaza si
realizeaza bugetul de stat, stabileste impozitele, taxele si veniturile
necesare pentru nevoile statului;
g) administreaza bancile, intreprinderile si institutiile
de stat industriale, agricole si comerciale;
h) conduce invatamantul public de toate gradele;
i) asigura cresterea continua a bunei stari si sanatatea
maselor populare de la orase si sate;
j) asigura dezvoltarea culturii poporului roman si a
culturii minoritatilor nationale, socialista in continut, nationala in forma;
k) vegheaza la aplicarea si respectarea Constitutiei si
legilor Republicii Populare Romane, ele fiind expresia vointei si intereselor
poporului muncitor.
Respectarea si aplicarea intocmai a Constitutiei si a
legilor tarii este datoria principala a fiecarei institutii de stat si a
fiecarui cetatean, ele fiind obligatorii pe intreg teritoriul Republicii.
Art. 18. - Republica Populara Romana are urmatoarea
impartire administrativ-teritoriala:
Regiunile:
Arad, Bacau, Baia Mare, Barlad, Bucuresti, Cluj, Constanta, Craiova, Galati,
Hunedoara, Iasi, Oradea, Pitesti, Ploiesti, Stalin, Suceava, Timisoara,
Regiunea Autonoma Maghiara.
Art. 19. - Regiunea Autonoma Maghiara a Republicii
Populare Romane este formata din teritoriul locuit de populatia compacta
maghiara secuiasca si are conducere administrativa autonoma, aleasa de
populatia Regiunii Autonome.
Regiunea Autonoma Maghiara cuprinde raioanele: Ciuc,
Gheorgheni, Odorhei, Reghin, Sangeorgiu de Padure, Sf. Gheorghe, Targu-Mures,
Targu-Sacuesc, Toplita.
Centrul administrativ al Regiunii Autonome Maghiare este
orasul Targu-Mures.
Art. 20. - Legile Republicii Populare Romane, hotaririle
si dispozitiile organelor centrale ale statului sunt obligatorii pe teritoriul
Regiunii Autonome Maghiare.
Art. 21. - Regulamentul Regiunii Autonome Maghiare este elaborat de Sfatul Popular al Regiunii Autonome si supus spre aprobare Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane.
CAPITOLUL 3
Organul suprem al puterii de stat a Republicii Populare Romane
Art. 22. - Organul suprem al puterii de stat a Republicii
Populare Romane este Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane.
Art. 23. - Marea Adunare Nationala este unicul organ
legiuitor al Republicii Populare Romane.
Art. 24. - Marea Adunare Nationala are in competenta sa
directa:
a) alegerea Prezidiului Marii Adunari Nationale a
Republicii Populare Romane;
b) formarea Guvernului Republicii Populare Romane;
c) modificarea Constitutiei;
d) chestiunile razboiului si ale pacii;
e) stabilirea planurilor economiei nationale;
f) aprobarea bugetului de stat, a incheierii exercitiilor
bugetare si stabilirea impozitelor si veniturilor destinate bugetului statului;
g) stabilirea numarului de ministere, denumirea,
contopirea si desfiintarea de ministere;
h) modificarea impartirii pe regiuni a teritoriului
Republicii Populare Romane;
i) acordarea amnistiei;
j) controlul general asupra aplicarii Constitutiei.
Art. 25. - Marea Adunare Nationala este aleasa de catre
oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane, pe circumscriptii
electorale, cate un deputat la 40.000 locuitori.
Marea Adunare Nationala se alege pe timp de 4 ani.
Art. 26. - O lege se socoteste adoptata daca e votata de
majoritatea simpla a Marii Adunari Nationale.
Art. 27. - Dupa adoptarea legilor de catre Marea Adunare
Nationala, ele sunt semnate de Presedintele si de Secretarul Prezidiului si
publicate in Buletinul Oficial al Marii Adunari Nationale.
Indeplinirea
legilor adoptate de Marea Adunare Nationala este obligatorie pentru toti
cetatenii Republicii Populare Romane.
Art. 28. - Sesiunile Marii Adunari Nationale se tin de
doua ori pe an. Convocarea Marii Adunari Nationale se face de catre Prezidiul
Marii Adunari Nationale.
Art. 29. - Marea Adunare Nationala poate fi convocata in
sesiuni extraordinare de catre Prezidiul Marii Adunari Nationale, sau la
cererea cel putin a unei treimi din numarul total al deputatilor.
Art. 30. - Marea Adunare Nationala isi alege in fiecare
legislatura un Presedinte si doi Vice-presedinti, care conduc sedintele Marii
Adunari Nationale conform cu regulamentul interior de functionare.
Art. 31. - Marea Adunare Nationala valideaza mandatele
deputatilor alesi.
In vederea verificarii conditiunilor in care s-a
desfasurat alegerea fiecarui deputat, Marea Adunare Nationala alege o comisie
de validare. Aceasta comisie supune raportul sau aprobarii Marii Adunari
Nationale, care hotaraste validarea sau anularea alegerii fiecarui deputat.
Art. 32. - Marea
Adunare Nationala poate numi comisii de ancheta si revizie in diverse probleme.
Toate organele si functionarii de stat au obligatia sa
puna la dispozitia acestor comisii informatiile si documentele necesare.
Marea Adunare Nationala stabileste pentru fiecare comisie
in parte imputernicirile si modul ei de activitate.
Art. 33. - Fiecare deputat are dreptul de a pune intrebari
sau de a interpela Guvernul ori pe ministri in parte. Guvernul sau ministrul
intrebat are obligatia de a raspunde verbal sau in scris, in termen de cel mult
3 zile.
Art. 34. - Nici un deputat al Marii Adunari Nationale nu
poate fi trimis in judecata si nu poate fi arestat fara incuviintarea Marii
Adunari Nationale, in timpul sesiunilor, iar intre sesiuni - a Prezidiului
Marii Adunari Nationale.
Art. 35. - Marea Adunare Nationala a Republicii Populare
Romane alege Prezidiul Marii Adunari Nationale, compus dintr-un Presedinte, doi
Vice-presedinti, un Secretar si treisprezece membri.
Art. 36. - Prezidiul Marii Adunari Nationale raspunde de
toata activitatea sa in fata Marii Adunari Nationale a Republicii Populare
Romane.
Art. 37. - Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii
Populare Romane are urmatoarele atributiuni:
a) convoaca in sesiuni Marea Adunare Nationala;
b) emite decrete;
c) interpreteaza legile in vigoare in Republica Populara
Romana;
d) hotaraste consultarea poporului (referendum);
e) anuleaza hotararile si dispozitiunile Consiliului de
Ministri cand acestea nu sunt conforme legilor;
f) in intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale,
revoca din functiuni si numeste ministri in Guvern la propunerea Presedintelui
Consiliului de Ministri si cu aprobarea ulterioara a Marii Adunari Nationale;
g) instituie decoratiile, medaliile si titlurile onorifice
ale Republicii Populare Romane;
h) confera decoratiile, medaliile si titlurile onorifice
ale Republicii Populare Romane; stabileste gradele militare, rangurile
diplomatice si alte titluri speciale;
i) in intervalul dintre sesiunile Marii Adunari Nationale
a Republicii Populare Romane, la propunerea Guvernului, declara starea de
razboi in cazul unei agresiuni armate indreptate impotriva Republicii Populare
Romane sau impotriva unui alt stat, fata de care Republica Populara Romana are
obligatiuni de aparare mutuala ce decurg din tratatele internationale;
j) numeste si revoca pe comandantul suprem al fortelor
armate ale Republicii Populare Romane;
k) declara mobilizarea partiala sau generala;
l) exercita dreptul de gratiere si comutare a pedepselor;
m) ratifica si denunta tratatele internationale ale
Republicii Populare Romane;
n) acrediteaza si recheama pe reprezentantii
plenipotentiari ai Republicii Populare Romane in statele straine;
o) primeste scrisorile de acreditare si de rechemare ale
reprezentantilor diplomatici ai statelor straine, acreditati pe langa Prezidiu;
p) in interesul apararii Republicii Populare Romane sau al
asigurarii ordinii publice si securitatii statului, proclama in unele
localitati sau pe intreg teritoriul tarii starea exceptionala.
Art. 38. - Mandatul Marii Adunari Nationale inceteaza la
expirarea termenului pentru care a fost aleasa.
Art. 39. - Dupa expirarea mandatului Marii Adunari
Nationale a Republicii Populare Romane, Prezidiul Marii Adunari Nationale
fixeaza noi alegeri in termen de cel mult trei luni, socotite de la ziua
expirarii mandatului Marii Adunari Nationale.
Prezidiul in functiune isi pastreaza imputernicirile sale
pana la alegerea noului Prezidiu de catre noua Mare Adunare Nationala a
Republicii Populare Romane.
Art. 40. - In caz de razboi sau in cazul altor imprejurari
exceptionale, Marea Adunare Nationala poate sa-si prelungeasca mandatul pentru
timpul cat va dura starea exceptionala.
Art. 41. - Marea Adunare Nationala nou aleasa este convocata de catre Prezidiul in functiune, in termen de cel mult trei luni dupa alegeri.
CAPITOLUL 4
Organele administratiei de stat ale Republicii Populare Romane
Art. 42. - Organul suprem executiv si de dispozitie al
puterii de stat a Republicii Populare Romane este Consiliul de Ministri al
Republicii Populare Romane.
Art. 43. - Consiliul de Ministri este constituit de catre
Marea Adunare Nationala a Republicii Populare Romane si este format din:
- Presedintele Consiliului de Ministri al Republicii
Populare Romane;
- Vice-presedintii Consiliului de Ministri al Republicii
Populare Romane;
- Presedintele Comitetului de Stat al Planificarii;
- Presedintele Comisiei Controlului de Stat;
- Ministrii Republicii Populare Romane;
- Presedintele Comitetului de Stat al Aprovizionarii;
- Presedintele Comitetului de Stat pentru Colectarea
Produselor Agricole;
- Presedintele Comitetului Invatamantului Superior;
- Presedintele Comitetului pentru Cinematografie;
- Presedintele Comitetului pentru Arta.
Art. 44. - Consiliul de Ministri este raspunzator si da
socoteala de activitatea sa in fata Marii Adunari Nationale, iar in intervalul
dintre sesiunile Marii Adunari Nationale - in fata Prezidiului Marii Adunari
Nationale.
Art. 45. - Consiliul de Ministri al Republicii Populare
Romane emite hotariri si dispozitii pe baza legilor in vigoare sau in vederea
aplicarii lor si controleaza executarea acestora.
Art. 46. - Aplicarea hotaririlor si dispozitiilor
Consiliului de Ministri al Republicii Populare Romane este obligatorie pe
intreg teritoriul Republicii Populare Romane.
Art. 47. - Consiliul de Ministri al Republicii Populare
Romane are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si indrumeaza activitatea ministerelor si a
celorlalte institutii subordonate lui;
b) ia masuri pentru realizarea planului economiei
nationale, a bugetului statului si in vederea consolidarii sistemului banesc si
de credit;
c) ia masuri in vederea asigurarii ordinei publice,
apararii intereselor statului si ocrotirii drepturilor cetatenilor;
d) exercita conducerea generala in domeniul relatiilor cu
statele straine;
e) fixeaza contingentele anuale de cetateni care urmeaza
sa fie chemati la indeplinirea serviciului militar activ; conduce organizarea
generala a fortelor armate ale tarii;
f) infiinteaza, dupa necesitati, comitete si comisii
speciale, precum si directii generale pe langa Consiliul de Ministri pentru
probleme economice, culturale, juridice si militare.
Art. 48. - Consiliul de Ministri al Republicii Populare
Romane poate anula ordinele si instructiunile ministrilor neconforme legilor si
hotaririlor Consiliului de Ministri.
Art. 49. - In limitele competentei ministerelor pe care le
conduc, Ministrii dau ordine si instructiuni pe baza si in vederea aplicarii
legilor in vigoare, a hotaririlor si dispozitiunilor Consiliului de Ministri,
controland executarea lor.
Art. 50. - Ministerele Republicii Populare Romane sunt
urmatoarele:
Ministerul Afacerilor Externe;
Ministerul Afacerilor Interne;
Ministerul Agriculturii;
Ministerul Comertului Exterior;
Ministerul Comertului Interior;
Ministerul Constructiilor si al Industriei Materialelor de
Constructii;
Ministerul Cultelor;
Ministerul Energiei Electrice si Industriei
Electrotehnice;
Ministerul Finantelor;
Ministerul Fortelor Armate;
Ministerul Gospodariilor Agricole de Stat;
Ministerul Gospodariei Comunale si Industriei Locale;
Ministerul Gospodariei Silvice;
Ministerul Industriei Alimentare;
Ministerul Industriei Carnii, Pestelui si Laptelui;
Ministerul Industriei Carbunelui;
Ministerul Industriei Chimice;
Ministerul Industriei Metalurgice;
Ministerul Industriei Petrolului;
Ministerul Industriei Lemnului, Hartiei si Celulozei;
Ministerul Industriei Usoare;
Ministerul Invatamantului Public;
Ministerul Justitiei;
Ministerul Postelor si Telecomunicatiilor;
Ministerul Prevederilor Sociale;
Ministerul Sanatatii;
Ministerul Securitatii Statului;
Ministerul Transporturilor.
CAPITOLUL 5
Organele locale ale puterii de stat
Art. 51. - Organele puterii de stat in regiuni, raioane,
orase si comune sunt Sfaturile Populare ale oamenilor muncii de la orase si
sate.
Art. 52. - Sfaturile Populare se compun din deputati alesi
pe timp de doi ani de catre oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare
Romane, din regiunea, raionul, orasul si comuna respectiva.
Normele de reprezentare in Sfaturile Populare se stabilesc
prin lege.
Art. 53. - Sfaturile Populare indruma munca organelor
administrative subordonate lor, conduc activitatea locala pe taram economic si
cultural, asigura mentinerea ordinei publice, respectarea legilor si ocrotirea
drepturilor cetatenilor, intocmesc bugetul local.
Art. 54. - Sfaturile Populare organizeaza participarea
activa a oamenilor muncii la conducerea treburilor de stat si obstesti si la
opera de construire a socialismului.
Art. 55. - Sfaturile Populare iau hotariri si dau
dispozitii in limitele drepturilor ce le sunt acordate prin legile Republicii
Populare Romane.
Art. 56. - Organele executive si de dispozitie ale
Sfaturilor Populare regionale, raionale, orasenesti si comunale sunt Comitetele
Executive alese de deputatii Sfaturilor Populare si sunt alcatuite din Presedinte,
Vice-presedinti, Secretar si membri.
Art. 57. - Organul puterii de stat al Regiunii Autonome
Maghiare este Sfatul Popular al Regiunii Autonome.
Organul executiv si de dispozitie al Sfatului Popular al
Regiunii Autonome Maghiare este Comitetul Executiv ales de el.
Art. 58. - Sfatul Popular al Regiunii Autonome Maghiare
este ales dupa normele stabilite de lege, pe timp de 2 ani, de catre oamenii
muncii din Regiunea Autonoma, cetateni ai Republicii Populare Romane.
Art. 59. - Organul executiv si de dispozitie al Sfaturilor
Populare din comunele mici este alcatuit din Presedinte, Vice-presedinte si
Secretar, alesi de deputatii Sfatului Popular respectiv.
Art. 60. - Organele executive si de dispozitie ale
Sfaturilor Populare dau socoteala de activitatea lor atat Sfatului Popular care
le-a ales, cat si Comitetului Executiv al Sfatului Popular imediat superior.
Art. 61. - Sfaturile Populare regionale, raionale si
orasenesti organizeaza sectiuni ale Comitetelor Executive.
Organizarea, modul de functionare si activitatea sectiunilor
sunt determinate prin lege.
Art. 62. - Sectiunile Comitetelor Executive ale Sfaturilor
Populare sunt subordonate atat Sfatului Popular si Comitetului Executiv pe
langa care functioneaza, cat si sectiunii corespunzatoare a Comitetului
Executiv al Sfatului Popular imediat superior si Ministerelor respective.
Art. 63. - Dupa expirarea mandatului Sfaturilor Populare, Comitetele Executive isi pastreaza atributiile pana la constituirea noilor organe executive de catre Sfaturile Populare nou alese.
CAPITOLUL 6
Instantele judecatoresti si procuratura
Art. 64. - Justitia in Republica Populara Romana se
infaptuieste de catre Tribunalul Suprem al Republicii Populare Romane,
Tribunalele regionale si Tribunalele populare, precum si de catre instantele
judecatoresti speciale, infiintate prin lege.
Organizarea, competenta si procedura tribunalelor sunt
stabilite prin lege.
Art. 65. - Tribunalele apara regimul de democratie
populara si cuceririle poporului muncitor; asigura legalitatea populara,
proprietatea obsteasca si drepturile cetatenilor.
Art. 66. - Judecarea proceselor la toate instantele se
face cu participarea asesorilor populari, afara de cazurile cand legea dispune
altfel.
Art. 67. - Tribunalul Suprem al Republicii Populare Romane
este ales de Marea Adunare Nationala pe termen de cinci ani.
Judecatorii si asesorii populari sunt alesi in
conformitate cu procedura stabilita prin lege.
Prin lege este stabilita si numirea judecatorilor in
instantele speciale.
Art. 68. - In Republica Populara Romana, procedura
judiciara se face in limba romana, asigurandu-se in regiunile si raioanele
locuite de populatie de alta nationalitate decat cea romana folosirea limbii
materne a acelei populatii.
Partilor, care nu vorbesc limba in care se face procedura
judiciara, li se asigura posibilitatea de a lua cunostinta, prin traducator, de
piesele dosarului, precum si dreptul de a vorbi in instanta si a pune
concluziuni in limba materna.
Art. 69. - In toate instantele judecata este publica, in
afara de cazurile prevazute de lege.
Acuzatului i se garanteaza dreptul de aparare.
Art. 70. - Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii.
Art. 71. - Tribunalele pronunta hotaririle lor in numele
poporului.
Art. 72. - Tribunalul Suprem al Republicii Populare Romane
exercita supravegherea activitatii judiciare a tuturor instantelor
judecatoresti din Republica Populara Romana.
Art. 73. - Procurorul General al Republicii Populare
Romane exercita supravegherea superioara a respectarii legilor de catre
Ministere si celelalte organe centrale, de catre organele locale ale puterii si
administratiei de stat, precum si de catre functionari si ceilalti cetateni.
Art. 74. - Procurorul General al Republicii Populare
Romane este numit de Marea Adunare Nationala pe termen de cinci ani.
Loctiitorii Procurorului General al Republicii Populare
Romane si procurorii unitatilor locale ale Procuraturii sunt numiti de
Procurorul General pe termen de patru ani.
Art. 75. - Procurorul General raspunde fata de Marea Adunare
Nationala a Republicii Populare Romane, si - in intervalul dintre sesiuni -
fata de Prezidiul Marii Adunari Nationale si fata de Consiliul de Ministri.
Art. 76. - Organele Procuraturii sunt independente de organele locale, subordonandu-se numai Procurorului General al Republicii Populare Romane.
CAPITOLUL 7
Drepturile si datoriile fundamentale ale cetatenilor
Art. 77. - Cetatenilor Republicii Populare Romane le este
asigurat dreptul la munca, adica dreptul de a capata o munca garantata si
platita potrivit cu cantitatea si calitatea ei.
Dreptul la munca este garantat prin existenta si
dezvoltarea formatiunii socialiste a economiei nationale, prin cresterea
neintrerupta si sistematica a fortelor de productie in Republica Populara
Romana, prin inlaturarea posibilitatii crizelor economice si prin lichidarea
somajului.
Art. 78. - Cetatenii Republicii Populare Romane au dreptul
la odihna.
Dreptul la odihna este asigurat prin: stabilirea zilei de
munca de 8 ore pentru muncitori si functionari; reducerea zilei de munca sub 8
ore pentru anumite profesiuni cu conditii de munca grele si pentru sectii cu
conditii de munca deosebit de grele; stabilirea de concedii anuale platite
pentru toti muncitorii si functionarii; punerea la dispozitia oamenilor muncii
a caselor de odihna, sanatoriilor si institutiilor de cultura.
Art. 79. - Cetatenii Republicii Populare Romane au dreptul
la asigurare materiala la batranete, in caz de boala sau incapacitate de munca.
Acest drept este garantat prin dezvoltarea larga a
asigurarilor sociale ale muncitorilor si functionarilor, pe socoteala statului,
prin asistenta medicala gratuita acordata celor ce muncesc si prin punerea
statiunilor balneare si climaterice la dispozitia oamenilor muncii.
Art. 80. - Cetatenii Republicii Populare Romane au dreptul
la invatatura.
Acest drept este asigurat prin invatamantul elementar
general, obligatoriu si gratuit; prin sistemul burselor de stat acordate
studentilor si elevilor merituosi din scolile invatamantului superior, mediu si
elementar, prin organizarea pe langa intreprinderi industriale, gospodarii
agricole de stat, statiuni de masini si tractoare si gospodarii agricole
colective a invatamantului profesional gratuit pentru cei ce muncesc.
Invatamantul de toate gradele este invatamant de stat.
Statul se ingrijeste de dezvoltarea stiintei, literaturii
si artei.
Art. 81. - Oamenilor muncii, cetateni ai Republicii
Populare Romane, fara deosebire de nationalitate sau rasa le este asigurata
deplina egalitate de drepturi in toate domeniile vietii economice, politice si
culturale.
Orice fel de ingradire directa sau indirecta a drepturilor
oamenilor muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane, stabilirea de
privilegii directe sau indirecte pe temeiul rasei sau al nationalitatii carora
le apartin cetatenii, orice manifestare de sovinism, ura de rasa, ura nationala
sau propaganda nationalista sovina este pedepsita de lege.
Art. 82. - In Republica Populara Romana se asigura
minoritatilor nationale folosirea libera a limbii materne, invatamantul de
toate gradele in limba materna, carti, ziare si teatre in limba materna. In
raioanele locuite si de populatii de alta nationalitate decat cea romana, toate
organele si institutiile vor folosi oral si scris si limba nationalitatilor
respective si vor face numiri de functionari din randul nationalitatii
respective sau al altor localnici care cunosc limba si felul de trai al
populatiei locale.
Art. 83. - Femeia in Republica Populara Romana are drepturi
egale cu ale barbatului in toate domeniile vietii economice, politice, de stat
si culturale.
Femeia are drepturi egale cu ale barbatului la munca,
salariu, odihna, asigurare sociala si invatamant.
Statul ocroteste casatoria si familia si apara interesele
mamei si copilului. Statul acorda ajutor mamelor cu multi copii si mamelor
singure, concedii cu plata salariului femeilor insarcinate; organizeaza
maternitati, crese si camine de copii.
Art. 84. - Libertatea de constiinta este garantata tuturor
cetatenilor Republicii Populare Romane.
Cultele religioase sunt libere sa se organizeze si pot
functiona liber. Libertatea exercitarii cultelor religioase este garantata
tuturor cetatenilor Republicii Populare Romane.
Scoala este despartita de biserica. Nici o confesiune,
congregatie sau comunitate religioasa nu poate deschide sau intretine
institutii de invatamant general, ci numai scoli speciale pentru pregatirea
personalului cultului.
Modul de organizare si functionare a cultelor religioase
se reglementeaza prin lege.
Art. 85. - In conformitate cu interesele celor ce muncesc
si in vederea intaririi regimului de democratie populara, cetatenilor
Republicii Populare Romane li se garanteaza prin lege:
a) libertatea cuvantului;
b) libertatea presei;
c) libertatea intrunirilor si a meetingurilor;
d) libertatea cortegiilor si a demonstratiilor de strada.
Aceste drepturi sunt asigurate punandu-se la dispozitia
maselor muncitoare si organizatiilor lor tipografiile, depozitele de hartie,
cladirile publice, strazile, mijloacele de comunicatii si alte conditii
materiale necesare exercitarii acestor drepturi.
Art. 86. - In conformitate cu interesele celor ce muncesc
si in scopul dezvoltarii activitatii politice si obstesti a maselor populare,
cetatenilor Republicii Populare Romane li se asigura dreptul de asociere in
organizatii obstesti, in sindicate profesionale, uniuni cooperatiste,
organizatii de femei, de tineret, organizatii sportive, asociatii culturale,
tehnice si stiintifice.
Orice asociatie cu caracter fascist sau antidemocratic
este interzisa. Participarea la astfel de asociatii este pedepsita de lege.
Cetatenii cei mai activi si cei mai constienti din
randurile clasei muncitoare si din randurile celorlalte paturi de oameni ai
muncii se unesc in Partidul Muncitoresc Roman, detasamentul de avangarda al
oamenilor muncii in lupta pentru intarirea si dezvoltarea regimului de
democratie populara si pentru construirea societatii socialiste.
Partidul Muncitoresc Roman este forta conducatoare atat a
organizatiilor celor ce muncesc, cat si a organelor si institutiilor de stat.
In jurul lui se strang laolalta toate organizatiile celor ce muncesc din
Republica Populara Romana.
Art. 87. - Cetatenilor Republicii Populare Romane le este
garantata inviolabilitatea persoanei.
Nimeni nu poate fi arestat decat pe baza hotaririi
tribunalului sau a procurorului, conform prevederilor legii.
Art. 88. - Inviolabilitatea domiciliului cetatenilor si
secretul corespondentei sunt ocrotite de lege.
Art. 89. - Republica Populara Romana acorda drept de azil
cetatenilor straini urmariti pentru apararea intereselor celor ce muncesc,
pentru activitate stiintifica, pentru participare la lupta de eliberare
nationala sau de aparare a pacii.
Art. 90. - Fiecare cetatean al Republicii Populare Romane
este dator sa respecte Constitutia si legile Statului de democratie populara;
sa pazeasca, sa intareasca si sa dezvolte proprietatea obsteasca socialista; sa
respecte disciplina muncii; sa contribuie activ la intarirea regimului de
democratie populara si la propasirea economica si culturala a tarii.
Art. 91. - Serviciul militar este obligatoriu. Serviciul
militar in randurile Fortelor Armate ale Republicii Populare Romane este o
indatorire de onoare a cetatenilor Republicii Populare Romane.
Art. 92. - Apararea Patriei este datoria sfanta a fiecarui cetatean al Republicii Populare Romane. Tradarea de Patrie, calcarea juramantului, trecerea de partea inamicului, aducerea de prejudicii capacitatii de aparare a statului, spionajul constituie crimele cele mai grave fata de popor si de stat si sunt pedepsite de lege cu toata asprimea.
CAPITOLUL 8
Sistemul electoral
Art. 93. - Alegerile de deputati pentru Marea Adunare
Nationala si pentru Sfaturile Populare se fac prin vot universal, egal, direct
si secret.
Art. 94. - Alegerile de deputati se fac prin vot
universal. Toti oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane, care au
implinit varsta de 18 ani, fara deosebire de rasa sau nationalitate, sex,
religie, grad de cultura, profesiune sau durata domicilierii, au dreptul de a
lua parte la alegerea deputatilor, cu exceptia alienatilor, a persoanelor
condamnate prin hotarire judecatoreasca la pierderea dreptului electoral si a
celor declarati nedemni prin lege.
Poate fi ales deputat al Marii Adunari Nationale si al
Sfaturilor Populare oricare om al muncii, cetatean al Republicii Populare
Romane cu drept de vot, care a implinit varsta de 23 de ani.
Art. 95. - Alegerile de deputati se fac prin vot egal.
Toti oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane, iau parte la
alegeri in conditii egale si fiecare are dreptul la un singur vot.
Art. 96. - Femeile au dreptul de a alege si de a fi alese
in Marea Adunare Nationala si in Sfaturile Populare la fel cu barbatii.
Art. 97. - Cetatenii aflati in randurile Fortelor Armate
ale Republicii Populare Romane au dreptul de a alege si a fi alesi, la fel ca
toti oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane.
Art. 98. - Alegerile de deputati se fac prin vot direct.
La alegerile pentru Marea Adunare Nationala si pentru toate Sfaturile Populare,
oamenii muncii, cetateni ai Republicii Populare Romane participa in mod
nemijlocit, prin vot direct.
Art. 99. - Alegerile de deputati se fac prin vot secret.
Art. 100. -Candidaturile pentru alegerea deputatilor se
depun pe circumscriptii electorale, dupa normele stabilite prin lege.
Dreptul de a depune candidaturi este asigurat tuturor
organizatiilor oamenilor muncii: organizatiilor Partidului Muncitoresc Roman,
sindicatelor profesionale, cooperativelor, organizatiilor de tineret si altor
organizatii de masa, precum si asociatilor culturale.
Art. 101. - Fiecare deputat este obligat sa dea socoteala
in fata alegatorilor de activitatea sa si de aceea a organului ales din care
face parte.
Deputatului i se poate retrage oricand mandatul, in urma hotaririi majoritatii alegatorilor, luata in conformitate cu procedura fixata de lege.
CAPITOLUL 9
Stema, Drapelul si Capitala Republicii Populare Romane
Art. 102. - Stema Republicii Populare Romane reprezinta
munti impaduriti, deasupra carora se ridica soarele. In partea stanga a stemei
se afla o sonda. Stema este incadrata de o cununa de spice de grau. In partea
de sus a stemei se afla o stea in cinci colturi. In partea de jos a stemei,
spicele sunt infasurate intr-o panglica tricolora pe care sunt scrise literele
R.P.R.
Art. 103. - Drapelul Republicii Populare Romane poarta
culorile rosu, galben si albastru, asezate vertical cu albastrul langa lancie.
In mijloc este asezata stema Republicii Populare Romane.
Art. 104. - Capitala Republicii Populare Romane este orasul Bucuresti.
CAPITOLUL 10
Procedura de modificare a Constitutiei Republicii Populare Romane
Art. 105. - Constitutia Republicii Populare Romane poate
fi modificata numai prin lege votata de Marea Adunare Nationala.
Proiectul de lege asupra modificarii Constitutiei se
considera adoptat daca a fost votat de cel putin doua treimi din numarul total
al membrilor Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane.
NOTA
Constitutia
Republicii Populare Romane din 1952 a fost adoptata de Marea Adunare Nationala
in baza articolelor 38 si 104 din Constitutia Republicii Populare Romane din
1948 dupa discutarea proiectului publicat la data de 19 iulie 1952 de catre
Comisia constitutionala pentru pregatirea proiectului de Constitutie. Marea
Adunare Nationala a votat constitutia in sedinta din data de 24 septembrie
1952, cu unanimitate de 324 voturi, situatie certificata de Presedintele Marii
Adunari Nationale, Coliu Dumitru, si de secretarii Marii Adunari Nationale,
Marussi Gheorghe si Belea Miron.
Constitutia
a fost promulgata in data de 24 septembrie 1952, sub semnatura Presedintelui
Prezidiului Marii Adunari Nationale, dr. Petru Groza, si a secretarului
Prezidiului Marii Adunari Nationale, Marin Florea Ionescu, si a fost publicata
in "Buletinul Oficial al Marii Adunari Nationale a Republicii Populare
Romane" nr. 1 din 27 septembrie 1952.
Constitutia
a intrat in vigoare la 24 septembrie 1952, adica la data adoptarii ei. Ea
abroga implicit, pe aceeasi data, Constitutia din 1948.
Constitutia
din 1952 era alcatuita dintr-un capitol introductiv si 105 articole grupate in
10 capitole.
Aceasta
Constitutie a fost modificata prin urmatoarele acte normative:
1)
Legea nr. 3/1953 pentru reorganizarea unor ministere si includerea
Presedintelui Comitetului de Stat pentru Arhitectura si Constructii in
Consiliul de Ministri al Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul
Oficial nr. 4 din 29 ianuarie 1953 (modifica Art. 43 si 50);
2)
Legea nr. 7/1953 pentru modificarea articolelor 43 si 50 din Constitutia
Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 6 din 26
ianuarie 1954;
3)
Legea nr. 3/1954 pentru modificarea articolului 35 din Constitutia Republicii
Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 19 din 21 aprilie 1954;
4)
Legea nr. 4/1955 pentru modificarea articolelor 43 si 50 din Constitutia
Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 13 din 2 iunie
1955;
5)
Legea nr. 5/1956 pentru modificarea articolelor 18, 19 alineatul 2 si
articolului 50 din Constitutia Republicii Populare Romane, publicata in
Buletinul Oficial nr. 11 din 4 aprilie 1956;
6)
Legea nr. 1/1957 pentru modificarea articolelor 43, 47 lit. f si 56, precum si
pentru abrogarea articolelor 50, 59 si 62 din Constitutia Republicii Populare
Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 11 din 28 martie 1957;
7)
Legea nr. 1/1958 pentru modificarea articolului 35 din Constitutia Republicii
Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 3 din 15 ianuarie 1958;
8)
Legea nr. 2/1959 pentru modificarea articolelor 52 si 58 din Constitutia
Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 31 din 31
decembrie 1959;
9)
Legea nr. 2/1960 pentru modificarea articolelor 18, 19 si 39 din Constitutia
Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 27 din 27
decembrie 1959;
10)
Legea nr. 1/1961 pentru modificarea Capitolului III, precum si a articolelor
43, 44 si 75 din Constitutia Republicii Populare Romane, publicata in Buletinul
Oficial nr. 9 din 25 martie 1961;
11)
Legea nr. 2/1964 pentru modificarea articolului 25 din Constitutia Republicii
Populare Romane, publicata in Buletinul Oficial nr. 24 din 30 decembrie 1964.
Constitutia
din 1952 a fost abrogata expres la data de 21 august 1965.
Textul
Constitutiei din 1952 este reprodus dupa "Buletinul Oficial al Marii
Adunari Nationale a Republicii Populare Romane" nr. 1 din 27 septembrie
1952.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |