CONSTITUTIA ROMÂNIEI*)
TITLUL I
Principii generale
ARTICOLUL 1
(1) România este
stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil.
(2) Forma de
guvernământ a statului român este republica.
(3) România este
stat de drept, democratic si social, în care demnitatea omului, drepturile si
libertătile cetătenilor, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si
pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul traditiilor
democratice ale poporului român si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989,
si sunt garantate.
(4) Statul se
organizează potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor -
legislativă, executivă si judecătorească - în cadrul democratiei
constitutionale.
(5) În România,
respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.
*) Modificată si completată prin Legea de
revizuire a Constitutiei României nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicată de Consiliul
Legislativ, în temeiul art. 152 din Constitutie, cu reactualizarea denumirilor
si dându-se textelor o nouă numerotare (art. 152 a devenit, în forma
republicată, art. 156).
Legea de revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003 a fost aprobată prin referendumul national din 18-19 octombrie 2003 si
a intrat în vigoare la data de 29 octombrie 2003, data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003 a Hotărârii Curtii
Constitutionale nr. 3 din 22 octombrie 2003 pentru confirmarea rezultatului
referendumului national din 18-19 octombrie 2003 privind Legea de revizuire a
Constitutiei României.
Constitutia României, în forma initială, a
fost adoptată în sedinta Adunării Constituante din 21 noiembrie 1991, a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 21 noiembrie
1991 si a intrat în vigoare în urma aprobării ei prin referendumul national din
8 decembrie 1991.
ARTICOLUL 2
Suveranitatea
(1) Suveranitatea
natională apartine poporului român, care o exercită prin organele sale
reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte, precum
si prin referendum.
(2) Nici un grup
si nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu.
ARTICOLUL 3
Teritoriul
(1) Teritoriul
României este inalienabil.
(2) Frontierele
tării sunt consfintite prin lege organică, cu respectarea principiilor si a
celorlalte norme general admise ale dreptului international.
(3) Teritoriul
este organizat, sub aspect administrativ, în comune, orase si judete. În
conditiile legii, unele orase sunt declarate municipii.
(4) Pe teritoriul
statului român nu pot fi strămutate sau colonizate populatii străine.
ARTICOLUL 4
Unitatea
poporului si egalitatea între cetăteni
(1) Statul are ca
fundament unitatea poporului român si solidaritatea cetătenilor săi.
(2) România este
patria comună si indivizibilă a tuturor cetătenilor săi, fără deosebire de
rasă, de nationalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de
opinie, de apartenentă politică, de avere sau de origine socială.
ARTICOLUL 5
Cetătenia
(1) Cetătenia
română se dobândeste, se păstrează sau se pierde în conditiile prevăzute de
legea organică.
(2) Cetătenia
română nu poate fi retrasă aceluia care a dobândit-o prin nastere.
ARTICOLUL 6
Dreptul la
identitate
(1) Statul
recunoaste si garantează persoanelor apartinând minoritătilor nationale dreptul
la păstrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitătii lor etnice,
culturale, lingvistice si religioase.
(2) Măsurile de
protectie luate de stat pentru păstrarea, dezvoltarea si exprimarea identitătii
persoanelor apartinând minoritătilor nationale trebuie să fie conforme cu
principiile de egalitate si de nediscriminare în raport cu ceilalti cetăteni
români.
ARTICOLUL 7
Românii
din străinătate
Statul sprijină
întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor tării si actionează
pentru păstrarea, dezvoltarea si exprimarea identitătii lor etnice, culturale,
lingvistice si religioase, cu respectarea legislatiei statului ai cărui
cetăteni sunt.
ARTICOLUL 8
Pluralismul
si partidele politice
(1) Pluralismul în
societatea românească este o conditie si o garantie a democratiei
constitutionale.
(2) Partidele
politice se constituie si îsi desfăsoară activitatea în conditiile legii. Ele
contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice a cetătenilor, respectând
suveranitatea natională, integritatea teritorială, ordinea de drept si
principiile democratiei.
ARTICOLUL 9
Sindicatele,
patronatele si asociatiile profesionale
Sindicatele,
patronatele si asociatiile profesionale se constituie si îsi desfăsoară activitatea
potrivit statutelor lor, în conditiile legii. Ele contribuie la apărarea
drepturilor si la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale
membrilor lor.
ARTICOLUL 10
Relatii
internationale
România întretine si
dezvoltă relatii pasnice cu toate statele si, în acest cadru, relatii de bună
vecinătate, întemeiate pe principiile si pe celelalte norme general admise ale
dreptului international.
ARTICOLUL 11
Dreptul
international si dreptul intern
(1) Statul român
se obligă să îndeplinească întocmai si cu bună-credintă obligatiile ce-i revin
din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele
ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
(3) În cazul în
care un tratat la care România urmează să devină parte cuprinde dispozitii
contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai după revizuirea
Constitutiei.
ARTICOLUL 12
Simboluri
nationale
(1) Drapelul
României este tricolor; culorile sunt asezate vertical, în ordinea următoare
începând de la lance: albastru, galben, rosu.
(2) Ziua natională
a României este 1 Decembrie.
(3) Imnul national
al României este “Desteaptă-te române”.
(4) Stema tării si
sigiliul statului sunt stabilite prin legi organice.
ARTICOLUL 13
Limba
oficială
În România, limba
oficială este limba română.
ARTICOLUL 14
Capitala României este
municipiul Bucuresti.
TITLUL II
Drepturile, libertătile si îndatoririle
fundamentale
CAPITOLUL I
ARTICOLUL 15
Universalitatea
(1) Cetătenii
beneficiază de drepturile si de libertătile consacrate prin Constitutie si prin
alte legi si au obligatiile prevăzute de acestea.
(2) Legea dispune
numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai
favorabile.
ARTICOLUL 16
Egalitatea
în drepturi
(1) Cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.
(2) Nimeni nu este
mai presus de lege.
(3) Functiile si
demnitătile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în conditiile legii,
de persoanele care au cetătenia română si domiciliul în tară.
Statul român
garantează egalitatea de sanse între femei si bărbati pentru ocuparea acestor
functii si demnităti.
(4) În conditiile
aderării României la Uniunea Europeană, cetătenii Uniunii care îndeplinesc
cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi alesi în autoritătile
administratiei publice locale.
ARTICOLUL 17
Cetătenii
români în străinătate
Cetătenii români se
bucură în străinătate de protectia statului român si trebuie să-si
îndeplinească obligatiile, cu exceptia acelora ce nu sunt compatibile cu
absenta lor din tară.
ARTICOLUL 18
Cetătenii
străini si apatrizii
(1) Cetătenii
străini si apatrizii care locuiesc în România se bucură de protectia generală a
persoanelor si a averilor, garantată de Constitutie si de alte legi.
(2) Dreptul de
azil se acordă si se retrage în conditiile legii, cu respectarea tratatelor si
a conventiilor internationale la care România este parte.
ARTICOLUL 19
Extrădarea
si expulzarea
(1) Cetăteanul
român nu poate fi extrădat sau expulzat din România.
(2) Prin derogare
de la prevederile alineatului (1), cetătenii români pot fi extrădati în baza
conventiilor internationale la care România este parte, în conditiile legii si
pe bază de reciprocitate.
(3) Cetătenii
străini si apatrizii pot fi extrădati numai în baza unei conventii
internationale sau în conditii de reciprocitate.
(4) Expulzarea sau
extrădarea se hotărăste de justitie.
ARTICOLUL 20
Tratatele
internationale privind drepturile omului
(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există
neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care România este parte, si legile interne, au prioritate
reglementările internationale, cu exceptia cazului în care Constitutia sau
legile interne contin dispozitii mai favorabile.
ARTICOLUL 21
Accesul liber
la justitie
(1) Orice persoană
se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu
poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.
(4) Jurisdictiile
speciale administrative sunt facultative si gratuite.
CAPITOLUL II
Drepturile
si libertătile fundamentale
ARTICOLUL 22
Dreptul la
viată si la integritate fizică si psihică
(1) Dreptul la viată,
precum si dreptul la integritate fizică si psihică ale persoanei sunt
garantate.
(2) Nimeni nu
poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsă sau de tratament inuman
ori degradant.
(3) Pedeapsa cu
moartea este interzisă.
ARTICOLUL 23
Libertatea
individuală
(1) Libertatea
individuală si siguranta persoanei sunt inviolabile.
(2)
Perchezitionarea, retinerea sau arestarea unei persoane sunt permise numai în
cazurile si cu procedura prevăzute de lege.
(3) Retinerea nu
poate depăsi 24 de ore.
(4) Arestarea
preventivă se dispune de judecător si numai în cursul procesului penal.
(5) În cursul urmăririi penale arestarea preventivă se poate dispune pentru cel mult 30 de zile si se poate prelungi cu câte cel mult 30 de zile, fără ca durata totală să depăsească un termen rezonabil, si nu mai mult de 180 de zile.
(6) În faza de
judecată instanta este obligată, în conditiile legii, să verifice periodic, si
nu mai târziu de 60 de zile, legalitatea si temeinicia arestării preventive si
să dispună, de îndată, punerea în libertate a inculpatului, dacă temeiurile
care au determinat arestarea preventivă au încetat sau dacă instanta constată
că nu există temeiuri noi care să justifice mentinerea privării de libertate.
(7) Încheierile
instantei privind măsura arestării preventive sunt supuse căilor de atac
prevăzute de lege.
(8) Celui retinut
sau arestat i se aduc de îndată la cunostintă, în limba pe care o întelege,
motivele retinerii sau ale arestării, iar învinuirea, în cel mai scurt termen;
învinuirea se aduce la cunostintă numai în prezenta unui avocat, ales sau numit
din oficiu.
(9) Punerea în
libertate a celui retinut sau arestat este obligatorie, dacă motivele acestor
măsuri au dispărut, precum si în alte situatii prevăzute de lege.
(10) Persoana
arestată preventiv are dreptul să ceară punerea sa în libertate provizorie, sub
control judiciar sau pe cautiune.
(11) Până la
rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare, persoana este
considerată nevinovată.
(12) Nici o
pedeapsă nu poate fi stabilită sau aplicată decât în conditiile si în temeiul
legii.
(13) Sanctiunea
privativă de libertate nu poate fi decât de natură penală.
ARTICOLUL 24
Dreptul la
apărare
(1) Dreptul la
apărare este garantat.
(2) În tot cursul
procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din
oficiu.
ARTICOLUL 25
Libera
circulatie
(1) Dreptul la
liberă circulatie, în tară si în străinătate, este garantat.
Legea stabileste
conditiile exercitării acestui drept.
(2) Fiecărui cetătean
îi este asigurat dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta în orice
localitate din tară, de a emigra, precum si de a reveni în tară.
ARTICOLUL 26
Viata
intimă, familială si privată
(1) Autoritătile
publice respectă si ocrotesc viata intimă, familială si privată.
(2) Persoana
fizică are dreptul să dispună de ea însăsi, dacă nu încalcă drepturile si
libertătile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.
ARTICOLUL 27
Inviolabilitatea
domiciliului
(1) Domiciliul si
resedinta sunt inviolabile. Nimeni nu poate pătrunde sau rămâne în domiciliul
ori în resedinta unei persoane fără învoirea acesteia.
(2) De la
prevederile alineatului (1) se poate deroga prin lege pentru următoarele
situatii:
a) executarea unui
mandat de arestare sau a unei hotărâri judecătoresti;
b) înlăturarea unei
primejdii privind viata, integritatea fizică sau bunurile unei persoane;
c) apărarea
securitătii nationale sau a ordinii publice;
d) prevenirea
răspândirii unei epidemii.
(3) Perchezitia se
dispune de judecător si se efectuează în conditiile si în formele prevăzute de
lege.
(4) Perchezitiile
în timpul noptii sunt interzise, în afară de cazul infractiunilor flagrante.
ARTICOLUL 28
Secretul
corespondentei
Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri postale, al convorbirilor telefonice si al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.
ARTICOLUL 29
Libertatea
constiintei
(1) Libertatea
gândirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase nu pot fi
îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori
să adere la o credintă religioasă, contrare convingerilor sale.
(2) Libertatea
constiintei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de tolerantă
si de respect reciproc.
(3) Cultele
religioase sunt libere si se organizează potrivit statutelor proprii, în
conditiile legii.
(4) În relatiile
dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau actiuni de
învrăjbire religioasă.
(5) Cultele
religioase sunt autonome fată de stat si se bucură de sprijinul acestuia,
inclusiv prin înlesnirea asistentei religioase în armată, în spitale, în
penitenciare, în azile si în orfelinate.
(6) Părintii sau
tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia
copiilor minori a căror răspundere le revine.
ARTICOLUL 30
Libertatea
de exprimare
(1) Libertatea de
exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credintelor si libertatea creatiilor
de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin
alte mijloace de comunicare în public, sunt inviolabile.
(2) Cenzura de
orice fel este interzisă.
(3) Libertatea
presei implică si libertatea de a înfiinta publicatii.
(4) Nici o
publicatie nu poate fi suprimată.
(5) Legea poate
impune mijloacelor de comunicare în masă obligatia de a face publică sursa
finantării.
(6) Libertatea de
exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulară a
persoanei si nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise
de lege defăimarea tării si a natiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură
natională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la
separatism teritorial sau la violentă publică, precum si manifestările obscene,
contrare bunelor moravuri.
(8) Răspunderea
civilă pentru informatia sau pentru creatia adusă la cunostintă publică revine
editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului manifestării
artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului de radio sau
de televiziune, în conditiile legii. Delictele de presă se stabilesc prin lege.
ARTICOLUL 31
Dreptul la
informatie
(1) Dreptul
persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi
îngrădit.
(2) Autoritătile
publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate să asigure
informarea corectă a cetătenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal.
(3) Dreptul la
informatie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protectie a tinerilor sau
securitatea natională.
(4) Mijloacele de
informare în masă, publice si private, sunt obligate să asigure informarea
corectă a opiniei publice.
(5) Serviciile
publice de radio si de televiziune sunt autonome. Ele trebuie să garanteze
grupurilor sociale si politice importante exercitarea dreptului la antenă.
Organizarea acestor servicii si controlul parlamentar asupra activit ătii lor
se reglementează prin lege organică.
ARTICOLUL 32
Dreptul la
învătătură
(1) Dreptul la
învătătură este asigurat prin învătământul general obligatoriu, prin
învătământul liceal si prin cel profesional, prin învătământul superior, precum
si prin alte forme de instructie si de perfectionare.
(2) Învătământul
de toate gradele se desfăsoară în limba română. În conditiile legii,
învătământul se poate desfăsura si într-o limbă de circulatie internatională.
(3) Dreptul
persoanelor apartinând minoritătilor nationale de a învăta limba lor maternă si
dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate; modalitătile
de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
(4) Învătământul
de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii
copiilor si tinerilor proveniti din familii defavorizate si celor
institutionalizati, în conditiile legii.
(5) Învătământul
de toate gradele se desfăsoară în unităti de stat, particulare si confesionale,
în conditiile legii.
(6) Autonomia
universitară este garantată.
(7) Statul asigură
libertatea învătământului religios, potrivit cerintelor specifice fiecărui
cult. În scolile de stat, învătământul religios este organizat si garantat prin
lege.
ARTICOLUL 33
Accesul la
cultură
(1) Accesul la cultură
este garantat, în conditiile legii.
(2) Libertatea
persoanei de a-si dezvolta spiritualitatea si de a accede la valorile culturii
nationale si universale nu poate fi îngrădită.
(3) Statul trebuie
să asigure păstrarea identitătii spirituale, sprijinirea culturii nationale,
stimularea artelor, protejarea si conservarea mostenirii culturale, dezvoltarea
creativitătii contemporane, promovarea valorilor culturale si artistice ale
României în lume.
ARTICOLUL 34
Dreptul la
ocrotirea sănătătii
(1) Dreptul la
ocrotirea sănătătii este garantat.
(2) Statul este
obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei si a sănătătii publice.
(3) Organizarea
asistentei medicale si a sistemului de asigurări sociale pentru boală,
accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitării profesiilor
medicale si a activitătilor paramedicale, precum si alte măsuri de protectie a
sănătătii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii.
ARTICOLUL 35
(1) Statul
recunoaste dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător sănătos si
echilibrat ecologic.
(2) Statul asigură
cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele
fizice si juridice au îndatorirea de a proteja si a ameliora mediul
înconjurător.
ARTICOLUL 36
Dreptul de
vot
(1) Cetătenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniti până în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de
vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie, si nici persoanele
condamnate, prin hotărâre judecătorească definitivă, la pierderea drepturilor
electorale.
ARTICOLUL 37
Dreptul de
a fi ales
(1) Au dreptul de a fi
alesi cetătenii cu drept de vot care îndeplinesc conditiile prevăzute în
articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide
politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).
(2) Candidatii
trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel putin
23 de ani pentru a fi alesi în Camera Deputatilor sau în organele
administratiei publice locale, vârsta de cel putin 33 de ani pentru a fi alesi
în Senat si vârsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi în functia de
Presedinte al României.
ARTICOLUL 38
Dreptul de
a fi ales în Parlamentul European
În conditiile
aderării României la Uniunea Europeană, cetătenii români au dreptul de a alege
si de a fi alesi în Parlamentul European.
ARTICOLUL 39
Libertatea
întrunirilor
Mitingurile,
demonstratiile, procesiunile sau orice alte întruniri sunt libere si se pot
organiza si desfăsura numai în mod pasnic, fără nici un fel de arme.
ARTICOLUL 40
Dreptul de
asociere
(1) Cetătenii se
pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate si în alte
forme de asociere.
(2) Partidele sau
organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militează
împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a
suveranitătii, a integritătii sau a independentei României sunt
neconstitutionale.
(3) Nu pot face
parte din partide politice judecătorii Curtii Constitutionale, avocatii
poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii
de functionari publici stabilite prin lege organică.
(4) Asociatiile cu
caracter secret sunt interzise.
ARTICOLUL 41
Munca si
protectia socială a muncii
(1) Dreptul la
muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei,
precum si a locului de muncă este liberă.
(2) Salariatii au
dreptul la măsuri de protectie socială. Acestea privesc securitatea si
sănătatea salariatilor, regimul de muncă al femeilor si al tinerilor,
instituirea unui salariu minim brut pe tară, repausul săptămânal, concediul de
odihnă plătit, prestarea muncii în conditii deosebite sau speciale, formarea
profesională, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.
(3) Durata normală
a zilei de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore.
(4) La muncă
egală, femeile au salariu egal cu bărbatii.
(5) Dreptul la
negocieri colective în materie de muncă si caracterul obligatoriu al
conventiilor colective sunt garantate.
ARTICOLUL 42
Interzicerea
muncii fortate
(1) Munca fortată
este interzisă.
(2) Nu constituie
muncă fortată:
a) activitătile pentru
îndeplinirea îndatoririlor militare, precum si cele desfăsurate, potrivit
legii, în locul acestora, din motive religioase sau de constiintă;
b) munca unei
persoane condamnate, prestată în conditii normale, în perioada de detentie sau
de libertate conditionată;
c) prestatiile
impuse în situatia creată de calamităti ori de alt pericol, precum si cele care
fac parte din obligatiile civile normale stabilite de lege.
ARTICOLUL 43
Dreptul la
grevă
(1) Salariatii au dreptul la grevă pentru apărarea intereselor profesionale, economice si sociale.
(2) Legea
stabileste conditiile si limitele exercitării acestui drept, precum si
garantiile necesare asigurării serviciilor esentiale pentru societate.
ARTICOLUL 44
Dreptul de
proprietate privată
(1) Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea
privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.
Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată
asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României la
Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este parte,
pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică, precum si
prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Sunt interzise
nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate publică a
unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase, politice sau de
altă natură discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrări
de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.
(6) Despăgubirile
prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul
sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7) Dreptul de
proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care,
potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.
(9) Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.
ARTICOLUL 45
Libertatea
economică
Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera initiativă si exercitarea acestora în conditiile legii sunt garantate.
ARTICOLUL 46
Dreptul la
mostenire
Dreptul la mostenire
este garantat.
ARTICOLUL 47
Nivelul de
trai
(1) Statul este
obligat să ia măsuri de dezvoltare economică si de protectie socială, de natură
să asigure cetătenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetătenii au
dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistentă medicală în
unitătile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurări
sociale publice sau private, prevăzute de lege. Cetătenii au dreptul si la
măsuri de asistentă socială, potrivit legii.
ARTICOLUL 48
Familia
(1) Familia se
întemeiază pe căsătoria liber consimtită între soti, pe egalitatea acestora si
pe dreptul si îndatorirea părintilor de a asigura cresterea, educatia si
instruirea copiilor.
(2) Conditiile de
încheiere, de desfacere si de nulitate a căsătoriei se stabilesc prin lege.
Căsătoria religioasă poate fi celebrată numai după căsătoria civilă.
(3) Copiii din
afara căsătoriei sunt egali în fata legii cu cei din căsătorie.
ARTICOLUL 49
Protectia
copiilor si a tinerilor
(1) Copiii si
tinerii se bucură de un regim special de protectie si de asistentă în
realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acordă
alocatii pentru copii si ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu
handicap. Alte forme de protectie socială a copiilor si a tinerilor se
stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea
minorilor, folosirea lor în activităti care le-ar dăuna sănătătii, moralitătii
sau care le-ar pune în primejdie viata ori dezvoltarea normală sunt interzise.
(4) Minorii sub
vârsta de 15 ani nu pot fi angajati ca salariati.
(5) Autoritătile
publice au obligatia să contribuie la asigurarea conditiilor pentru
participarea liberă a tinerilor la viata politică, socială, economică, cultural
ă si sportivă a tării.
ARTICOLUL 50
Protectia
persoanelor cu handicap
Persoanele cu handicap se bucură de protectie specială. Statul asigură realizarea unei politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de tratament ale handicapului, în vederea participării efective a persoanelor cu handicap în viata comunitătii, respectând drepturile si îndatoririle ce revin părintilor si tutorilor.
ARTICOLUL 51
Dreptul de
petitionare
(1) Cetătenii au
dreptul să se adreseze autoritătilor publice prin petitii formulate numai în
numele semnatarilor.
(2) Organizatiile
legal constituite au dreptul să adreseze petitii exclusiv în numele
colectivelor pe care le reprezintă.
(3) Exercitarea
dreptului de petitionare este scutită de taxă.
(4) Autoritătile
publice au obligatia să răspundă la petitii în termenele si în conditiile
stabilite potrivit legii.
ARTICOLUL 52
Dreptul
persoanei vătămate de o autoritate publică
(1) Persoana
vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate
publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal
a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea dreptului pretins sau
a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si
limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin lege organică.
(3) Statul
răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea statului este stabilită în conditiile legii si nu înlătură
răspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credintă sau
gravă neglijentă.
ARTICOLUL 53
Restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti
(1) Exercitiul
unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai
dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii nationale, a ordinii, a
sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor;
desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti
naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea
poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura
trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o, să fie aplicată
în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere existentei dreptului sau a
libertătii.
CAPITOLUL III
Îndatoririle
fundamentale
ARTICOLUL 54
Fidelitatea
fată de tară
(1) Fidelitatea fată
de tară este sacră.
(2) Cetătenii cărora
le sunt încredintate functii publice, precum si militarii, răspund de
îndeplinirea cu credintă a obligatiilor ce le revin si, în acest scop, vor
depune jurământul cerut de lege.
ARTICOLUL 55
Apărarea
tării
(1) Cetătenii au
dreptul si obligatia să apere România.
(2) Conditiile
privind îndeplinirea îndatoririlor militare se stabilesc prin lege organică.
(3) Cetătenii pot
fi încorporati de la vârsta de 20 de ani si până la vârsta de 35 de ani, cu
exceptia voluntarilor, în conditiile legii organice.
ARTICOLUL 56
Contributii
financiare
(1) Cetătenii au
obligatia să contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal
de impuneri trebuie să asigure asezarea justă a sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte
prestatii sunt interzise, în afara celor stabilite prin lege, în situatii
exceptionale.
ARTICOLUL 57
Exercitarea
drepturilor si a libertătilor
Cetătenii români, cetătenii străini si apatrizii trebuie să-si exercite drepturile si libertătile constitutionale cu bună-credintă, fără să încalce drepturile si libertătile celorlalti.
CAPITOLUL IV
Avocatul
Poporului
ARTICOLUL 58
(1) Avocatul
Poporului este numit pe o durată de 5 ani pentru apărarea drepturilor si
libertătilor persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului sunt
specializati pe domenii de activitate.
(2) Avocatul
Poporului si adjunctii săi nu pot îndeplini nici o altă functie publică sau
privată, cu exceptia functiilor didactice din învătământul superior.
(3) Organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului se stabilesc prin lege organică.
ARTICOLUL 59
Exercitarea
atributiilor
(1) Avocatul
Poporului îsi exercită atributiile din oficiu sau la cererea persoanelor lezate
în drepturile si în libertătile lor, în limitele stabilite de lege.
(2) Autoritătile
publice sunt obligate să asigure Avocatului Poporului sprijinul necesar în
exercitarea atributiilor sale.
ARTICOLUL 60
Raportul
în fata Parlamentului
Avocatul Poporului
prezintă celor două Camere ale Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea
acestora. Rapoartele pot contine recomand ări privind legislatia sau măsuri de
altă natură, pentru ocrotirea drepturilor si a libertătilor cetătenilor.
TITLUL III
Autoritătile publice
CAPITOLUL I
SECTIUNEA 1
Organizare
si functionare
ARTICOLUL 61
Rolul si
structura
(1) Parlamentul
este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica autoritate
legiuitoare a tării.
(2) Parlamentul
este alcătuit din Camera Deputatilor si Senat.
ARTICOLUL 62
Alegerea
Camerelor
(1) Camera Deputatilor
si Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret si liber
exprimat, potrivit legii electorale.
(2) Organizatiile
cetătenilor apartinând minoritătilor nationale, care nu întrunesc în alegeri
numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament, au dreptul la câte un
loc de deputat, în conditiile legii electorale. Cetătenii unei minorităti
nationale pot fi reprezentati numai de o singură organizatie.
(3) Numărul
deputatilor si al senatorilor se stabileste prin legea electorală, în raport cu
populatia tării.
ARTICOLUL 63
Durata
mandatului
(1) Camera
Deputatilor si Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se
prelungeste de drept în stare de mobilizare, de război, de asediu sau de
urgentă, până la încetarea acestora.
(2) Alegerile
pentru Camera Deputatilor si pentru Senat se desfăsoară în cel mult 3 luni de
la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
(3) Parlamentul
nou ales se întruneste, la convocarea Presedintelui României, în cel mult 20 de
zile de la alegeri.
(4) Mandatul
Camerelor se prelungeste până la întrunirea legală a noului Parlament. În
această perioadă nu poate fi revizuită Constitutia si nu pot fi adoptate,
modificate sau abrogate legi organice.
(5) Proiectele de
legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului
precedent îsi continuă procedura în noul Parlament.
ARTICOLUL 64
Organizarea
internă
(1) Organizarea si
functionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament propriu. Resursele
financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate de acestea.
(2) Fiecare Cameră
îsi alege un birou permanent. Presedintele Camerei Deputatilor si presedintele
Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor. Ceilalti membri ai birourilor
permanente sunt alesi la începutul fiecărei sesiuni. Membrii birourilor
permanente pot fi revocati înainte de expirarea mandatului.
(3) Deputatii si
senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului
fiecărei Camere.
(4) Fiecare Cameră
îsi constituie comisii permanente si poate institui comisii de anchetă sau alte
comisii speciale. Camerele îsi pot constitui comisii comune.
(5) Birourile
permanente si comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit configuratiei
politice a fiecărei Camere.
ARTICOLUL 65
Sedintele
Camerelor
(1) Camera
Deputatilor si Senatul lucrează în sedinte separate.
(2) Camerele îsi
desfăsoară lucrările si în sedinte comune, potrivit unui regulament adoptat cu
votul majoritătii deputatilor si senatorilor, pentru:
a) primirea
mesajului Presedintelui României;
b) aprobarea
bugetului de stat si a bugetului asigurărilor sociale de stat;
c) declararea
mobilizării totale sau partiale;
d) declararea
stării de război;
e) suspendarea sau
încetarea ostilitătilor militare;
f) aprobarea
strategiei nationale de apărare a tării;
g) examinarea
rapoartelor Consiliului Suprem de Apărare a Tării;
h) numirea, la
propunerea Presedintelui României, a directorilor serviciilor de informatii si
exercitarea controlului asupra activitătii acestor servicii;
i) numirea
Avocatului Poporului;
j) stabilirea
statutului deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei si a
celorlalte drepturi ale acestora;
k) îndeplinirea
altor atributii care, potrivit Constitutiei sau regulamentului, se exercită în
sedintă comună.
ARTICOLUL 66
Sesiuni
(1) Camera Deputatilor si Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune începe în luna februarie si nu poate depăsi sfârsitul lunii iunie. A doua sesiune începe în luna septembrie si nu poate depăsi sfârsitul lunii decembrie.
(2) Camera
Deputatilor si Senatul se întrunesc si în sesiuni extraordinare, la cererea
Presedintelui României, a biroului permanent al fiecărei Camere ori a cel putin
o treime din numărul deputatilor sau al senatorilor.
(3) Convocarea
Camerelor se face de presedintii acestora.
ARTICOLUL 67
Actele
juridice si cvorumul legal
Camera Deputatilor
si Senatul adoptă legi, hotărâri si motiuni, în prezenta majoritătii membrilor.
ARTICOLUL 68
(1) Sedintele
celor două Camere sunt publice.
(2) Camerele pot
hotărî ca anumite sedinte să fie secrete.
SECTIUNEA a
2-a
Statutul
deputatilor si al senatorilor
ARTICOLUL 69
Mandatul
reprezentativ
(1) În exercitarea
mandatului, deputatii si senatorii sunt în serviciul poporului.
(2) Orice mandat
imperativ este nul.
ARTICOLUL 70
Mandatul
deputatilor si al senatorilor
(1) Deputatii si
senatorii intră în exercitiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei
din care fac parte, sub conditia validării alegerii si a depunerii
jurământului. Jurământul se stabileste prin lege organică.
(2) Calitatea de
deputat sau de senator încetează la data întrunirii legale a Camerelor nou
alese sau în caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de
incompatibilitate ori de deces.
ARTICOLUL 71
(1) Nimeni nu
poate fi, în acelasi timp, deputat si senator.
(2) Calitatea de
deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei functii
publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului.
(3) Alte
incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.
ARTICOLUL 72
Imunitatea
parlamentară
(1) Deputatii si
senatorii nu pot fi trasi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
(2) Deputatii si
senatorii pot fi urmăriti si trimisi în judecată penală pentru fapte care nu au
legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului, dar nu pot fi perchezitionati, retinuti sau arestati fără
încuviintarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea si
trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecată apartine Înaltei
Curti de Casatie si Justitie.
(3) În caz de
infractiune flagrantă, deputatii sau senatorii pot fi retinuti si supusi
perchezitiei. Ministrul justitiei îl va informa neîntârziat pe presedintele
Camerei asupra retinerii si a perchezitiei. În cazul în care Camera sesizată
constată că nu există temei pentru retinere, va dispune imediat revocarea
acestei măsuri.
SECTIUNEA a
3-a
ARTICOLUL 73
Categorii
de legi
(1) Parlamentul
adoptă legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
(2) Legile
constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
(3) Prin lege
organică se reglementează:
a) sistemul
electoral; organizarea si functionarea Autoritătii Electorale Permanente;
b) organizarea,
functionarea si finantarea partidelor politice;
c) statutul
deputatilor si al senatorilor, stabilirea indemnizatiei si a celorlalte
drepturi ale acestora;
d) organizarea si
desfăsurarea referendumului;
e) organizarea
Guvernului si a Consiliului Suprem de Apărare a Tării;
f) regimul stării
de mobilizare partială sau totală a fortelor armate si al stării de război;
g) regimul stării
de asediu si al stării de urgentă;
h) infractiunile,
pedepsele si regimul executării acestora;
i) acordarea
amnistiei sau a gratierii colective;
j) statutul
functionarilor publici;
k) contenciosul
administrativ;
l) organizarea si
functionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instantelor
judecătoresti, a Ministerului Public si a Curtii de Conturi;
m) regimul juridic
general al proprietătii si al mostenirii;
n) organizarea
generală a învătământului;
o) organizarea
administratiei publice locale, a teritoriului, precum si regimul general
privind autonomia locală;
p) regimul general
privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele si protectia socială;
r) statutul
minoritătilor nationale din România;
s) regimul general
al cultelor;
t) celelalte
domenii pentru care în Constitutie se prevede adoptarea de legi organice.
ARTICOLUL 74
Initiativa
legislativă
(1) Initiativa
legislativă apartine, după caz, Guvernului, deputatilor, senatorilor sau unui
număr de cel putin 100.000 de cetăteni cu drept de vot. Cetătenii care îsi
manifestă dreptul la initiativă legislativă trebuie să provină din cel putin un
sfert din judetele tării, iar în fiecare din aceste judete, respectiv în
municipiul Bucuresti, trebuie să fie înregistrate cel putin 5.000 de semnături
în sprijinul acestei initiative.
(2) Nu pot face
obiectul initiativei legislative a cetătenilor problemele fiscale, cele cu
caracter international, amnistia si gratierea.
(3) Guvernul îsi
exercită initiativa legislativă prin transmiterea proiectului de lege către
Camera competentă să îl adopte, ca primă Cameră sesizată.
(4) Deputatii,
senatorii si cetătenii care exercită dreptul la initiativă legislativă pot
prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.
ARTICOLUL 75
Sesizarea
Camerelor
(1) Se supun spre
dezbatere si adoptare Camerei Deputatilor, ca primă Cameră sesizată, proiectele
de legi si propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor
acorduri internationale si a măsurilor legislative ce rezultă din aplicarea
acestor tratate sau acorduri, precum si proiectele legilor organice prevăzute
la articolul 31 alineatul (5), articolul 40 alineatul (3), articolul 55
alineatul (2), articolul 58 alineatul (3), articolul 73 alineatul (3) literele
e), k), l), n), o), articolul 79 alineatul (2), articolul 102 alineatul (3),
articolul 105 alineatul (2), articolul 117 alineatul (3), articolul 118
alineatele (2) si (3), articolul 120 alineatul (2), articolul 126 alineatele
(4) si (5) si articolul 142 alineatul (5). Celelalte proiecte de legi sau
propuneri legislative se supun dezbaterii si adoptării, ca primă Cameră
sesizată, Senatului.
(2) Prima Cameră
sesizată se pronuntă în termen de 45 de zile. Pentru coduri si alte legi de
complexitate deosebită termenul este de 60 de zile. În cazul depăsirii acestor
termene se consideră că proiectele de legi sau propunerile legislative au fost adoptate.
(3) După adoptare
sau respingere de către prima Cameră sesizată, proiectul sau propunerea
legislativă se trimite celeilalte Camere care va decide definitiv.
(4) În cazul în
care prima Cameră sesizată adoptă o prevedere care, potrivit alineatului (1),
intră în competenta sa decizională, prevederea este definitiv adoptată dacă si
cea de-a doua Cameră este de acord. În caz contrar, numai pentru prevederea
respectivă, legea se întoarce la prima Cameră sesizată, care va decide
definitiv în procedură de urgentă.
(5) Dispozitiile
alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplică în mod corespunzător
si în cazul în care Camera decizională adoptă o prevedere pentru care
competenta decizională apartine primei Camere.
ARTICOLUL 76
Adoptarea
legilor si a hotărârilor
(1) Legile
organice si hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul
majoritătii membrilor fiecărei Camere.
(2) Legile
ordinare si hotărârile se adoptă cu votul majoritătii membrilor prezenti din
fiecare Cameră.
(3) La cererea
Guvernului sau din proprie initiativă, Parlamentul poate adopta proiecte de
legi sau propuneri legislative cu procedură de urgentă, stabilită potrivit
regulamentului fiecărei Camere.
ARTICOLUL 77
Promulgarea
legii
(1) Legea se
trimite, spre promulgare, Presedintelui României.
Promulgarea legii
se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de
promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea
legii.
(3) Dacă
Presedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea
constitutionalitătii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la
primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curtii
Constitutionale, prin care i s-a confirmat constitutionalitatea.
ARTICOLUL 78
Intrarea
în vigoare a legii
Legea se publică în Monitorul Oficial al României si intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.
ARTICOLUL 79
Consiliul
Legislativ
(1) Consiliul
Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care
avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării si
coordonării întregii legislatii. El tine evidenta oficială a legislatiei
României.
(2) Înfiintarea,
organizarea si functionarea Consiliului Legislativ se stabilesc prin lege
organică.
CAPITOLUL II
Presedintele
României
ARTICOLUL 80
(1) Presedintele
României reprezintă statul român si este garantul independentei nationale, al
unitătii si al integritătii teritoriale a tării.
(2) Presedintele
României veghează la respectarea Constitutiei si la buna functionare a
autoritătilor publice. În acest scop, Presedintele exercită functia de mediere
între puterile statului, precum si între stat si societate.
ARTICOLUL 81
Alegerea
Presedintelui
(1) Presedintele
României este ales prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat.
(2) Este declarat
ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin, majoritatea de
voturi ale alegătorilor înscrisi în listele electorale.
(3) În cazul în care
nici unul dintre candidati nu a întrunit această majoritate, se organizează al
doilea tur de scrutin, între primii doi candidati stabiliti în ordinea
numărului de voturi obtinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care
a obtinut cel mai mare număr de voturi.
(4) Nici o
persoană nu poate îndeplini functia de Presedinte al României decât pentru cel
mult două mandate. Acestea pot fi si succesive.
ARTICOLUL 82
Validarea
mandatului si depunerea jurământului
(1) Rezultatul
alegerilor pentru functia de Presedinte al României este validat de Curtea
Constitutională.
(2) Candidatul a
cărui alegere a fost validată depune în fata Camerei Deputatilor si a
Senatului, în sedintă comună, următorul jurământ:
“Jur să-mi
dăruiesc toată puterea si priceperea pentru propăsirea spirituală si materială
a poporului român, să respect Constitutia si legile tării, să apăr democratia,
drepturile si libertătile fundamentale ale cetătenilor, suveranitatea,
independenta, unitatea si integritatea teritorială a României. Asa să-mi ajute
Dumnezeu!”.
ARTICOLUL 83
Durata
mandatului
(1) Mandatul
Presedintelui României este de 5 ani si se exercită de la data depunerii
jurământului.
(2) Presedintele
României îsi exercită mandatul până la depunerea jurământului de Presedintele
nou ales.
(3) Mandatul
Presedintelui României poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război
sau de catastrofă.
ARTICOLUL 84
Incompatibilităti
si imunităti
(1) În timpul mandatului, Presedintele României nu poate fi membru al unui partid si nu poate îndeplini nici o altă functie publică sau privată.
(2) Presedintele
României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 72 alineatul (1) se
aplică în mod corespunzător.
ARTICOLUL 85
Numirea
Guvernului
(1) Presedintele
României desemnează un candidat pentru functia de prim-ministru si numeste
Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
(2)
În caz de remaniere guvernamentală sau de vacantă a postului, Presedintele
revocă si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai
Guvernului.
(3) Dacă prin
propunerea de remaniere se schimbă structura sau compozitia politică a
Guvernului, Presedintele României va putea exercita atributia prevăzută la
alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea
primului-ministru.
ARTICOLUL 86
Presedintele
României poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente si de
importantă deosebită.
ARTICOLUL 87
Participarea
la sedintele Guvernului
(1) Presedintele României
poate lua parte la sedintele Guvernului în care se dezbat probleme de interes
national privind politica externă, apărarea tării, asigurarea ordinii publice
si, la cererea primului-ministru, în alte situatii.
(2) Presedintele
României prezidează sedintele Guvernului la care participă.
ARTICOLUL 88
Mesaje
Presedintele
României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme
politice ale natiunii.
ARTICOLUL 89
Dizolvarea
Parlamentului
(1) După
consultarea presedintilor celor două Camere si a liderilor grupurilor
parlamentare, Presedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta
nu a acordat votul de încredere pentru formarea
Guvernului în
termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai după respingerea a cel
putin două solicitări de învestitură.
(2) În cursul unui
an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
(3) Parlamentul nu
poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Presedintelui României si
nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgentă.
ARTICOLUL 90
Presedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national.
ARTICOLUL 91
Atributii
în domeniul politicii externe
(1) Presedintele
încheie tratate internationale în numele României, negociate de Guvern, si le
supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil.
Celelalte tratate
si acorduri internationale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii
stabilite prin lege.
(2) Presedintele,
la propunerea Guvernului, acreditează si recheamă reprezentantii diplomatici ai
României si aprobă înfiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor
diplomatice.
(3) Reprezentantii
diplomatici ai altor state sunt acreditati pe lângă Presedintele României.
ARTICOLUL 92
Atributii
în domeniul apărării
(1) Presedintele
României este comandantul fortelor armate si îndeplineste functia de presedinte
al Consiliului Suprem de Apărare a Tării.
(2) El poate
declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea partială sau
totală a fortelor armate. Numai în cazuri exceptionale, hotărârea Presedintelui
se supune ulterior aprobării Parlamentului, în cel mult 5 zile de la adoptare.
(3) În caz de
agresiune armată îndreptată împotriva tării, Presedintele României ia măsuri
pentru respingerea agresiunii si le aduce neîntârziat la cunostintă
Parlamentului, printr-un mesaj. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se
convoacă de drept în 24 de ore de la declansarea agresiunii.
(4) În caz de
mobilizare sau de război Parlamentul îsi continuă activitatea pe toată durata
acestor stări, iar dacă nu se află în sesiune, se convoacă de drept în 24 de
ore de la declararea lor.
ARTICOLUL 93
Măsuri
exceptionale
(1) Presedintele
României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgentă în
întreaga tară ori în unele unităti administrativ-teritoriale si solicită
Parlamentului încuviintarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea
acesteia.
(2) Dacă
Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de
ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgentă si functionează
pe toată durata acestora.
ARTICOLUL 94
Alte
atributii
Presedintele
României îndeplineste si următoarele atributii:
a) conferă
decoratii si titluri de onoare;
b) acordă gradele
de maresal, de general si de amiral;
c) numeste în
functii publice, în conditiile prevăzute de lege;
d) acordă
gratierea individuală.
ARTICOLUL 95
Suspendarea
din functie
(1) În cazul săvârsirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constitutiei, Presedintele României poate fi suspendat din functie de Camera Deputatilor si de Senat, în sedintă comună, cu votul majoritătii deputatilor si senatorilor, după consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se impută.
(2) Propunerea de
suspendare din functie poate fi initiată de cel putin o treime din numărul
deputatilor si senatorilor si se aduce, neîntârziat, la cunostintă
Presedintelui.
(3) Dacă
propunerea de suspendare din functie este aprobată, în cel mult 30 de zile se
organizează un referendum pentru demiterea Presedintelui.
ARTICOLUL 96
Punerea
sub acuzare
(1) Camera
Deputatilor si Senatul, în sedintă comună, cu votul a cel putin două treimi din
numărul deputatilor si senatorilor, pot hotărî punerea sub acuzare a
Presedintelui României pentru înaltă trădare.
(2) Propunerea de
punere sub acuzare poate fi initiată de majoritatea deputatilor si senatorilor si
se aduce, neîntârziat, la cunostintă Presedintelui României pentru a putea da
explicatii cu privire la faptele ce i se impută.
(3) De la data
punerii sub acuzare si până la data demiterii Presedintele este suspendat de
drept.
(4) Competenta de
judecată apartine Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
Presedintele este
demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
ARTICOLUL 97
Vacanta
functiei
(1) Vacanta
functiei de Presedinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din
functie, de imposibilitate definitivă a exercitării atributiilor sau de deces.
(2) În termen de 3 luni de la data la care a intervenit vacanta functiei de Presedinte al României, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Presedinte.
ARTICOLUL 98
(1) Dacă functia
de Presedinte devine vacantă ori dacă Presedintele este suspendat din functie
sau dacă se află în imposibilitate temporară de a-si exercita atributiile,
interimatul se asigură, în ordine, de presedintele Senatului sau de presedintele
Camerei Deputatilor.
(2) Atributiile
prevăzute la articolele 88-90 nu pot fi exercitate pe durata interimatului
functiei prezidentiale.
ARTICOLUL 99
Răspunderea
presedintelui interimar
Dacă persoana care
asigură interimatul functiei de Presedinte al României săvârseste fapte grave,
prin care se încalcă prevederile Constitutiei, se aplică articolul 95 si
articolul 98.
ARTICOLUL 100
Actele
Presedintelui
(1) În exercitarea
atributiilor sale, Presedintele României emite decrete care se publică în
Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenta decretului.
(2) Decretele
emise de Presedintele României în exercitarea atributiilor sale prevăzute în
articolul 91 alineatele (1) si (2), articolul 92 alineatele (2) si (3),
articolul 93 alineatul (1) si articolul 94 literele a), b) si d) se
contrasemnează de primul-ministru.
ARTICOLUL 101
Indemnizatia
si celelalte drepturi
Indemnizatia si celelalte drepturi ale Presedintelui României se stabilesc prin lege.
CAPITOLUL III
ARTICOLUL 102
Rolul si
structura
(1) Guvernul,
potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea
politicii interne si externe a tării si exercită conducerea generală a
administratiei publice.
(2) În
îndeplinirea atributiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele sociale
interesate.
(3) Guvernul este
alcătuit din prim-ministru, ministri si alti membri stabiliti prin lege
organică.
ARTICOLUL 103
Învestitura
(1) Presedintele
României desemnează un candidat pentru functia de prim-ministru, în urma
consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu
există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.
(2) Candidatul
pentru functia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare,
votul de încredere al Parlamentului asupra programului si a întregii liste a
Guvernului.
(3) Programul si
lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, în sedintă
comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majoritătii deputatilor
si senatorilor.
ARTICOLUL 104
Jurământul
de credintă
(1)
Primul-ministru, ministrii si ceilalti membri ai Guvernului vor depune
individual, în fata Presedintelui României, jurământul de la articolul 82.
(2) Guvernul în
întregul său si fiecare membru în parte îsi exercită mandatul, începând de la
data depunerii jurământului.
ARTICOLUL 105
Incompatibilităti
(1) Functia de
membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei functii publice de
autoritate, cu exceptia celei de deputat sau de senator.
De asemenea, ea
este incompatibilă cu exercitarea unei functii de reprezentare profesională
salarizate în cadrul organizatiilor cu scop comercial.
(2) Alte
incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.
ARTICOLUL 106
Functia de membru
al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii
drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum si
în alte cazuri prevăzute de lege.
ARTICOLUL 107
Primul-ministru
(1) Primul-ministru
conduce Guvernul si coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând
atributiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputatilor sau
Senatului rapoarte si declaratii cu privire la politica Guvernului, care se
dezbat cu prioritate.
(2) Presedintele
României nu îl poate revoca pe primul-ministru.
(3) Dacă
primul-ministru se află în una dintre situatiile prevăzute la articolul 106, cu
exceptia revocării, sau este în imposibilitate de a-si exercita atributiile,
Presedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru
interimar, pentru a îndeplini atributiile primului-ministru, până la formarea
noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilitătii exercitării
atributiilor, încetează dacă primul-ministru îsi reia activitatea în Guvern.
(4) Prevederile
alineatului (3) se aplică în mod corespunzător si celorlalti membri ai
Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45
de zile.
ARTICOLUL 108
Actele
Guvernului
(1) Guvernul
adoptă hotărâri si ordonante.
(2) Hotărârile se
emit pentru organizarea executării legilor.
(3) Ordonantele se
emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele si în conditiile
prevăzute de aceasta.
(4) Hotărârile si
ordonantele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru, se
contrasemnează de ministrii care au obligatia punerii lor în executare si se
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea atrage inexistenta
hotărârii sau a ordonantei. Hotărârile care au caracter militar se comunică numai
institutiilor interesate.
ARTICOLUL 109
Răspunderea
membrilor Guvernului
(1) Guvernul
răspunde politic numai în fata Parlamentului pentru întreaga sa activitate.
Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalti membri pentru
activitatea Guvernului si pentru actele acestuia.
(2) Numai Camera
Deputatilor, Senatul si Presedintele României au dreptul să ceară urmărirea
penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârsite în exercitiul functiei
lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală,
Presedintele
României poate dispune suspendarea acestora din functie. Trimiterea în judecată
a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din functie. Competenta de
judecată apartine Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Cazurile de
răspundere si pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt reglementate
printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.
ARTICOLUL 110
Încetarea
mandatului
(1) Guvernul îsi
exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare generale.
(2) Guvernul este demis
la data retragerii de către Parlament a încrederii acordate sau dacă
primul-ministru se află în una dintre situatiile prevăzute la articolul 106, cu
exceptia revocării, ori este în imposibilitatea de a-si exercita atributiile
mai mult de 45 de zile.
(3) În situatiile
prevăzute în alineatul (2) sunt aplicabile prevederile articolului 103.
(4) Guvernul al
cărui mandat a încetat potrivit alineatelor (1) si (2) îndeplineste numai
actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului
de membrii noului Guvern.
CAPITOLUL IV
Raporturile
Parlamentului cu Guvernul
ARTICOLUL 111
(1) Guvernul si
celelalte organe ale administratiei publice, în cadrul controlului parlamentar
al activitătii lor, sunt obligate să prezinte informatiile si documentele
cerute de Camera Deputatilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin
intermediul presedintilor acestora. În cazul în care o initiativă legislativă
implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor
sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.
(2) Membrii
Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită prezenta,
participarea lor este obligatorie.
ARTICOLUL 112
Întrebări,
interpelări si motiuni simple
(1) Guvernul si
fiecare dintre membrii săi au obligatia să răspundă la întrebările sau la
interpelările formulate de deputati sau de senatori, în conditiile prevăzute de
regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.
(2) Camera Deputatilor sau Senatul poate adopta o motiune simplă prin care să-si exprime pozitia cu privire la o problemă de politică internă sau externă ori, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări.
ARTICOLUL 113
Motiunea
de cenzură
(1) Camera Deputatilor
si Senatul, în sedintă comună, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin
adoptarea unei motiuni de cenzură, cu votul majorit ătii deputatilor si
senatorilor.
(2) Motiunea de
cenzură poate fi initiată de cel putin o pătrime din numărul total al deputatilor
si senatorilor si se comunică Guvernului la data depunerii.
(3) Motiunea de
cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în sedinta
comună a celor două Camere.
(4) Dacă motiunea
de cenzură a fost respinsă, deputatii si senatorii care au semnat-o nu mai pot
initia, în aceeasi sesiune, o nouă motiune de cenzură, cu exceptia cazului în
care Guvernul îsi angajează răspunderea potrivit articolului 114.
ARTICOLUL 114
Angajarea
răspunderii Guvernului
(1) Guvernul îsi poate angaja răspunderea în fata Camerei Deputatilor si a Senatului, în sedintă comună, asupra unui program, a unei declaratii de politică generală sau a unui proiect de lege.
(2) Guvernul este
demis dacă o motiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea
programului, a declaratiei de politică generală sau a proiectului de lege, a
fost votată în conditiile articolului 113.
(3) Dacă Guvernul
nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat,
modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se
consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declaratiei de politică
generală devine obligatorie pentru Guvern.
(4) În cazul în
care Presedintele României cere reexaminarea legii adoptate potrivit
alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în sedinta comună a celor două
Camere.
ARTICOLUL 115
Delegarea
legislativă
(1) Parlamentul
poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante
în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de
abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul si data până la care se pot
emite ordonante.
(3) Dacă legea de
abilitare o cere, ordonantele se supun aprobării Parlamentului, potrivit
procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare.
Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate
adopta ordonante de urgentă numai în situatii extraordinare a căror
reglementare nu poate fi amânată, având obligatia de a motiva urgenta în
cuprinsul acestora.
(5) Ordonanta de urgentă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgentă la Camera competentă să fie sesizată si după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronuntă asupra ordonantei, aceasta este considerată adoptată si se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgentă. Ordonanta de urgentă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonantele de
urgentă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta
regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertătile si
îndatoririle prevăzute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza
măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.
(7) Ordonantele cu
care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care
vor fi cuprinse si ordonantele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului
(3).
(8) Prin legea de
aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile
necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a
ordonantei.
CAPITOLUL V
Administratia
publică
SECTIUNEA 1
Administratia
publică centrală de specialitate
ARTICOLUL 116
(1) Ministerele se
organizează numai în subordinea Guvernului.
(2) Alte organe de
specialitate se pot organiza în subordinea Guvernului ori a ministerelor sau ca
autorităti administrative autonome.
ARTICOLUL 117
Înfiintarea
(1) Ministerele se
înfiintează, se organizează si functionează potrivit legii.
(2) Guvernul si
ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot înfiinta organe de specialitate,
în subordinea lor, numai dacă legea le recunoaste această competentă.
(3) Autorităti
administrative autonome se pot înfiinta prin lege organică.
ARTICOLUL 118
Fortele
armate
(1) Armata este
subordonată exclusiv vointei poporului pentru garantarea suveranitătii, a
independentei si a unitătii statului, a integritătii teritoriale a tării si a
democratiei constitutionale. În conditiile legii si ale tratatelor
internationale la care România este parte, armata contribuie la apărarea
colectivă în sistemele de aliantă militară si participă la actiuni privind
mentinerea sau restabilirea păcii.
(2) Structura
sistemului national de apărare, pregătirea populatiei, a economiei si a
teritoriului pentru apărare, precum si statutul cadrelor militare, se stabilesc
prin lege organică.
(3) Prevederile
alineatelor (1) si (2) se aplică, în mod corespunzător, si celorlalte
componente ale fortelor armate stabilite potrivit legii.
(4) Organizarea de
activităti militare sau paramilitare în afara unei autorităti statale este
interzisă.
(5) Pe teritoriul
României pot intra, stationa, desfăsura operatiuni sau trece trupe străine
numai în conditiile legii sau ale tratatelor internationale la care România
este parte.
ARTICOLUL 119
Consiliul
Suprem de Apărare a Tării
Consiliul Suprem de Apărare a Tării organizează si coordonează unitar activitătile care privesc apărarea tării si securitatea natională, participarea la mentinerea securitătii internationale si la apărarea colectivă în sistemele de aliantă militară, precum si la actiuni de mentinere sau de restabilire a păcii.
SECTIUNEA a
2-a
Administratia
publică locală
ARTICOLUL 120
Principii
de bază
(1) Administratia
publică din unitătile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile
descentralizării, autonomiei locale si deconcentrării serviciilor publice.
(2) În unitătile
administrativ-teritoriale în care cetătenii apartinând unei minorităti
nationale au o pondere semnificativă se asigură folosirea limbii minoritătii
nationale respective în scris si oral în relatiile cu autoritătile administra
tiei publice locale si cu serviciile publice deconcentrate, în conditiile
prevăzute de legea organică.
ARTICOLUL 121
Autorităti
comunale si orăsenesti
(1) Autoritătile
administratiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune si
în orase, sunt consiliile locale alese si primarii alesi, în conditiile legii.
(2) Consiliile
locale si primarii functionează, în conditiile legii, ca autorităti
administrative autonome si rezolvă treburile publice din comune si din orase.
(3) Autoritătile
prevăzute la alineatul (1) se pot constitui si în subdiviziunile
administrativ-teritoriale ale municipiilor.
ARTICOLUL 122
Consiliul
judetean
(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice pentru coordonarea activitătii consiliilor comunale si orăsenesti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judetean.
(2) Consiliul
judetean este ales si functionează în conditiile legii.
ARTICOLUL 123
Prefectul
(1) Guvernul
numeste un prefect în fiecare judet si în municipiul Bucuresti.
(2) Prefectul este
reprezentantul Guvernului pe plan local si conduce serviciile publice
deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei
publice centrale din unitătile administrativ-teritoriale.
(3) Atributiile
prefectului se stabilesc prin lege organică.
(4) Între
prefecti, pe de o parte, consiliile locale si primari, precum si consiliile
judetene si presedintii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de
subordonare.
(5) Prefectul
poate ataca, în fata instantei de contencios administrativ, un act al
consiliului judetean, al celui local sau al primarului, în cazul în care
consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.
CAPITOLUL VI
Autoritatea
judecătorească
SECTIUNEA 1
Instantele
judecătoresti
ARTICOLUL 124
Înfăptuirea
justitiei
(1) Justitia se
înfăptuieste în numele legii.
(2) Justitia este
unică, impartială si egală pentru toti.
(3) Judecătorii
sunt independenti si se supun numai legii.
ARTICOLUL 125
Statutul
judecătorilor
(1) Judecătorii
numiti de Presedintele României sunt inamovibili, în conditiile legii.
(2) Propunerile de
numire, precum si promovarea, transferarea si sanctionarea judecătorilor sunt
de competenta Consiliului Superior al Magistraturii, în conditiile legii sale
organice.
(3) Functia de
judecător este incompatibilă cu orice altă functie publică sau privată, cu
exceptia functiilor didactice din învătământul superior.
ARTICOLUL 126
Instantele
judecătoresti
(1) Justitia se
realizează prin Înalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante
judecătoresti stabilite de lege.
(2) Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege.
(3) Înalta Curte
de Casatie si Justitie asigură interpretarea si aplicarea unitară a legii de
către celelalte instante judecătoresti, potrivit competentei sale.
(4) Compunerea Înaltei
Curti de Casatie si Justitie si regulile de functionare a acesteia se stabilesc
prin lege organică.
(5) Este interzisă
înfiintarea de instante extraordinare. Prin lege organică pot fi înfiintate
instante specializate în anumite materii, cu posibilitatea participării, după
caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente să solutioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonante sau, după caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.
ARTICOLUL 127
Caracterul
public al dezbaterilor
Sedintele de
judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de lege.
ARTICOLUL 128
Folosirea
limbii materne si a interpretului în justitie
(1) Procedura
judiciară se desfăsoară în limba română.
(2) Cetătenii
români apartinând minoritătilor nationale au dreptul să se exprime în limba
maternă în fata instantelor de judecată, în conditiile legii organice.
(3) Modalitătile
de exercitare a dreptului prevăzut la alineatul (2), inclusiv prin folosirea de
interpreti sau traduceri, se vor stabili astfel încât să nu împiedice buna
administrare a justitiei si să nu implice cheltuieli suplimentare pentru cei
interesati.
(4) Cetătenii străini si apatrizii care nu înteleg sau nu vorbesc limba română au dreptul de a lua cunostintă de toate actele si lucrările dosarului, de a vorbi în instantă si de a pune concluzii, prin interpret; în procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit.
ARTICOLUL 129
Folosirea
căilor de atac
Împotriva
hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în conditiile legii.
ARTICOLUL 130
Politia
instantelor
Instantele
judecătoresti dispun de politia pusă în serviciul lor.
SECTIUNEA a
2-a
Ministerul
Public
ARTICOLUL 131
Rolul
Ministerului Public
(1) În activitatea
judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societătii si
apără ordinea de drept, precum si drepturile si libertătile cetătenilor.
(2) Ministerul
Public îsi exercită atributiile prin procurori constituiti în parchete, în
conditiile legii.
(3) Parchetele
functionează pe lângă instantele de judecată, conduc si supraveghează activitatea
de cercetare penală a politiei judiciare, în conditiile legii.
ARTICOLUL 132
Statutul
procurorilor
(1) Procurorii îsi
desfăsoară activitatea potrivit principiului legalitătii, al impartialitătii si
al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei.
(2) Functia de
procuror este incompatibilă cu orice altă functie publică sau privată, cu
exceptia functiilor didactice din învătământul superior.
Consiliul
Superior al Magistraturii
ARTICOLUL 133
Rolul si
structura
(1) Consiliul
Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei.
(2) Consiliul
Superior al Magistraturii este alcătuit din 19 membri, din care:
a) 14 sunt alesi
în adunările generale ale magistratilor si validati de Senat; acestia fac parte
din două sectii, una pentru judecători si una pentru procurori; prima sectie
este compusă din 9 judecători, iar cea de-a doua din 5 procurori;
b) 2 reprezentanti
ai societătii civile, specialisti în domeniul dreptului, care se bucură de
înaltă reputatie profesională si morală, alesi de Senat; acestia participă
numai la lucrările în plen;
c) ministrul
justitiei, presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit, dintre magistratii prevăzuti la alineatul (2) litera a).
(4) Durata
mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani.
(5) Hotărârile
Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot secret.
(6) Presedintele
României prezidează lucrările Consiliului Superior al Magistraturii la care
participă.
(7) Hotărârile
Consiliului Superior al Magistraturii sunt definitive si irevocabile, cu
exceptia celor prevăzute la articolul 134 alineatul (2).
ARTICOLUL 134
Atributii
(1) Consiliul
Superior al Magistraturii propune Presedintelui României numirea în functie a
judecătorilor si a procurorilor, cu exceptia celor stagiari, în conditiile
legii.
(2) Consiliul
Superior al Magistraturii îndeplineste rolul de instantă de judecată, prin
sectiile sale, în domeniul răspunderii disciplinare a judecătorilor si a
procurorilor, potrivit procedurii stabilite prin legea sa organică. În aceste
situatii, ministrul justitiei, presedintele Înaltei Curti de Casatie si
Justitie si procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casatie si Justitie nu au drept de vot.
(3) Hotărârile
Consiliului Superior al Magistraturii în materie disciplinară pot fi atacate la
Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Consiliul
Superior al Magistraturii îndeplineste si alte atributii stabilite prin legea
sa organică, în realizarea rolului său de garant al independentei justitiei.
TITLUL IV
Economia si finantele publice
ARTICOLUL 135
Economia
(1) Economia
României este economie de piată, bazată pe libera initiativă si concurentă.
(2) Statul trebuie
să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea
intereselor nationale în activitatea economică, financiară si valutară;
c) stimularea
cercetării stiintifice si tehnologice nationale, a artei si protectia dreptului
de autor;
d) exploatarea
resurselor naturale, în concordantă cu interesul national;
e) refacerea si
ocrotirea mediului înconjurător, precum si mentinerea echilibrului ecologic;
f) crearea
conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii;
g) aplicarea
politicilor de dezvoltare regională în concordantă cu obiectivele Uniunii
Europene.
ARTICOLUL 136
Proprietatea
(1) Proprietatea
este publică sau privată.
(2) Proprietatea
publică este garantată si ocrotită prin lege si apartine statului sau
unitătilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogătiile de
interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu potential energetic
valorificabil, de interes national, plajele, marea teritorială, resursele
naturale ale zonei economice si ale platoului continental, precum si alte
bunuri stabilite de legea organică, fac obiectul exclusiv al proprietătii
publice.
(4) Bunurile
proprietate publică sunt inalienabile. În conditiile legii organice, ele pot fi
date în administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi
concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosintă gratuită
institutiilor de utilitate publică.
(5) Proprietatea
privată este inviolabilă, în conditiile legii organice.
ARTICOLUL 137
Sistemul
financiar
(1) Formarea,
administrarea, întrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului,
ale unitătilor administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice sunt
reglementate prin lege.
(2) Moneda
natională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul. În conditiile aderării
la Uniunea Europeană, prin lege organică se poate recunoa ste circulatia si
înlocuirea monedei nationale cu aceea a Uniunii Europene.
ARTICOLUL 138
Bugetul
public national
(1) Bugetul public
national cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat si
bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale judetelor.
(2) Guvernul
elaborează anual proiectul bugetului de stat si pe cel al asigurărilor sociale
de stat, pe care le supune, separat, aprobării Parlamentului.
(3) Dacă legea
bugetului de stat si legea bugetului asigurărilor sociale de stat nu au fost
adoptate cu cel putin 3 zile înainte de expirarea exercitiului bugetar, se
aplică în continuare bugetul de stat si bugetul asigurărilor sociale de stat
ale anului precedent, până la adoptarea noilor bugete.
(4) Bugetele
locale se elaborează, se aprobă si se execută în conditiile legii.
(5) Nici o
cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finantare.
ARTICOLUL 139
Impozite,
taxe si alte contributii
(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele si
taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene, în limitele si în
conditiile legii.
(3) Sumele
reprezentând contributiile la constituirea unor fonduri se folosesc, în
conditiile legii, numai potrivit destinatiei acestora.
ARTICOLUL 140
Curtea de
Conturi
(1) Curtea de
Conturi exercită controlul asupra modului de formare, de administrare si de
întrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. În
conditiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curtii de
Conturi se solutionează de instantele judecătoresti specializate.
(2) Curtea de
Conturi prezintă anual Parlamentului un raport asupra conturilor de gestiune
ale bugetului public national din exercitiul bugetar expirat, cuprinzând si
neregulile constatate.
(3) La cererea
Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controlează modul de
gestionare a resurselor publice si raportează despre cele constatate.
(4) Consilierii de
conturi sunt numiti de Parlament pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi
prelungit sau înnoit. Membrii Curtii de Conturi sunt independenti în
exercitarea mandatului lor si inamovibili pe toată durata acestuia. Ei sunt
supusi incompatibilitătilor prevăzute de lege pentru judecători.
(5) Curtea de
Conturi se înnoieste cu o treime din consilierii de conturi numiti de
Parlament, din 3 în 3 ani, în conditiile prevăzute de legea organic ă a Curtii.
(6) Revocarea
membrilor Curtii de Conturi se face de către Parlament, în cazurile si
conditiile prevăzute de lege.
ARTICOLUL 141
Consiliul Economic si
Social este organ consultativ al Parlamentului si al Guvernului în domeniile de
specialitate stabilite prin legea sa organică de înfiintare, organizare si
functionare.
TITLUL V
Curtea Constitutională
ARTICOLUL 142
Structura
(1) Curtea
Constitutională este garantul suprematiei Constitutiei.
(2) Curtea
Constitutională se compune din nouă judecători, numiti pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
(3) Trei
judecători sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si trei de
Presedintele României.
(4) Judecătorii
Curtii Constitutionale aleg, prin vot secret, presedintele acesteia, pentru o
perioadă de 3 ani.
(5) Curtea
Constitutională se înnoieste cu o treime din judecătorii ei, din 3 în 3 ani, în
conditiile prevăzute de legea organică a Curtii.
ARTICOLUL 143
Conditii
pentru numire
Judecătorii Curtii Constitutionale trebuie să aibă pregătire juridică superioară, înaltă competentă profesională si o vechime de cel putin 18 ani în activitatea juridică sau în învătământul juridic superior.
ARTICOLUL 144
Incompatibilităti
Functia de
judecător al Curtii Constitutionale este incompatibilă cu oricare altă functie
publică sau privată, cu exceptia functiilor didactice din învătământul juridic
superior.
ARTICOLUL 145
Independenta
si inamovibilitatea
Judecătorii Curtii
Constitutionale sunt independenti în exercitarea mandatului lor si inamovibili
pe durata acestuia.
ARTICOLUL 146
Atributii
Curtea
Constitutională are următoarele atributii:
a) se pronuntă
asupra constitutionalitătii legilor, înainte de promulgarea acestora, la
sesizarea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere,
a Guvernului, a Înaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a
unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum
si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronuntă
asupra constitutionalitătii tratatelor sau altor acorduri internationale, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui număr de cel putin
50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) se pronuntă asupra constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotărăste asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate în
fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial;
exceptia de
neconstitutionalitate poate fi ridicată si direct de Avocatul Poporului;
e) solutionează
conflictele juridice de natură constitutională dintre autoritătile publice, la
cererea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere, a
primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
f) veghează la
respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui României si confirmă
rezultatele sufragiului;
g) constată
existenta împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea functiei de
Presedinte al României si comunică cele constatate Parlamentului si Guvernului;
h) dă aviz
consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui
României;
i) veghează la
respectarea procedurii pentru organizarea si desfăsurarea referendumului si
confirmă rezultatele acestuia;
j) verifică
îndeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de către
cetăteni;
k) hotărăste
asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid
politic;
l) îndeplineste si
alte atributii prevăzute de legea organică a Curtii.
ARTICOLUL 147
Deciziile
Curtii Constitutionale
(1) Dispozitiile
din legile si ordonantele în vigoare, precum si cele din regulamente,
constatate ca fiind neconstitutionale, îsi încetează efectele juridice la 45 de
zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale dacă, în acest interval,
Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale
cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate
ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.
(2) În cazurile de
neconstitutionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora,
Parlamentul este obligat să reexamineze dispozitiile respective pentru punerea
lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale.
(3) În cazul în
care constitutionalitatea tratatului sau acordului international a fost
constatată potrivit articolului 146 litera b), acesta nu poate face obiectul
unei exceptii de neconstitutionalitate. Tratatul sau acordul international
constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi ratificat.
(4) Deciziile
Curtii Constitutionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data
publicării, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru
viitor.
TITLUL VI
Integrarea euroatlantică
ARTICOLUL 148
Integrarea
în Uniunea Europeană
(1) Aderarea
României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene, în scopul transferării
unor atributii către institutiile comunitare, precum si al exercitării în comun
cu celelalte state membre a competentelor prevăzute în aceste tratate, se face
prin lege adoptată în sedinta comună a Camerei Deputatilor si Senatului, cu o
majoritate de două treimi din numărul deputatilor si senatorilor.
(2) Ca urmare a
aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si
celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fată
de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor
actului de aderare.
(3) Prevederile alineatelor (1) si (2) se aplică, în mod corespunzător, si pentru aderarea la actele de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene.
(4) Parlamentul,
Presedintele României, Guvernul si autoritatea judecătorească garantează
aducerea la îndeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderării si din
prevederile alineatului (2).
(5) Guvernul
transmite celor două Camere ale Parlamentului proiectele actelor cu caracter
obligatoriu înainte ca acestea să fie supuse aprobării institutiilor Uniunii
Europene.
ARTICOLUL 149
Aderarea
la Tratatul Atlanticului de Nord
Aderarea României
la Tratatul Atlanticului de Nord se face prin lege adoptată în sedinta comună a
Camerei Deputatilor si Senatului, cu o majoritate de două treimi din numărul
deputatilor si senatorilor.
TITLUL VII
Revizuirea Constitutiei
ARTICOLUL 150
(1) Revizuirea
Constitutiei poate fi initiată de Presedintele României la propunerea
Guvernului, de cel putin o pătrime din numărul deputatilor sau al senatorilor,
precum si de cel putin 500.000 de cetăteni cu drept de vot.
(2) Cetătenii care
initiază revizuirea Constitutiei trebuie să provină din cel putin jumătate din
judetele tării, iar în fiecare din aceste judete sau în municipiul Bucuresti
trebuie să fie înregistrate cel putin 20.000 de semnături în sprijinul acestei
initiative.
ARTICOLUL 151
Procedura
de revizuire
(1) Proiectul sau
propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputatilor si de Senat, cu
o majoritate de cel putin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere.
(2) Dacă prin
procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camera Deputatilor si Senatul,
în sedintă comună, hotărăsc cu votul a cel putin trei pătrimi din numărul deputatilor
si senatorilor.
(3) Revizuirea
este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în cel mult 30 de
zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de revizuire.
ARTICOLUL 152
Limitele
revizuirii
(1) Dispozitiile
prezentei Constitutii privind caracterul national, independent, unitar si
indivizibil al statului român, forma republicană de guvernământ, integritatea
teritoriului, independenta justitiei, pluralismul politic si limba oficială nu
pot forma obiectul revizuirii.
(2) De asemenea,
nici o revizuire nu poate fi făcută dacă are ca rezultat suprimarea drepturilor
si a libertătilor fundamentale ale cetătenilor sau a garantiilor acestora.
(3) Constitutia nu
poate fi revizuită pe durata stării de asediu sau a stării de urgentă si nici
în timp de război.
TITLUL VIII
Dispozitii finale si tranzitorii
ARTICOLUL 153
Intrarea
în vigoare
Prezenta
Constitutie intră în vigoare la data aprobării ei prin referendum.
La aceeasi dată,
Constitutia din 21 august 1965 este si rămâne în întregime abrogată.
ARTICOLUL 154
Conflictul
temporal de legi
(1) Legile si
toate celelalte acte normative rămân în vigoare, în măsura în care ele nu
contravin prezentei Constitutii.
(2) Consiliul
Legislativ, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii sale de
organizare, va examina conformitatea legislatiei cu prezenta Constitutie si va
face Parlamentului sau, după caz, Guvernului, propuneri corespunzătoare.
ARTICOLUL 155
Dispozitii
tranzitorii
(1) Proiectele de
legi si propunerile legislative în curs de legiferare se dezbat si se adoptă
potrivit dispozitiilor constitutionale anterioare intrării în vigoare a legii
de revizuire.
(2) Institutiile
prevăzute de Constitutie, existente la data intrării în vigoare a legii de
revizuire, rămân în functiune până la constituirea celor noi.
(3) Prevederile
alineatului (1) al articolului 83 se aplică începând cu următorul mandat
prezidential.
(4) Dispozitiile cu
privire la Înalta Curte de Casatie si Justitie vor fi aduse la îndeplinire în
cel mult 2 ani de la data intrării în vigoare a legii de revizuire.
(5) Judecătorii în
functie ai Curtii Supreme de Justitie si consilierii de conturi numiti de
Parlament îsi continuă activitatea până la data expirării mandatului pentru
care au fost numiti. Pentru asigurarea înnoirii Curtii de Conturi din 3 în 3
ani, la expirarea mandatului actualilor consilieri de conturi acestia vor putea
fi numiti pentru încă un mandat de 3 ani sau de 6 ani.
(6) Până la
constituirea instantelor judecătoresti specializate, litigiile rezultate din
activitatea Curtii de Conturi vor fi solutionate de către instantele
judecătoresti ordinare.
ARTICOLUL 156
Republicarea
Constitutiei
Legea de revizuire a Constitutiei se publică în Monitorul Oficial al României în termen de 5 zile de la data adoptării. Constitutia, modificată si completată, după aprobarea prin referendum, se republică de către Consiliul Legislativ, cu reactualizarea denumirilor, dându-se textelor o nouă numerotare.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |